1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Na Zakopiankę z tunelem poczekamy do 2022 roku

Na Zakopiankę z tunelem poczekamy do 2022 roku

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-06
Na Zakopiankę z tunelem poczekamy do 2022 roku
Budowa S7 Lubień-Naprawa zakończy się jesienią 2021. Do 2022 r. poczekamy na odcinek z tunelem. Zdjęcia: GDDKIA
Do oddania ekspresowej Zakopianki brakuje drugiej jezdni z wiaduktem na odcinku Lubień – Naprawa i tunelu na sąsiednim odcinku do Skomielnej. Kompletną trasą kierowcy pojadą jednak najwcześniej na początku 2022 roku. W kolejnym roku ma być oddane ponad 16 km dwujezdniowej Zakopianki na odcinku pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem.

Realizacja drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Budowana droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku 2 km pod ziemią (tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy). Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy krótsze, z czego jeden jest ukończony i oddany do ruchu w całości.

Od 28 września 2019 r. kierowcy użytkują odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Po problemach z wykonawcą do jesieni 2021 roku poczekamy na odcinek Lubień – Naprawa.

- Po przerwie świąteczno-noworocznej prace na wiadukcie prawej jezdni S7 Lubień - Naprawa będą wznowione. Najpóźniej od połowy marca 2021 wznowiona będzie budowa prawej jezdni i przejedziemy nią w 2021 r. Lewą jeździmy od końca 2019 r. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Na odcinku S7 Lubień - Naprawa prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jezdni prawej. W lipcu ubiegłego roku drogowcy zerwali umowę z wykonawcą tego odcinka. Szybko udało się zapewnić kontynuację budowy estakady na jezdni prawej (umowę podpisano z dotychczasowym jej wykonawcą, polską firmą TBM z Grzybna w woj. pomorskim). 22 grudnia 2020 r. zatwierdzono umową kontynuację budowy jezdni ekspresówki i dokończenie pozostałych prac. Wykonawcą jest firma STRABAG Infrastruktura Południe.

Budowa estakady w ciągu odcinka Zakopianki drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa

Budowa Zakopianki na odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa. Zdjecia: GDDKIA

Zakres inwestycji obejmuje prace przygotowawcze, naprawcze, dokończenie budowy prawej jezdni odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa o długości ok. 7,6 km, miejsc obsługi podróżnych MOP Lubień i MOP Krzeczów, dojazdów technologicznych, systemu odwodnienia pasa drogowego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Zabezpieczone muszą zostać skarpy głębokich wykopów, a na czas wykonywania robót zapewniony powinien być dojazd do wszystkich działek sąsiadujących z pasem drogowym. Trzeba również dokończyć budowę lub przebudowę sieci infrastruktury technicznej i wykonać urządzenia ochrony środowiska (ekrany, urządzenia oczyszczania wód).

Ekspresowa Zakopianka z tunelem w 2021 r.? Strabag przystępuje do prac na S7 Lubień – Naprawa

Wszystko wskazuje, że i tak najdłużej poczekamy na ponad 2 kilometrowy tunel na Zakopiance (odcinek S7 Naprawa - Skomielna Biała). W październiku 2019 r. przebito prawą nitkę tunelu, a lewą 27 kwietnia 2020 r. Aktualnie powstaje obudowa docelowa wewnątrz obu nitek, wykonywane są nisze sygnalizacyjno-alarmowe i hydrantowe oraz przejścia ewakuacyjne pomiędzy nitkami tunelu. Wznoszone są budynki wentylatorni przed portalami, trwa budowa wiaduktu i nasypu drogowego przed portalem północnym. Zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r.

Przypominamy, że oblicze Zakopianki zmieni się również w okolicach Nowego Targu. Od 25 czerwca 2020 r. trwa budowa dwujezdniowej DK47 z Rdzawki do Nowego Targu, czyli jak kierowcy mawiają potocznie dalszy ciąg „nowej zakopianki”.

Mapa przebiegu Zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ

Mapa przebiegu Zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ. Mapa: GDDKIA

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP o długości ponad 16,1 km, szerokości jezdni 2x3,50 m, z czterema węzłami drogowymi (Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe) oraz 27 obiektami inżynierskimi. Aktualnie trwają roboty ziemne na ciągu głównym, węzłach, a także zbrojenia i betonowanie podpór obiektów mostowych. Zakończenie budowy zaplanowane jest w jesieni 2023 r.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Utrudnienia na drodze 47 Jak dojadę - Lubień