Dłużej poczekamy na oferty w przetargu A18 Iłowa – granica województw
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-07-15
Droga krajowa nr 18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Obecnie realizowany jest kolejny etap inwestycji obejmujący przebudowę nitki południowej Olszyna – Golnice o dł. 70 km i dostosowanie trasy do standardu autostrady.
Prace na A18 Olszyna - Golnice podzielono na mniejsze odcinki:
- od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
- od km 11,86 (kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (4 km przed węzłem Iłowa) – zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.
- od km 33,76 (4 km przed węzłem Iłowa) – granica województwa – trwa procedura przetargowa
- granica województwa - węzeł Golnice – trwa procedura przetargowa
Na trasie Olszyna – autostrada A4 z utrudnieniami. Rozkręca się budowa A18
Okazuje się, że dłużej poczekamy na oferty w przetargu dla odcinka zaczynającego się 4 km przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Jak informują drogowcy pojawiło się dużo pytań od wykonawców i termin składania ofert przesunięto na poczatek sierpnia br.
Mapa objetego inwestycją odcinka autostrady A18 Olszyna - Golnice. Mapa: GDDKIA
Przypominamy, ze w ramach tego zadania wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi numer 18 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzi również budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt). Zadanie będzie realizowane w formule „Buduj”. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem.