Droga S16 przetnie Mazury. Rekomendowany jest wariant B
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-09-10
Planowana budowa drogi ekspresowej S16 w woj. warmińsko-mazurskim budzi duże kontrowersje i silne emocje wśród mieszkańców regionu oraz samorządów gmin i miast Mrągowo, Mikołajki, Ryn i Orzysz. Planowana inwestycja budzi również emocje wśród mieszkańców innych rejonów kraju. GDDKIA uważa, że podjęcie inwestycji, jest znacznie bardziej korzystne niż pozostawienie drogi krajowej nr 16 w stanie istniejącym.
Obecnie zakończył się etap analiz poszczególnych wariantów i zbierane są materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla rekomendowanego do realizacji wariantu B – wskazany do realizacji przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Planowany termin złożenia wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie to październik tego roku. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie opracowanie koncepcji programowej.
Lokalizacja drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk. Mapa: GDDKIA
- Zgodnie z raportem oceny oddziaływania na środowisko opracowanym w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-GDDKiA środowiskowego (STEŚ-R) zarówno wariant B (Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk), jak i wariant C (Mrągowo - Użranki - Mrówki (most) - Ławki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk) mogą być realizowane. Natomiast wariant A (Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony północnej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk) jest nieakceptowalny z przyrodniczego punktu widzenia, ponieważ w tym wariancie miałaby miejsce największa ingerencja inwestycji w przyrodę ożywioną – wyjaśniają drogowcy.
Wariant B uzyskał najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium funkcjonalnym obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wariant C wypadł najlepiej według kryteriów technicznego i ekonomicznego.
S16 to nie jest droga dla Mazur, to droga przez Mazury - apel o wstrzymanie prac
- Dla nas od początku budowa drogi dla TIRÓW przez Mazury w proponowanych wariantach nie była i nadal nie jest dobrym rozwiązaniem dla naszego regionu. Od początku prosiliśmy o dialog, rozmowy, sugerowaliśmy alternatywne rozwiązania, złożyliśmy ponad 50 tysięcy podpisów pod petycjami, mimo to dziś wybrany został- zgodnie z informacją z GDDKiA wariant B- będzie on wskazany jako preferowany we wniosku o decyzje środowiskowe. RDOŚ Olsztyn Warszawa - liczymy, że jako Instytucje i Ludzie odpowiedzialni za zachowanie przyrody i ochrony środowiska naturalnego wydacie rzetelną i gwarantującą zachowanie niepowtarzalności krajobrazu naszych Mazur decyzję, która pozwoli żyć ludziom zwierzętom, roślinom i czerpać z wyjątkowości naszej lokalnej ojczyzny - apelują przeciwnicy trasy S16 z akcji "Ratujmy Mazury".
- Gdyby udało się w 2025 r. wybudować S16 między Mrągowem a Ełkiem, natężenie ruchu na tym odcinku wynosiłoby 9-12 tys. pojazdów na dobę. Natomiast w 2055 r. prognozowany ruch wynosiłby 18-24 tys. poj. na dobę, z czego około 25-30% stanowiłby ruch ciężki (pojazdy ciężarowe, ciężarowe z naczepami i autobusy). Zaniechanie budowy S16 sprawi, że znaczna część tego ruchu „rozleje” się po istniejącej sieci mazurskich dróg- argumentuja drogowcy.
Przebieg drogi ekspresowej S16 według wariantu B (na mapie w kolorze czarnym)
Droga w rekomendowanym wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości 77,47 km. Zaprojektowano na niej 13 typów obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla średnich i dużych zwierząt. Łączna ich liczba to 79 obiektów. Wśród nich znajduje się sześć mostów, z których najdłuższe (480 m) znajdują się nad jeziorami Tałty i Orzysz. Dodatkowo zaprojektowano przepusty dla małych zwierząt i przepusty dla płazów. Na trasie znajdą się również dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP). Koszty całkowite realizacji inwestycji w wariancie B oszacowano na kwotę ponad 3,7 mld zł.
Kilkadziesiąt wariantów przebiegu S16 do analizy
Przypomnijmy, że procedura wyboru wariantu przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk została wszczęta w 2007 roku. Analizowano wówczas 16 wariantów. Od marca do sierpnia 2008 roku wykonano dla nich inwentaryzację przyrodniczą. Silny był również nacisk społeczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy.
GDDKiA zdecydowała, aby w 2009 roku przeprowadzić analizę nowych, wcześniej nierozpatrywanych wariantów oraz wykonać korektę wariantów z 2008 r. W czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji, łączących miejscowość Sorkwity znajdującą się na początku przewidywanego do rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 16 i położony na jej końcu Ełk. Analizie poddano warianty w korytarzu o długości 80 km i szerokości 30 km.