Duży poślizg na S3 Polkowice – Lubin. Oddanie trasy pod koniec roku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-03-10
- Droga S3 Polkowice - Lubin będzie oddana conajmniej pół roku później - w IV kwartale 2021 r.
- Prace po konsorcjum z Salini kończy Mota-Engil. Nowy wykonawca naprawia błędy poprzednika, stąd opóźnienie - tłumaczy GDDKIA
- W pełnym zakresie prace na S3 przez Zagłębie Miedziowe bedą prowadzone od wiosny
- Na Dolnym Śląsku w budowie pozostają tez odcinki S3 Bolków - Lubawka
W listopadzie 2020 roku przekazany do ruchu został ponad 6-kilometrowy fragment jednej jezdni drogi pomiędzy węzłami Polkowice Południe i Lubin Północ. W pełnym zakresie udostępniony został węzeł Polkowice Południe (relacja z Polkowic na Lubin i z Lubina na Polkowice). Na węźle Lubin Północ dostępne są wszystkie łącznice, za wyjątkiem relacji zjazdowej z DK3 na S3 w kierunku Legnicy, dla której obowiązuje objazd przez DK3 do węzła Lubin Południe.
Mapa drogi ekspresowej S3 z budowanym odcinkiem Polkowice - Lubin. Mapa: GDDKIA
Do przebudowy A4 Legnica – Krzyżowa zgłosiło się pięć firm projektowych
W drugim kwartale tego roku mieliśmy pojechać gotowym, 14 kilometrowym odcinkiem ekspresówki przez Zagłębie Miedziowe, co miało uciąglić przebieg S3-ki od Bolkowa na południu Polski do Szczecina. Tak się nie stanie, drogowcy podają kolejny nowy termin zakończenia inwestycji. Okazuje się, że czarna dziura na mapie S3 zniknie najwcześniej w IV kwartale br. Jako powód tak dużych opóźnień drogowcy wskazują nieprzewidziane prace poprawkowe po poprzednim wykonawcy.
- Obecny wykonawca napotkał przeszkody, które zidentyfikowane zostały dopiero w trakcie budowy. Poprzedni wykonawca, pomimo wielu pisemnych deklaracji nie wywiązał się ze zobowiązań, m.in. nie usunął znacznej ilości materiałów i odpadów zgromadzonych na placu budowy. W czasie prowadzenia prac ujawniły się również wady ukryte w wykonaniu elementów mostowych, które muszą zostać naprawione. W konsekwencji wymieniane są m.in. urządzenia dylatacyjne na kilku obiektach inżynierskich. Droga ekspresowa S3 pomiędzy Polkowicami a Lubinem ma szczególne położenie, ponieważ znajduje się na terenie wpływu eksploatacji górniczej i dlatego wykonywane prace muszą przebiegać z zachowaniem najwyższych reżimów technologicznych – tłumaczą drogowcy.
S3 od Szczecina do Świnoujścia – w 2024 finał prac
Budowa ponad 14-kilometrowego odcinka S3 od węzła Polkowice Północ (dawna nazwa Kaźmierzów) do węzła Lubin Północ trwa już od dobrych kilku lat. Odcinek realizowany był wcześniej przez konsorcjum firm Salini i Pribex. Mimo wielokrotnych wezwań tego wykonawcy do prawidłowej realizacji umowy, GDDKiA odstąpiła od niej z przyczyn leżących wyłącznie po stronie wykonawcy. Zgodnie z nową umową obecny wykonawca, Mota-Engil Central Europe, ma dokończyć roboty, uzyskać pozwolenie na użytkowanie i wykonać niezbędną dokumentację powykonawczą najpóźniej w II kwartale br. Jednak z uwagi na nieprzewidziane prace poprawkowe termin został aneksowany i oddanie trasy do użytku nastąpi w IV kw. br. – informuje wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie zaawansowanie prac na S3 Polkowice – Lubin
W okresie zimowym, który zgodnie z warunkami kontraktu trwa do 15 marca, wykonawca realizował prace ziemne, roboty konstrukcyjne oraz wykończeniowe. Za sprawą warunków atmosferycznych prowadzono je w ograniczonym zakresie. Obecnie trwa rozbiórka nawierzchni bitumicznej na drodze objazdowej, po której odbywał się ruch w obu kierunkach do momentu przełożenia go na trasę główną S3. Trwa skarpowanie i humusowanie nasypów, wykopów oraz rowów. Trwają prace przy makroniwelacji terenów płaskich i ich porządkowaniu oraz humusowaniu. Wykonywane są uzupełnienia pasa rozdziału na S3 oraz poboczy, a także montaż przepustów w rowach pod zjazdami.
Budowa drogi ekspresowej S3 węzeł Lubin Północ - widok na S3 w kierunku Lubawki fot. GDDKiA/Michał Soroko
Wraz z nadejściem wiosny prace powinny rozpocząć się w pełnym zakresie robót. Jak informuje GDDKIA na obiektach mostowych prowadzone są prace dodatkowe, polegające na naprawie elementów wadliwie wykonanych przez poprzedniego wykonawcę. W zakresie prac branżowych budowana jest część kanału technologicznego, prowadzone są wykopy przy zbiorniku wód opadowych na węźle Polkowice Północ, a także trwa budowa zbiorników retencyjnych w obrębie S3. W połowie marca wykonawca planuje powrócić do wykonywania robót z zakresu elektrycznego, zaś pod koniec kwietnia chce zakończyć zagospodarowanie ściółki leśnej i humusu pozostawionego na terenie budowy przez poprzedniego wykonawcę. Zamierza też rozpocząć nasadzenia zieleni.
W budowie S3 Bolków - Lubawka
W kolejnych dwóch latach będą przybywać nowe kilometry trasy S3 na południe od autostrady A4. Prace rozkręcają się na ponad 31-kilomterowym odcinku S3, który jest podzielony na dwa mniejsze odcinki realizacyjne, zadanie III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra oraz zadanie IV od węzła Kamienna Góra do Lubawki (granica państwa). Roboty na odcinkach postępują pomimo okresu zimowego. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Budowa S3 na Dolnym Śląsku. Do 2023 r. przybędzie 45 kilometrów nowej ekspresówki
Droga ekspresowa S3 od Świnoujścia przez Szczecin do Lubawki to główna magistrala drogowa z południa na północ w zachodniej części Polski. W woj. zachodniopomorskim to również duży plac budowy. W realizacji są wszystkie ekspresowe odcinki pomiędzy Szczecinem a Świnoujściem. Zaawansowanie prac jest zależne od odcinka i zlecenia prac wykonawcy. Na odcinku drogi ekspresowej S3 Miękowo – Rzęśnica trwają już prace wykończeniowe. Kierowcy korzystają z węzłów i jezdni nowej trasy S3. Na S3 Świnoujście – Troszyn wykonawcy przystąpili do prac projektowych.