Dwa w budowie, kolejne w przygotowaniu  – nowe tunele na mapie drogowej Polski
Pierwszy tunel pozamiejski - tunel na S1 Szare - Laliki. W budowie kolejne o łącznej długości około 27 km. Zdjęcia: GDDKIA

Obecnie na drogach krajowych jest tylko jeden tunel pozamiejski o długości 700 m – to tunel na S1 Szare - Laliki. W ramach inwestycji GDDKIA, w budowie są dwa nowe tunele (w ciągu S2 w Warszawie i S7 – Zakopianka), każdy o długości ponad 2 km. Realizacja czterech następnych, o łącznej długości blisko 6,2 km, rozpocznie się wkrótce. Będą jeszcze kolejne. Dzięki prowadzonym pracom projektowym, przetargom i realizowanym kontraktom, w ciągu najbliższych lat łączna długość tuneli wzrośnie do blisko 27 km!

Budowa nowych dróg na terenie całego kraju i w bardzo zróżnicowanym terenie sprawia, że tunele stają się coraz częstszym elementem krajobrazu drogowego w Polsce. Obecnie w eksploatacji jest jeden blisko 700-metrowy tunel, w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach, w woj. śląskim. Podziemna infrastruktura drogowa będzie się rozrastać. - Budujemy coraz więcej tuneli - zaznaczają drogowcy. Za kilka lat będzie ich już kilkanaście. 

W realizacji w systemie projektuj i buduj są obecnie tunele o łącznej długości 10,5 km.

Tunel drogowy pod Ursynowem w ciągu budowanej drogi S2 - Południowa Obwodnica Warszawy na odc. w. Puławska - w. Przyczółkowa

  • długość 2 335 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny,
  • metoda drążenia - odkrywkowa,
  • planowana data oddania do ruchu: sierpień 2020 r.

Tunel drogowy w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy - drogi ekspresowej S2

Tunel drogowy w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy - drogi ekspresowej S2. Zdjęcia: GDDKIA

Tunel drogowy pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka Zdrój (Zakopianka) na odc. Naprawa - Skomielna Biała

  • długość 2 057 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu (bez pasów awaryjnych) - zatoki postojowe w połowie długości obu naw o wymiarach 40,0 m x 2,5 m,
  • metoda drążenia - metoda współczesna, wykorzystująca metody górnicze,
  • planowana data oddania do ruchu: marzec 2021 r.

Tunel na Zakopiance w budowie

Budowa tunelu na Zakopiance (droga ekspresowa S7). Zdjęcia: GDDKIA

Przeprawa drogowa w Świnoujściu - połączenie wysp Uznam i Wolin w ciągu drogi krajowej nr 3

  • długość ok. 2 324 m, (red. w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine), około 860 metrów metodą odkrywkową (460 metrów od strony wyspy Uznam i 400 od strony wyspy Wolin))
  • przekrój poprzeczny - jedna nawa, dwa pasy ruchu + opaski zewnętrzne,
  • planowana data oddania do ruchu: wrzesień 2022 r.

Tunel w Świnoujściu w ciągu DK3 połaczy Uznam i Wolin

Tunel w Świnoujściu w ciągu DK3 połaczy Uznam i Wolin. Zdjęcia: UM Świnoujście

Tunele drogowe w ciągu budowanej drogi ekspresowej S52 - Północna Obwodnica Krakowa na odc. w. Modlnica - w. Kraków Mistrzejowice

Tunel I

  • długość ok. 870 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny.


Tunel II

  • długość ok. 661 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej trzy pasy ruchu + pas awaryjny,
  • planowana data oddania obu tuneli do ruchu: lipiec 2023 r.

 Tunele w ciągu Północnej Obwodnicy Krakowa

Tunele w ciągu drogi S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa. Mapa: GDDKiA

Tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ciągu budowanej droga S3 Legnica (A4) - Lubawka na odc. w. Bolków - w. GDDKiA Kamienna Góra Północ (bez węzła)

  • jedna nawa będzie miała długość 2 273 m, a druga 2 300 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + pas awaryjny,
  • planowana data oddania do ruchu: sierpień 2023 r.

Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S3 Legnica - Lubawka. Mapa: GDDKIA

Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S3 Legnica - Lubawka


Nowe tunele drogowe - przetarg i przygotowanie

W przygotowaniu i w trakcie postępowań przetargowych są tunele na łączną długość 15,3 km. Oto one:

Tunele drogowe w ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń na odc. Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki)

Tunel I

  • jezdnia prawa - kierunek Zwardoń, długość 834 m, GDDKiA
  • jezdnia lewa - kierunek Żywiec, długość 807,08 m.

Tunel II

  • jezdnia prawa - kierunek Zwardoń, długość 984 m,
  • jezdnia lewa - kierunek Żywiec, długość 974,96 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu bez pasów awaryjnych,
  • planowana data oddania do ruchu: 2022 r.

 

Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Rzeszów Południe - w. Babica

  • długość 2 025 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + opaski bezpieczeństwa,
  • planowane lata realizacji: 2020-2025.

 

Tunele drogowe w ciągu drogi S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Babica - w. Domaradz

  • tunel I - długość 1 730 m,
  • tunel II - długość 1 590 m,
  • tunel III - długość 1 240 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu + pas awaryjny,
  • planowane lata realizacji: 2021-2025/2026.

 

Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S7 Płońsk (S10) - Warszawa (S8) na odc. Czosnów - Warszawa (S8)

  • długość 1 000 m - dzielnica Bielany,
  • długość 1 123 m - dzielnica Bemowo,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej cztery pasy ruchu + pas awaryjny,
  • planowane lata realizacji: 2022-2024.

 

Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S6 - Zachodnie Drogowe Obejście Miasta Szczecina

  • długość ok. 3 130 m,
  • przekrój poprzeczny - dwie nawy, w każdej dwa pasy ruchu bez pasa awaryjnego
  • planowany system realizacji PPP.


Tunel drogowy w miejscowości Bardo w ciągu drogi krajowej nr 8 (projektowana droga ekspresowa S8) na odcinku Wrocław (Magnice) - Kłodzko wraz z budową obwodnicy miejscowości

  • długość 1 669 m,
  • planowane lata realizacji: 2021-2025.

 

Tunel na S1 – obecnie jedyny pozamiejski w użytkowaniu

W 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S1 Szare - Laliki. Ciekawostką tej kosztującej ponad 391 milionów złotych inwestycji był pierwszy w Polsce pozamiejski tunel drogowy, który został wyposażony m.in. w nowoczesne systemy monitorujące i przeciwpożarowe. Tunel w Lalikach to część drogi ekspresowej od Bielska do granicy ze Słowacją. Tunel w Lalikach przeprowadza drogę pod Sobczakową Grapą, górą Beskidu Żywieckiego. Jest to tunel jednonawowy, dwukierunkowy, z równoległym tunelem ewakuacyjnym, który łączy się z tunelem drogowym poprzez cztery przejścia.

Tunel w Lalikach został „naszpikowany” nowoczesną technologią, której zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa. W skład podnoszącego bezpieczeństwo systemu wchodzą: wentylacja, kamery, oświetlenie, nagłośnienie, instalacja sygnalizacji pożaru, telefony obsługi tunelu, system sterowania, tablice zmiennej treści, urządzenia pierwszej pomocy oraz fotoradary. System kamer został tak zaprojektowany, że uzyskano ciągłość obrazu na całej długości tunelu (obraz ten jest następnie przesyłany za pomocą światłowodu do pomieszczeń monitoringu).

Tunel wydrążono metodą górniczą i odkrywkową z wykorzystaniem systemu NATM, tj. Nowej Austriackiej Technologii Drążenia GDDKiA Tuneli, w myśl której górotwór jest elementem nośnym tunelu. Podczas drążenia używano wierteł oraz środków wybuchowych na całej powierzchni przekroju tunelu. W pierwszej fazie powstała obudowa wstępna, która doprowadziła do samonośności tunelu (uniemożliwiała odkształcenia i przesunięcia górotworu), natomiast w drugiej fazie powstała obudowa zasadnicza o grubości 40 centymetrów, do budowy której wykorzystano stalowe łuki, zbrojony beton natryskowy i kotwy.

