Duże zainteresowanie budową opóźnionej S1 z obwodnicą Bierunia
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-08-13
Realizacja drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim, mimo, że nie ruszyła ma już bardzo długą historię. Przetarg na zaprojektowanie i budowę S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim Generalna Dyrekcja ogłosiła jeszcze w październiku 2019 roku, równolegle z innymi odcinkami drogi S1 Mysłowice – Bielsko – Biała tj. Oświęcim – Dankowice oraz Dankowice – Bielsko-Biała, a w grudniu na realizację powiązanej z S1 obwodnicy Oświęcimia. Obecnie dla tych trzech zadań trwają prace projektowe, po których wykonawcy przystąpią do budowy. Według kontraktów dwoma odcinkami S1 Oświęcim – Dankowice – Bielsko-Biała) mamy pojechać w IV kwartale 2023 r., a obwodnicą Oświęcimia wiosną 2024 r.
Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko Biała. Umowa na obwodnicę Oświęcimia podpisana pod koniec 2019 r. była ostatnią. Nadal czekamy na umowy na odcinki na północ od Oświęcimia. Zdjecia: GDDKIA
Niestety, procedury przetargowe dla S1 Mysłowice – Oświęcim trwają po dziś dzień. Pierwszy z przetargów obejmował cały fragment i przedłużał się z powodu odwołań i zmian decyzji GDDKiA. Ostatecznie GDDKIA unieważniła przetarg i zdecydowała o jego realizacji w podziale na dwa odrębne zadania:
- Odcinek I/A Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia,
- Odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II) – Bieruń.
Był też pomysł by zadanie bez przetargu zlecić firmie budującej sąsiedni odcinek. Decyzja została zaskarżona przez firmę Strabag i konieczne były dwa nowe przetargi. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Droga S1 powstanie z dużym poślizgiem. GDDKIA dzieli budowę S1 Mysłowice - Oświęcim
Pierwszy przetarg dotyczy budowy fragmentu drogi S1 o długości ok. 2,9 km, odcinka drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km oraz drogi klasy Z (zbiorczej) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) - o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44 (DK44).
W przetargu wpłynęło dziewięć ofert. Ofertę z najniższa ceną, 212 701 633,06 zł, złożyła firma Strabag. Z kolei najwyższą ofertę złożyło konsorcjum firm Mota Engil Central Europe i PORR, które wyceniło ją na kwotę 274 811 936 zł. Kosztorys GDDKiA to 239 631 240,91 zł.
Pozostałe oferty:
- Rubau Polska - 217 740 315,04 zł
- Budimex - 223 412 761,68 zł
- Polaqua - 223 433 306,85 zł
- Konsorcjum Metrostav Polska, Metrostav Infrastructure - 225 004 667,37 zł
- Konsorcjum NDI, NDI Sopot - 225 787 507,74 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 226 320 000 zł
- Konsorcjum Mirbud, Kobylarnia - 266 896 654,86 zł.
Drugi przetarg dotyczy 10-km odcinka drogi S1 Mysłowice - Bieruń wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Termin złożenia ofert oraz ich otwarcia wyznaczono na 20 sierpnia 2021 roku.