1. Strona główna
  2. Informacje
  3. GDDKIA chce zlecić budowę S1 koło Bierunia konsorcjum Porr i Mota-Engil

GDDKIA chce zlecić budowę S1 koło Bierunia konsorcjum Porr i Mota-Engil

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-04-06
GDDKIA chce zlecić budowę S1 koło Bierunia konsorcjum Porr i Mota-Engil
GDDKIA podzieliła budowę S1 Mysłowice - Oświęcim na dwa zadania. Odcinek Oświęcim -Bieruń chce zlecić w drodze negocjacji. Zdjęcia: S1 Pyrzowice - Podwarpie, GDDKIA
Drogowcy rozpoczęli negocjacje w sprawie budowy odcinka drogi ekspresowej S1 Bieruń - Oświęcim. Do rozmów zaprosili konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe, które realizuje sąsiedni odcinek. Sprawne przeprowadzenie negocjacji pozwoliłoby podpisać umowę jeszcze w II kwartale br. i uzyskanie przejezdności całym odcinkiem S1 w 2023 r.

- Do konsorcjum firm Porr i Mota-Engil Central Europe wysłaliśmy zaproszenie do udziału w negocjacjach. Rozmowy będą dotyczyć możliwości udzielenia zamówienia z wolnej ręki na budowę fragmentu S1, pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który sąsiaduje z realizowanym przez konsorcjum odcinkiem S1 Oświęcim - Dankowice. Sprawne przeprowadzenie negocjacji pozwoliłoby podpisać umowę jeszcze w II kwartale br. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Negocjacje dotyczą zaprojektowania i budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości ok. 2,9 km, odcinka drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km, drogi klasy Z (zbiorczej) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) - o długości ok. 2 km, węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. To umożliwi skomunikowanie nowej drogi S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi DK44. Negocjacje będą również dotyczyły czasu uzyskania przejezdności w zakresie trasy głównej S1 oraz obwodnicy Bierunia w ciągu DK44.

Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko Biała - Zwardoń

Są pieniądze na przebudowę S1 Sosnowiec – Mysłowice. Przetarg na wiosnę

Jak tłumaczą drogowcy postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych w odniesieniu do zamówienia podstawowego, tj. umowy z 14 maja 2020 r. dotyczącej budowy drogi ekspresowej S1 Oświęcim – Dankowice. Zgodnie z tym artykułem, zamawiający może udzielić zamówienia w tym trybie dotychczasowemu wykonawcy, w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego. Takie zamówienie ma polegać na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych. Warunkiem koniecznym jest jednak przewidzenie takiej możliwości w podstawowym zamówieniu i być zgodne z jego przedmiotem, a całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu jego wartości.

GDDKIA chce zapewnić przejezdność całym odcinkiem trasy S1 na odcinku pomiędzy Mysłowicami (węzeł Kosztowy II) a Bielskiem-Białą (węzeł Suchy Potok) tak jak pierwotnie planowała w 2023 roku. Plany się niestety skomplikowały, bo po nieudanych próbach wyboru wykonawcy prac odcinka Mysłowice – Oświęcim GDDKIA unieważniła przetarg na jego projekt i budowę i rozdzieliła zadanie na dwa odcinki Mysłowice – Bieruń i Bieruń – Oświęcim. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Droga S1 powstanie z dużym poślizgiem. GDDKIA dzieli budowę S1 Mysłowice – Oświęcim

Podjęta decyzja ma na celu zapewnienie możliwości funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 r. Będzie to możliwe przy sprawnej realizacji krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwi to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych.

Przypominamy, że na odcinek środkowy drogi S1 pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami oraz odcinek południowy pomiędzy Dankowicami a Bielskiem-Białą umowy zostały już podpisane w 2020 roku z przewidywanym terminami zakończenia realizacji odpowiednio 14 sierpnia oraz 3 listopada 2023 r.

Dla odcinka Bieruń – Oświęcim ruszyły negocjacje, Aby zrealizować całość zadania inwestycyjnego, konieczne jest jeszcze wyłonienie wykonawcy pozostałego zakresu z pierwotnego zadania budowy odcinka S1 Mysłowice węzeł Kosztowy II - Oświęcim.

- Aktualnie trwa przygotowywanie dokumentacji do ogłoszenia ostatniego już postępowania przetargowego w trybie przetargu nieograniczonego (red. odcinek Mysłowice – Oświęcim). Przewidujemy, że ogłoszenie tego przetargu nastąpi jeszcze w II kwartale 2021 r. – informują drogowcy.

Docelowo  długość drogi ekspresowej S1 wyniesie 135 km, od Pyrzowic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Do oddania jej w całości od Mysłowic do południowej granicy brakuje jeszcze 40 km fragmentu Bielsko Biała - Mysłowice i obwodnicy Węgierskiej Górki. W tym roku zakończy się dobudowa II jezdni na odcinku Pyrzowice – Podwarpie.

Droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Podwarpie gotowa na wakacje


Droga ekspresowa S1 Pyrzowice - Podwarpie na finiszu

Droga ekspresowa S1 Pyrzowice - Podwarpie na finiszu. Zdjęcia: GDDKIA

Droga ekspresowa S1 przebiega przez silnie zurbanizowany obszar województwa śląskiego i częściowo małopolskiego. Na długim odcinku pełni funkcję Wschodniej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i przechodzi przez miasta: Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Jaworzno, Mysłowice, Tychy, Bielsko-Biała, Żywiec. Łączy się z autostradami A1 i A4 i drogami krajowymi 1, 52 (docelowo S52), 78, 79, 81, 86 i 94.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Oświęcim Jak dojadę - Bieruń