1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga S1 powstanie z dużym poślizgiem. GDDKIA dzieli budowę S1 Mysłowice - Oświęcim

Droga S1 powstanie z dużym poślizgiem. GDDKIA dzieli budowę S1 Mysłowice - Oświęcim

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-02-24
Droga S1 powstanie z dużym poślizgiem. GDDKIA dzieli budowę S1 Mysłowice - Oświęcim
Przetarg na S1 Mysłowice - Oświęcim unieważniony. Trasa powstanie później w podziale na dwa odcinki. Zdjęcia: GDDKIA
Pierwotnie cała trasa S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą miała być gotowa w 2023 roku. Tak nie będzie m.in z powodu długich procedur przetargowych i nowych pomysłów drogowców. GDDKIA unieważniła przetarg na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim i rozdzieliła zadanie na dwa odcinki Mysłowice – Bieruń i Bieruń – Oświęcim. Chińska firma nie wybuduje wspomnianego odcinka, a oddanie całej drogi ekspresowej S1 przeciągnie się o w czasie.

- Podjęliśmy taką decyzję, chcąc zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 r. Osiągniemy to poprzez podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwi to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych – wyjaśniają drogowcy.

 

Droga ekspresowa S1 – lata realizacji brakujących odcinków na trasie Pyrzowice - Zwardoń

Droga ekspresowa S1 - realizacja brakujących odcinków na trasie Pyrzowice - Zwardoń. Mapa: GDDKIA

Przypomnijmy, przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim ruszył w październiku 2019 roku. Wtedy też ogłoszono postępowania na pozostałe dwa odcinki S1, tj. Oświęcim – Dankowice oraz Dankowice – Bielsko-Biała. W grudniu 2019 r. doszedł przetarg na realizację powiązanej z S1 obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Dla tych trzech inwestycji w 2020 roku zawarto umowy z wykonawcami i obecnie trwają dla nich prace projektowe. Dwoma odcinkami S1 tj. Oświęcim - Dankowice - Bielsko-Biała mamy pojechać w IV kw. 2023 r., a obwodnicą Oświęcimia wiosną 2024 r.

Postępowanie przetargowe na początkowy fragment S1 (Mysłowice - Oświęcim) przeciągnęło się znacznie za sprawą rozpatrywania odwołań złożonych przez jednego z zainteresowanych wykonawców, którego GDDKIA wykluczyła z przetargu.

- Wykonawca, China State Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie, który naszym zdaniem nie złożył jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie zostało uwzględnione, GDDKiA unieważniła wykluczenie chińskiej firmy i jednocześnie skierowała skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Katowicach. Sąd nie uwzględnił wniesionej przez GDDKiA skargi, umarzając 12 stycznia 2021 r. postępowanie. Wobec czego wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r. uprawomocnił się – przypominają drogowcy. Ostatecznie GDDKIA podjęła decyzję o unieważnieniu przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim, bo w jej opinii realizacja obecnego zakresu przetargu, w przyjętych terminach realizacji, jest w tym stanie faktycznym niecelowa i niezasadna. Jak zaznaczają drogowcy, odcinek S1 Mysłowice - Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym, na dzisiaj, opóźnieniem w stosunku do dwóch dalszych odcinków. Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia bezpieczeństwa.

Trzy razy więcej dróg w 2021. Otwarcie 40 km autostrady A1 i 310 km dróg ekspresowych

 

Kolejnym pomysłem jest podzielenie odcinka trasy S1 Mysłowice - Oświęcim na dwa odrębne zadania:

S1 odcinek I/A Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia

Zakres odcinka będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą techniczną oraz odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Długość drogi ekspresowej wyniesie 2,9 km, od km 10+000 do km 12+865, drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) ok. 2 km, a łącznika ok. 2,1 km. Ten zakres pozwoli na skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44.

Priorytetowa realizacja odcinka Bieruń - Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia) z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegnie się z oddaniem do ruchu S1 od Bielsko-Białej do węzła Oświęcim. Dzięki temu ruch tranzytowy na kierunku północ - południe będzie mógł zostać skierowany poprzez przystosowaną do przenoszenia takich obciążeń drogę krajową nr 44 do istniejącego, tranzytowego układu komunikacyjnego (S1, A1), a z kierunku południe na zachód i wschód poprzez DK44 do autostrady A4.

S1 odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II) - Bieruń

Zakres odcinka I/B Mysłowice (Kosztowy) - Bieruń będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 od km 0+000 do km 10+000 o długości 10 km wraz z 16 obiektami inżynierskimi, dwoma miejscami obsługi podróżnych (Lędziny Wschód i Zachód) oraz infrastrukturą techniczną. Dla tej części zadania zostanie przeprowadzone odrębne postępowanie przetargowe z 36-miesięcznym terminem realizacji (przy czym do czasu objętego projektowaniem wliczać będzie się okresy zimowe, a do czasu realizacji robót już nie). Jednocześnie wykonawcy w swoich ofertach będą mogli zadeklarować krótszy termin realizacji w ramach kryterium poza cenowego. W umowie zostanie uwzględniony termin pośredni oddania do ruchu jednej jezdni drogi ekspresowej S1 - w czasie 12 miesięcy od uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (kamień milowy). Pozwoli to na wcześniejsze uzyskanie przejezdności całej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, poprzez połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach z nowo wybudowanymi odcinkami tej drogi.

 Co się dzieje na budowie S1 obwodnicy Węgierskiej Górki?

Droga ekspresowa S1 przebiega przez silnie zurbanizowany obszar województwa śląskiego i częściowo małopolskiego. Na długim odcinku pełni funkcję Wschodniej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i przechodzi przez miasta: Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Jaworzno, Mysłowice, Tychy, Bielsko-Biała, Żywiec. Łączy się z autostradami A1 i A4, drogami ekspresowymi S69, S52 i drogami krajowymi 1, 78, 79, 81, 86 i 94.

Docelowo jej długość wyniesie 135 km, od Pyrzowic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Do oddania jej w całości od Mysłowic do południowej granicy brakuje jeszcze 40 km fragmentu Bielsko Biała - Mysłowice i obwodnicy Węgierskiej Górki. W tym roku zakończy się dobudowa II jezdni na odcinku Pyrzowice – Podwarpie.

 Droga ekspresowa S1 – lata realizacji brakujących odcinków na trasie Pyrzowice - Zwardoń

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Oświęcim Jak dojadę - Bieruń