Ekspresowa S5 połączyła z Poznań z Bydgoszczą
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-11-02
Od soboty, 30 października, kierowcy korzystają z niemal całego, blisko 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ. Wyjątkiem są zjazdy węzła Rynarzewo, na których w dalszym ciągu trwają prace budowlane.
- Od strony węzła Bydgoszcz Błonie w Białych Błotach kierowcy pojadą obiema jezdniami. Tymczasowe rondo od strony Białych Błot pozostało, umożliwiając kierowcom lokalnym zjazd na starą DK5 w stronę Rynarzewa. Z kolei od strony węzła Szubin Północ zlikwidowana zostanie dotychczasowa przewiązka. Kierujących prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i stosowanie się do oznakowania. Na odcinku obowiązywać będzie ograniczenie do 80 km/h – informuje bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz - Szubin otwarty. Teraz ekspresówka połączyła Poznań z Bydgoszczą. Zdjęcia: GDDKIA
W dalszym ciągu na odcinku drogi S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ trwają prace na drogach dojazdowych i w sąsiedztwie trasy głównej. Nieczynne pozostają również zjazdy na węźle Rynarzewo, a na budowie węzła ruch będzie się odbywać wahadłowo. Wykonawca kontynuuje prace na drogach dojazdowych oraz elementach związanych z dostosowaniem przyległego terenu inwestycji. Trwają jeszcze prace w branżach: sanitarnej, telekomunikacyjnej i elektrycznej. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud.
Dzięki udostępnieniu odcinka S5 pod Bydgoszczą możliwe jest wprowadzenie stałej organizacji ruchu na ukończonym wcześniej odcinku Szubin Północ - Żnin Północ. Tym samym od soboty jeździmy na tym odcinku z docelową, maksymalną prędkością 120 km/h. Wyjątkiem jest obręb obwodnicy Szubina, na której ograniczenie prędkości wynosić będzie 100 km/h.
Jest umowa na projekt drogi S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą
Ekspresowa obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi S5. Zdjecia: GDDKIA
Kierowcy jeżdżą obiema jezdniami o łącznej długości ok. 83 km na drodze S5 począwszy od granicy województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego do węzła Aleksandrowo. W budowie pozostają jeszcze dwa odcinki na północ od Bydgoszczy, prowadzące do autostrady A1. Są to odcinki, dla których konieczny był wybór nowego wykonawcy prac: Bydgoszcz – Świecie, Świecie – Nowe Marzy (podobnie było z S5 Szubin - Bydgoszcz). Od wiosny ubiegłego roku, po przetargach i podpisaniu umów z nowymi wykonawcami, prace są kontynuowane. Według umów ich budowa zakończy się w III kwartale 2022 roku. Obecnie wykonawcy zbliżają się do półmetka prac.
S5 Nowe Marzy - Świecie Południe
Wykonawcą kontynuującym prace na budowie tego 23-kilometrowego odcinka pomiędzy autostradą A1 (Nowe Marzy) a węzłem Świecie Południe jest firma Budimex. Budowa prowadzona jest w sąsiedztwie „starej” drogi krajowej nr 5, po której odbywa się ruch. Dzięki wprowadzonym zmianom organizacji ruchu, możliwe było otwarcie nowych frontów robót. Postępy widoczne są zarówno na węzłach jak i w głównym ciągu drogi.
Budowa drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz - Nowe Marzy na A1. Zdjęcia: GDDKIA
S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ
Wykonawcą odcinka S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ jest konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Na 22-kilometrowym odcinku prace kontynuowane są we wszystkich branżach.
Ponad cztery lata potrwa projektowanie autostrady A4 Wrocław – Legnica
Droga ekspresowa S5 w woj. kujawsko-pomorskim została podzielona na siedem odcinków realizacyjnych od granicy województwa z Wielkopolską do węzła Nowe Marzy na połączeniu z autostradą A1 (koło Grudziądza), z czego do tej pory otwarto cztery, piąty Szubin - Bydgoszcz jest udostępniony do ruchu. Łączny koszt inwestycji to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.