Jazda w tunelu? To warto wiedzieć!

Maksymalna, dopuszczalna prędkość w tym tunelu wynosi 80 km/h, która jednak w określonych sytuacjach może zostać zmieniona (kierowcy zostaną o tym poinformowani za pomocą znaków zmiennej treści). Należy pamiętać również o tym, że w tunelu pomiędzy samochodami musi zostać zachowana odpowiednia odległość! Ponieważ jest to tunel samochodowy, obowiązuje zakaz jazdy rowerem, konno, na rolkach lub pieszo.

 

 

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Ciekawy
2019-08-24 14:56
Dziekuje Ci Obserwatorze za wyjasnienie.Pozdrawiam.
Obserwator
2019-07-22 22:48
Hihihihihi... przecież my nie potrzebujemy Stalina Hitlera kościoła. Sami sobie skoczymy do gardeł bo gdzieś w internecie jest że ten tunel ma takie cyferki, a tamten inne. Panie @Warszawiak. Niech będzie że Twoja jest NAJTWOJSZA!!! Pozdrawiam resztę :) i zdrówka życzę (a jakie to ma znaczenie - nikt z nas tego nie będzie budował, a ten kto to buduje ma inne problemy i ma nas / was...w ... :) :) :) )
Obserwator
2019-07-22 22:34
@Ciekawy: "Budowa tego tunelu jest konieczna ze względu na to, że trasa przecina pasmo Gór Wałbrzyskich, a tunel jest jedyną możliwością jego obejścia" - jest to droga klasy S, przepisy mówią, że niwelata czyli nachylenie drogi przy projektowanej prędkości 100 km/h nie może być większe niż 4%, czyli ta droga nie może sobie biec po zboczach "góra - dół - góra", tylko trzeba się wbić w górę, aby zachować ten parametr. To nie są Alpy, ale problemy pozostają takie same. Pozdrawiam (Ciekawostką jest to że, po stronie czeskiej jest ograniczenie do 9 ton - tak że jeżeli Czesi się nie wyrobią na czas ze swoją D11 - droga będzie tylko dla osobówek i stosunkowo małych ciężarówek - i tutaj widzę raczej marnotrawstwo pieniędzy, bo ruch na obecnej drodze DK 3 jest stosunkowo niewielki)
misiaczek
2019-07-19 06:10
warszawiak: zweryfikowałes te informacje z wikipedii czy tylko na zywca copy+paste?
Ciekawy
2019-06-26 13:59
Bardzo uprzejmie prosze osoby kompetentne o wyjasnienie tej kwestii.Czy ta droga przebiega w wysokich Alpach ze trzeba budowac tunele i wielokrotnie powiekszac koszty?Pienadze mozna byloby przeznaczyc na modernizacje starych drog lub budowe nowych.Chyba ze sa jakies inne wazne powody dla budowy tuneli jestem bardzo ciekawy jakie?Jak fachowcy uzasadniaja budowe tuneli na tym odcinku S3?Pozdrawiam.Dziekuje.
warszawiak
2019-05-16 11:21
@Max: Za to ty jesteś niejęczący i w ogóle niemęczący, co widać po "ogromie" informacji i komentarzy na temat dróg, które zamieszczasz.
Walbrzych
2019-05-16 09:37
Zmieńcie tą starą mapę z GDDKiA na której Wałbrzych podpisany jest jak 5tys. miejscowość (choć jest większy od Jeleniej Góry czy Legnicy) - od 2013 roku miasto odzyskało grodzkość. Szkoda, że konkretów w sprawie łącznika do S3 brak ale to nie tak, że wszyscy zapomnieli o sprawie - projekt już jest więc pewnie kwestia kolejnych paru lat na realizację.
Max
2019-05-16 09:30
Ale ty jesteś męczący i jęczący.
1 2 3 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: