Droga S19 to najdłuższy plac budowy w woj. podlaskim
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-11-08
Ekspresowa trasa S19 w województwie podlaskim będzie miała około 177 km. W tej chwili w budowie jest siedem odcinków o łącznej długości ponad 91 km oraz 5 km dwujezdniowej drogi krajowej nr 19 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy.
Obecnie najdłuższy drogowy plac budowy w województwie podlaskim to 71 kilometrów powstającej S19-ki na południe od Białegostoku. Budowa rozpoczyna się w pobliżu miejscowości Deniski, omija Bielsk Podlaski, a kończy się w Chlebczynie na południe od Bugu. Tu prace trwają na pięciu odcinkach realizacyjnych, a łączna wartość umów podpisanych z ich wykonawcami to prawie 2 mld zł.
Najbardziej zaawansowane prace (między 45 a 55 procent) dotyczą odcinków, których budowa ruszyła we wrześniu i październiku ubiegłego roku, tj:
- S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód,
- S19 Bielsk Podlaski Zachód - Boćki
- S19 Boćki – Malewice.
Nowe kilometry drogi S19 będą udostępniane kierowcom w powyższej kolejności w II połowie 2025 roku.
Jest kluczowa decyzja dla budowy nowej ekspresówki na Mazowszu
Budowa odc. drogi ekspresowej S19 Haćki - Bielsk Podlaski. Ten odcinek będzie otwarty jako pierwszy w 2025 r. Zdjęcia: GDDKIA
Odcinek Deniski – Haćki, którego budowa ruszyła we wrześniu br., będzie gotowy w II kwartale 2026 roku, natomiast najdłuższy fragment Malewice – Chlebczyn (25 km) zostanie oddany do ruchu w II połowie 2026 roku. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z całego ciągu drogi ekspresowej S19 od rzeki Narew aż po Bug, nad którym przejadą do województwa mazowieckiego nową, 600-metrową estakadą przez dolinę tej rzeki.
Startuje budowa kolejnego odcinka S19 na południe od Białegostoku
A jak wygląda zaawansowanie prac dla S19 na północ od Białegostoku i jego obwodnicy:
- Kuźnica - Sokółka (15,8 km, w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), w budowie, planowane oddanie do ruchu w 2025 r.,
- Sokółka - Czarna Białostocka (24,1 km), podpisana umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) 21 czerwca 2024 r.,
- Czarna Białostocka - Białystok Północ (12,3 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 19 lutego 2024 r.,
- Białystok Północ - Dobrzyniewo (9,5 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 14 maja 2024 r.
- Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (10,2 km), w budowie, planowane oddanie do ruchu w 2026 r.,
- Białystok Zachód - Białystok Księżyno (16,6 km), została wydana nowa decyzja środowiskowa (DŚU), ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
- Białystok Księżyno - Białystok Południe (8 km S i 13,8 km DK65 Białystok Południe - Grabówka), została wydana nowa DŚU, ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
- Białystok Południe - Deniski (15 km), została wydana nowa DŚU, ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Budowa drogi ekspresowej S19 Kuźnica - Sokółka
Zdjęcia: GDDKIA
Podsumowując, trzy odcinki S19 są jeszcze na etapie projektowania (łączna długość prawie 46 km), a trzy fragmenty (około 40 km „eski”) czekają na rozstrzygnięcie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Mapa stanu realizacji drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim
Mapa: GDDKIA
Południowa część drogi S19 to część korytarza transportowego Via Carpatia, który docelowo ma łączyć Europę Północną i Południową. Na terenie Polski będzie miał on około 700 km długości. Zaczyna się w Budzisku (granica państwa z Litwą), przez Białystok i Lublin prowadzi do Barwinka (granica państwa ze Słowacją). Jego elementami są odcinki dróg ekspresowych S61, planowanych S16 lub S8, a także większość przebiegu S19 – na Podlasiu od odcinka Krynice – Białystok Zachód i dalej na południe, aż do granicy województwa.
Via Carpatia będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem). Wszystkie inwestycje realizowane są w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.