GDDKIA: Chcemy oddać tunel na Zakopiance do końca roku
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-19
Przypomnijmy, budowa Zakopianki jako drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój została podzielona na trzy zadania, z czego jeden (Skomielna Biała - Rabka-Zdrój) został jesienią 2019 r. ukończony i oddany do ruchu w całości. Na wysuniętym najbardziej na północ odcinku S7 Lubień - Naprawa kierowcy od ponad roku korzystają z lewej jezdni. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach. Prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jezdni prawej, pechowo została wypowiedziana umowa i prace kończą nowi wykonawcy. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Ekspresowa Zakopianka z tunelem w 2021 r.? Strabag przystępuje do prac na S7 Lubień – Naprawa
Zaawansowana jest budowa środkowego odcinka S7 Naprawa - Skomielna Biała, w ramach którego powstaną dwa tunele o długości 2060 m każdy. Prace przy drążeniu tunelu na Zakopiance rozpoczęto 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Z uwagi na trudne warunki geologiczne do budowy tunelu nie można było zastosować drążenia przy pomocy tarczy TBM. Wykonawca, firma Astaldi z Włoch, stosuje przy drążeniu metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech. W październiku 2019 r. przebito prawą nitkę tunelu, a lewą 27 kwietnia 2020 r. Według GDDKIA, zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r. ale przy odpowiednim tempie i mobilizacji wykonawcy, możliwe jest oddanie odcinka przed Sylwestrem 2021 roku.
- Chcemy, by ten tunel był jak najszybciej ukończony, robimy wszystko co można. Prace odbywają się zgodnie z planem, mobilizujemy się wspólnie z zarządem firmy Astaldi i liczymy na to, żeby wykonawca jeszcze bardziej zwiększy zaangażowanie, aby w tym roku maksymalnie wykorzystać czas na wykończenie tunelu - powiedział Tomasz Żuchowski pełniący obowiązki dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na Zakopiankę z tunelem poczekamy do 2022 roku
- Dyrektor kontraktu z firmy Astaldi (Maurizio Roganti) zapewnił mnie, że będą robili wszystko, aby Polacy mogli przejechać tym tunelem na Sylwestra do Zakopanego, a szczególnie mam nadzieję, że na konkurs skoków narciarskich w przyszłym roku - obiecywał minister infrastruktury Adamczyk.
Zakopianka - droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zdjęcia: GDDKIA
S7 Lubień – Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój – Chabówka, lata budowy 2016-2021/2022
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Widokowa i oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku 2 km pod ziemią.
Na odcinku ok. 16,7 km nowej drogi, w tym 15,83 km ekspresowej oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowił będzie 12,3% całej trasy wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady). Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został dwujezdniowy fragment drogi krajowej nr 47 do Chabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego odcinka DK47 Chabówka – Rdzawka.
Odcinek S7 Lubień – Rabka Zdrój podzielony został na 3 odcinki realizacyjne: Lubień – Naprawa; Naprawa – Skomielna Biała oraz Skomielna Biała – Rabka Zdrój.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej Zakopianki S7 Lubień - Rabka Zdrój. Mapa: GDDKIA
Na 7,6 km odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa dwa miejsca obsługi kierowców : „Lubień” i „Krzeczów” zapewniają możliwość odpoczynku w trakcie podróży. 10 obiektów inżynierskich i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim oprócz funkcji użytkowej zapewni atrakcje widokowe. T
Na odcinku II Naprawa – Skomielna Biała, tunelowym o długości ok.3,0 km powstaje dwukomorowy tunel o długości każdej nitki ok. 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Zakończenie drążenia tunelu ma nastąpić w 2021 r.
Odcinek S7 Skomielna Biała – Chabówka oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki budowała włoska firma SALINI IMPREGILO S.p.A. z Mediolanu. Koszt inwestycji wyniósł brutto 615 068 976,27zł. Gwarancja jakości wykonanych prac obowiązuje przez 10 lat.
Koszt całego odcinka S7 Lubień – Rabka Zdrój wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł.