1. Strona główna
  2. Informacje
  3. GDDKIA: Chcemy oddać tunel na Zakopiance do końca roku

GDDKIA: Chcemy oddać tunel na Zakopiance do końca roku

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-19
GDDKIA: Chcemy oddać tunel na Zakopiance do końca roku
Minister infrastruktury A. Adamczyk obiecał kierowcom tunel na Zakopiance przed końcem 2021 r. Zdjęcia: GDDKIA
Ostatnio informowaliśmy, że zakończenie w tym roku budowy Zakopianki S7 Lubień – Rabka stoi pod znakiem zapytania. Kluczowym elementem inwestycji jest tunel drogowy pod górą Luboń Mały, dla którego prace potrwają co najmniej do przełomu 2021/2022. Obie nitki są od dawna wydrążone. Podczas ostatniej wizyty budowy tunelu na S7 minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział jednak, że przy mobilizacji wykonawcy jest szansa na oddanie trasy kierowcom przed końcem tego roku.

Przypomnijmy, budowa Zakopianki jako drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój została podzielona na trzy zadania, z czego jeden (Skomielna Biała - Rabka-Zdrój) został jesienią 2019 r. ukończony i oddany do ruchu w całości. Na wysuniętym najbardziej na północ odcinku S7 Lubień - Naprawa kierowcy od ponad roku korzystają z lewej jezdni. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach. Prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jezdni prawej, pechowo została wypowiedziana umowa i prace kończą nowi wykonawcy. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Ekspresowa Zakopianka z tunelem w 2021 r.? Strabag przystępuje do prac na S7 Lubień – Naprawa

Zaawansowana jest budowa środkowego odcinka S7 Naprawa - Skomielna Biała, w ramach którego powstaną dwa tunele o długości 2060 m każdy. Prace przy drążeniu tunelu na Zakopiance rozpoczęto 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Z uwagi na trudne warunki geologiczne do budowy tunelu nie można było zastosować drążenia przy pomocy tarczy TBM. Wykonawca, firma Astaldi z Włoch, stosuje przy drążeniu metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech. W październiku 2019 r. przebito prawą nitkę tunelu, a lewą 27 kwietnia 2020 r. Według GDDKIA, zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r. ale przy odpowiednim tempie i mobilizacji wykonawcy, możliwe jest oddanie odcinka przed Sylwestrem 2021 roku.

- Chcemy, by ten tunel był jak najszybciej ukończony, robimy wszystko co można. Prace odbywają się zgodnie z planem, mobilizujemy się wspólnie z zarządem firmy Astaldi i liczymy na to, żeby wykonawca jeszcze bardziej zwiększy zaangażowanie, aby w tym roku maksymalnie wykorzystać czas na wykończenie tunelu - powiedział Tomasz Żuchowski pełniący obowiązki dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na Zakopiankę z tunelem poczekamy do 2022 roku

- Dyrektor kontraktu z firmy Astaldi (Maurizio Roganti) zapewnił mnie, że będą robili wszystko, aby Polacy mogli przejechać tym tunelem na Sylwestra do Zakopanego, a szczególnie mam nadzieję, że na konkurs skoków narciarskich w przyszłym roku - obiecywał minister infrastruktury Adamczyk.

Zakopianka - droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka Zdrój

Zakopianka - droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zdjęcia: GDDKIA

 

S7 Lubień – Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój – Chabówka, lata budowy 2016-2021/2022

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Widokowa i oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku 2 km pod ziemią.

Na odcinku ok. 16,7 km nowej drogi, w tym 15,83 km ekspresowej oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowił będzie 12,3% całej trasy wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady). Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został dwujezdniowy fragment drogi krajowej nr 47 do Chabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego odcinka DK47 Chabówka – Rdzawka.

Odcinek S7 Lubień – Rabka Zdrój podzielony został na 3 odcinki realizacyjne: Lubień – Naprawa; Naprawa – Skomielna Biała oraz Skomielna Biała – Rabka Zdrój.

 

Mapa przebiegu drogi ekspresowej Zakopianki S7 Lubień - Rabka Zdrój

Mapa przebiegu drogi ekspresowej Zakopianki S7 Lubień - Rabka Zdrój. Mapa: GDDKIA

Na 7,6 km odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa dwa miejsca obsługi kierowców : „Lubień” i „Krzeczów” zapewniają możliwość odpoczynku w trakcie podróży. 10 obiektów inżynierskich i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim oprócz funkcji użytkowej zapewni atrakcje widokowe. T

Na odcinku II Naprawa – Skomielna Biała, tunelowym o długości ok.3,0 km powstaje dwukomorowy tunel o długości każdej nitki ok. 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Zakończenie drążenia tunelu ma nastąpić w 2021 r.

Odcinek S7 Skomielna Biała – Chabówka oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki budowała włoska firma SALINI IMPREGILO S.p.A. z Mediolanu. Koszt inwestycji wyniósł brutto 615 068 976,27zł. Gwarancja jakości wykonanych prac obowiązuje przez 10 lat.

Koszt całego odcinka S7 Lubień – Rabka Zdrój wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7