1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ekspresówka w tunelach przez góry. Budowa S1 Przybędza – Milówka potrwa dłużej

Ekspresówka w tunelach przez góry. Budowa S1 Przybędza – Milówka potrwa dłużej

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-11-05
Ekspresówka w tunelach przez góry. Budowa S1 Przybędza – Milówka potrwa dłużej
Droga ekspresowa S1 Przybędza - Milówka, tunel pod masywem Barania. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z etapów realizacji ekspresowej trasy pomiędzy Górnym Śląskiem a granicą polsko-słowacką (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). W tym trudnym terenie droga pobiegnie w dwóch tunelach w masywie Barania i Białożyński Groń.

Postępują prace przy budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza — Milówka, obwodnicy Węgierskiej Górki. Odcinek będzie przecinać trudny górski region. W ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka zaplanowano dwa tunele – jeden o długości ok. 830 m pod masywem Barania, drugi liczący 980 m pod masywem Białożyński Groń. Na 8,5 km odcinku powstanie ponadto aż jedenaście obiektów inżynierskich. Dwa węzły drogowe – Przybędza i Milówka, wykonawne w ramach wcześniejszych inwestycji, będą rozbudowane o brakujące łącznice.

Budowa drogi ekspresowej S1 - obwodnicy Węgierskiej Górki

Budowa drogi ekspresowej S1 - obwodnicy Węgierskiej Górki. Zdjęcia: GDDKIA

10 października wykonawca osiągnął II kamień milowy polegający na wykonaniu robót na wartość 25 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej. Na tę kwotę złożyło się wykonanie między innymi ponad 757 tys. m3 wykopów i 69 tys. m3 nasypów, w tym w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami, budowa obiektów inżynierskich i kubaturowych, odwodnienia, prac branżowych.

Węzeł Milówka w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S1

Węzeł Milówka w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S1. Zdjecia: GDDKIA

 

- Roboty drogowe, mostowe, inżynieryjne takie jak zabezpieczenia skarp wykopu, nasypu i zboczy wykonywane są zgodnie z programem robót, a w niektórych asortymentach nawet wyprzedzająco. W przyszłym tygodniu znów ruszy drążenie tunelu TD2.1 – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Strabag najbliżej budowy odcinka S1 z obwodnicą Bierunia

Mapa drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, obwodnica Węgierskiej Górki

Mapa drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, obwodnica Węgierskiej Górki. Mapa: GDDKIA

Potrzeba prawie pół miliarda zł na budowę S1 Mysłowice – Bieruń

Przypomnijmy, w trakcie drążenia tunelu TD2.1 zlokalizowanego na jezdni w kierunku Zwardonia doszło do zawału skał stropowych w czole tunelu, co doprowadziło do wstrzymania prac. Wykonawca opracował i przedłożył „program naprawczy” oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie. Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty. Tym samym, w przyszłym tygodniu nastąpi wznowienie drążenia tunelu TD2.1.

Awaria na budowie tuneli w ciągu S1 Przybędza - Milówka

- Prace rozpoczną się od wzmocnienia górotworu przez wykonanie iniekcji cementowej oraz parasola ochronnego wykonanego z 44 rur o przekroju 114 mm i grubości 10 mm, oraz długości 15 m. Wstrzymanie robót będzie miało wpływ na termin ukończenia prac w tunelu TD2. Wykonawca w najbliższym czasie przedłoży aktualizację programu (harmonogramu) robót, z którego będzie wynikał termin ukończenia robót na całym kontrakcie – zaznaczają drogowcy.

Na pozostałych tunelach prace trwają beż opóźnień. W tunelu TD1.1 zlokalizowanym na jezdni w kierunku Zwardonia, o długości ok. 834 metrów (technicznej ok. 850 m), wydrążono już w górotworze prawie 280 m. Z kolei w tunelu TD1.2 zlokalizowanym na jezdni w kierunku Żywca, o długości ok. 807 metrów (technicznej ok. 823 m), wydrążono prawie 190 metrów. Tunel TD2.2 na jezdni w kierunku Żywca osiągnął w kalocie długość około 54,77 m.

Tunel TD2 w masywie Białożyński Groń w ciągu drogi ekspresowej S1
Tunel TD2 w masywie Białożyński Groń w ciągu drogi ekspresowej S1. Zdjecia: GDDKIA

Drogowcy zaznaczają, że aby przyspieszyć tempo robót i postęp prac budowanych wykonywane są dodatkowe portale, które umożliwią drążenie tuneli dwustronnie. Aktualnie trwa zabezpieczanie skarpy nad portalem północnym tuneli zlokalizowanych od strony Żywca - TD 1. Wykonano także czwartą półkę skarpy nad portalem południowym tuneli zlokalizowanych od strony Milówki - TD 2.

 

Droga ekspresowa S1 - węzeł Przybędza

Droga ekspresowa S1 - węzeł Przybędza. Zdjęcia: GDDKIA

Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów. W ramach tej budowy powstaną trzy mosty drogowe oraz pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Zaawansowanie robót mostowych osiągnęło prawie 30 procent. Na tej trasie powstanie również 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 000 m2. Zaawansowanie prac przy realizacji tych obiektów inżynierskich osiągnęło 40 procent. Wykonano również już prawie połowę prac drogowych.


Mapa drogi ekspresowej S1 z lokalizacją odc. Przybędza - Milówka, obwodnica Węgierskiej Górki

Mapa drogi ekspresowej S1 z lokalizacją odc. Przybędza - Milówka, obwodnica Węgierskiej Górki. Mapa: GDDKIA


Obwodnica Węgierskiej Górki to około 8,5 kilometrowy odcinek Przybędza - Milówka drogi ekspresowej S1. Inwestycja zepnie ze sobą dwa istniejące ciągi drogi ekspresowej S1 (dawniej S69): Bielsko Biała Żywiec – Przybędza i Milówka – Zwardoń. Przetarg na realizację obejścia Węgierskiej Górki ogłoszono jeszcze w 2018 roku, umowę na projekt i budowę podpisano jesienią 2019 r. a wiosną 2020 roku ruszyły pierwsze prace budowlane. Wykonawcą odcinka jest MIRBUD S.A w konsorcjum ze spółką zależną PBDiM KOBYLARNIA S.A. oraz Zrzeszeniem Budowlanym Interbudmontaż z Ukrainy. Wartość umowy wynosi prawie 1,4 mld zł.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Milówka