Drugi odcinek S19 na Podlasiu w ręce tureckiej firmy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-05-07
W ostatnich dniach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Malewice - Chlebczyn o długości 25 km. Ponownie jest to oferta firmy Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, opiewająca na kwotę 665,21 mln zł. To już drugi ponowny wybór tureckiej firmy na podlaskich odcinkach S19. Podobna sytuacja miała miejsce 27 kwietnia tego roku, gdy oferta firmy Kolin została ponownie uznana za najkorzystniejszą na odcinku Bielsk Podlaski - Boćki.
W 2024 droga S19 ominie Bielsk Podlaski. Wybuduje ją Budimex
S19 Bielsk Podlaski - Boćki
Pod koniec kwietnia, po odwołaniach, drogowcy potwierdzili wybór oferty od tureckiej firmy Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Bielsk Podlaski Zachód - Boćki. Firma Kolin chce wybudować ponad 12 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej za 254,73 mln zł. Odcinek Bielsk Podlaski - Boćki ma być przystosowany do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5t/oś). Wyboru rodzaju nawierzchni dokona wykonawca. Na odcinku zlokalizowano węzeł Boćki. Powstanie też pięć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt oraz sześć przepustów ekologicznych (dla małych zwierząt i płazów).
- Pierwszego wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na odcinek S19 Bielsk Podlaski - Boćki dokonaliśmy 10 grudnia ubiegłego roku. Wpłynęły jednak odwołania. Rozpatrzyła je Krajowa Izba Odwoławcza i 4 marca tego roku nakazała unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty firmy Kolin i przeprowadzić postępowanie dotyczące badania rażąco niskiej ceny. Zgodnie z decyzją KIO przeprowadziliśmy takie postepowanie, a wykonawca przedłożył wyjaśnienia, z których wynika, że cena zawarta w ofercie nie jest rażąco niska. Brak odwołań od obecnej decyzji komisji przetargowej, to jeden z warunków podpisania umowy z wykonawcą – wyjaśniają drogowcy.
Podpisanie umowy na odcinek S19 Bielsk Podlaski - Boćki planowane jest w drugim kwartale tego roku. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na III/IV kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.
Strabag gotowy do budowy odcinka S19 Boćki – Malewice
S19 Malewice - Chlebczyn
Jak pisaliśmy wcześniej, wyrok Krajowej Izby Odwoławczej dot. odcinka Bielsk Podlaski - Boćki nakazywał GDDKiA sprawdzenie rażąco niskiej ceny. Aktualnie – przy wyborze na odcinku Malewice - Chlebczyn, KIO nakazała odtajnienie dokumentów firmy Kolin złożonych w postępowaniu, a mogących mieć wpływ na jego wynik. W obu przypadkach, po wykonaniu przez GDDKiA wyroku KIO, oferta firmy Kolin ponownie została uznana za najkorzystniejszą.
- Od wyboru najkorzystniejszej oferty mogą w ciągu 10 dni wpłynąć odwołania. Jeśli ich nie będzie, a standardowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zakończy się wynikiem pozytywnym, podpisanie umowy w systemie Projektuj i buduj planujemy w połowie tego roku – informują przedstawiciele podlaskiego oddziału GDDKIA.
Według harmonogramu prac decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziana jest na drugą połowę 2022 r. Wtedy mogłaby ruszyć budowa i potrwać do 2025 roku.
Odcinek S19 Malewice - Chlebczyn to najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Będzie miał 25 kilometrów długości i ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości 658 metrów. Zaplanowane są dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690, oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.
Powstająca „eska” będzie drogą dwujezdniową, mającą po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, bitumiczna czy beton cementowy, wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.
Mapa drogi ekspresowej S19 Białystok - autostrada A2, odcinki w realizacji i przetargu. Mapa: GDDKIA
Ten rok pod znakiem umów na podlaskie odcinki S19
Miniony i obecny rok jest przełomowy dla budowy drogi ekspresowej S19 na Podlasiu. Drogowcy ogłosili aż 10 przetargów na kolejne fragmenty S19 (i dróg powiązanych) o łącznej długości ok. 151 km (długość wszystkich dróg realizowanych w ramach zadania). Połowa z nich doczekała się już podpisanych umów z wykonawcami.
Pierwsze przetargi na trzy odcinki drogi ekspresowej S19 wokół Białegostoku i na południe od miasta (ponad 37 km „eski” i prawie 14 km DK65 w kategorii GP) zakończyły się jeszcze w listopadzie i grudniu 2020 r. podpisaniem umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że w realizacji są odcinki S19: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe z budową DK65 do Grabówki oraz Białystok Południe - Ploski. Razem to blisko 46 km drogi ekspresowej i 13,68 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 w klasie GP (ruchu głównego przyspieszonego).
Pod koniec stycznia br. GDDKIA zawarła kolejną, czwartą już umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy miejscowościami Ploski (nad Narwią) i Haćki (koło Bielska Podlaskiego).
Podlaskie: W realizacji 46 km trasy S19 w okolicach Białegostoku. Jest umowa na S19 Ploski - Haćki
W marcu zawarto umowę na zaprojektowanie i budowę realizacja pierwszych kilometrów drogi ekspresowej S19 od granicy z Białorusią na południe Polski. Chodzi o odcinek drogi między Kuźnicą (granica z Białorusią) a Sokółką. Była to piąta z zawartych umów.
Za cztery lata pojedziemy nowym odcinkiem S19 Kuźnica - Sokółka
Mapa drogi ekspresowej S19 Białystok - Kuźnica. Mapa: GDDKIA
W sumie, w województwie podlaskim jest już w realizacji 56,76 km drogi ekspresowej S19 oraz 5,25 km dwujezdniowej DK19 i 13,68 km jednojezdniowej DK65. W najbliższym czasie drogowcy planują zawarcie kolejnych kontraktów z wykonawcami.
Droga ekspresowa S19 o długości około 570 km docelowo pobiegnie z północy na południe przez niemal całą Polskę wschodnią, połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z przejściem w Barwinku. Ta wschodnia arteria zepnie główne miasta wschodniej Polski: Białystok, Lublin i Rzeszów. Połączy się z autostradami A2 i A4 oraz drogami ekspresowymi S17, S74, S8, S61 i S16. Droga S19 oprócz odcinka Białystok - Kuźnica, jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia. W 2021 roku kierowcy wjadą na nowe odcinki pomiędzy Rzeszowem a Lublinem, a niemal cała trasa ma być gotowa w 2026 roku.