Podlaskie: W realizacji 46 km trasy S19 w okolicach Białegostoku. Jest umowa na S19 Ploski - Haćki
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-01-29
- Podpisaliśmy dzisiaj umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy miejscowościami Ploski (nad Narwią) i Haćki (koło Bielska Podlaskiego). To kolejny krok do zrealizowania szlaku Via Carpatia na terenie Polski. To już czwarta umowa na realizację drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. W zeszłym roku ogłosiliśmy przetargi na 10 odcinków tej drogi na Podlasiu, a to oznacza, że w pierwszym półroczu 2021 roku podpiszemy kolejne umowy - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, że od końca ubiegłego roku, na północ od miejscowości Ploski w realizacji są już trzy odcinki S19: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe - Ploski. Razem to blisko 46 km drogi ekspresowej i 13,68 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 w klasie GP (ruchu głównego przyspieszonego).
Podlaska S19 przez Białystok – terminy, odcinki w realizacji, przetargu i na etapie DŚU
Teraz pracami „projektuj i buduj” objęty został niespełna 9-kilometrowy fragment „eski” Ploski – Haćki. Fragment wybuduje konsorcjum firm Unibep, Budrex i Value Engineering za ok. 305,4 mln zł.
Fragment S19 Ploski - Haćki będzie miał ok. 8,9 kilometra długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, a rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Odcinek wybudowany zostanie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Powstaną na nim dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) - Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego dziewięć będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką też funkcję będzie pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi.
W pierwszej kolejności wykonawca musi przygotować dokumentację projektową do wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zgodnie z podpisanym kontraktem powinien go złożyć pod koniec 2021 r. Uzyskanie decyzji ZRID przewidziane jest w połowie 2022 r., co pozwoli rozpocząć prace budowlane zaplanowane na lata 2022-2024.
Miniony rok minął pod znakiem przetargów na nowe odcinki drogi ekspresowej S19. Drogowcy ogłosili postepowania dla dziesięciu odcinków na Podlasiu. Łącznie to ponad 151 km dróg, z czego 134 km to długość odcinków drogi ekspresowej S19, a blisko 17 km to dwa odcinki dróg krajowych klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) - DK65 i DK66, które powstaną w związku z budową S19.
Droga S19 w woj. podlaskim będzie miała około 175 km długości i pobiegnie od granicy z Białorusią w Kuźnicy przez Sokółkę do Dobrzyniewa koło Białegostoku, łącznie z południową obwodnicą Białegostoku i dalej na południe w kierunku Bielska Podlaskiego, Siemiatycz do Chlebczyna - do granicy woj. mazowieckiego z lubelskim. S19 ma być projektowana jako droga dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę plus pasami awaryjnym i rozdzielającym. Według harmonogramów S19 na Podlasiu ma być gotowa w 2025 roku.