Jak działa i jak się zarejestrować do nowego systemu opłat e-TOLL? Uwaga na duże zmiany na bramkach autostradowych
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-09-30
System e-TOLL działa już od 24 czerwca br. (przez ten czas działał wspólnie ze starym systemem via-TOLL. E-TOLL umożliwia opłacanie przejazdów pojazdów ciężkich i lekkich. Systemem objęta została sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich (ok. 3 700 km). Na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA czyli A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław – Sośnica z systemu e-TOLL mogą korzystać również użytkownicy pojazdów lekkich.
Zarejestrowano w nim już ponad 557 tys. pojazdów. Użytkownicy pojazdów ciężkich muszą zarejestrować się w e-TOLL i wybrać urządzenie do przekazywania danych geolokalizacyjnych (urządzenie pokładowe OBU/ZSL lub aplikację mobilną e-TOLL PL).
Rejestracja w systemie e-TOLL jest możliwa online na stronie etoll.gov.pl oraz w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta, a także za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych.
Opłaty za autostrady : Od października zniknie system viaTOLL, a od grudnia szlabany na A2 i A4
Jak zarejestrować się w e-TOLL?
Rejestracja w elektronicznym systemie poboru opłat e-TOLL jest obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcą poruszać się po drogach płatnych pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu lub zestawu pojazdów powyżej 3,5 tony. Można zarejestrować się na 3 sposoby:
online
w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta
za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych
Szczegółowe informacje dotyczące rejestracji pojazdów ciężarowych w nowym systemie e-TOLL
Jak zapewnia resort finansów, system e-TOLL działa przy wykorzystaniu technologii pozycjonowania satelitarnego i otwarty jest na różne urządzenia GPS, a przewoźnicy mogą wybrać urządzenie dostosowane do swoich potrzeb:
- OBU (On-Board Unit),
- Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS,
- aplikację mobilną e-TOLL PL.
Aplikację mobilną e-TOLL PL można pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play oraz App Store.
Urządzenia OBU i ZSL są do nabycia u 124 dostawców dopuszczonych do systemu e-TOLL, którzy oferują 359 typów tych urządzeń.
Opłaty za autostrady w systemie e-TOLL dla pojazdów lekkich
Użytkownicy pojazdów lekkich (aut osobowych i motocykli) mogą korzystać z manualnego sposobu poboru opłat do 30 listopada br. Po tej dacie manualny system zostanie wyłączony, a na państwowych autostradach przejazd będzie odbywał się w trybie „free flow”, bez zatrzymywania się przed bramkami.
Kierowcy samochodów osobowych, którzy od 1 grudnia br. nie będą korzystać z aplikacji e-TOLL PL lub z urządzeń pokładowych do przekazywania danych geolokalizacyjnych, opłacą przejazd poprzez zakup biletu autostradowego (e-biletu).
Użytkownicy motocykli od 1 grudnia 2021 r. będą mogli opłacać przejazdy w aplikacji e-TOLL PL lub kupując bilet autostradowy.
Zmiany na bramkach autostradowych A2 i A4. Zdjecia: GDDKIA
Uwaga na duże zmiany w ruchu na bramkach autostradowych A2 i A4
W związku z wygaszeniem systemu poboru opłat viaTOLL od 1 października 2021 r. nastąpią zmiany organizacji ruchu w Miejscach Poboru Opłat (MPO) na odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica.
Organizacja Miejsc Poboru Opłat na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica:
- Na Placu Poboru Opłat Żernica i na Placu Poboru Opłat Karwiany funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wyjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna
- Na Placu Poboru Opłat Żernica i na Placu Poboru Opłat Karwiany funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna/nie ma możliwości pobrania biletu.
- Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wyjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
- Na Stacjach Poboru Opłat prawy pas wjazdowy dedykowany jest dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na którym nie jest prowadzona obsługa manualna/nie ma możliwości pobrania biletu.
- Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
Nowa organizacja ruchu na MPO na autostradach A2 i A4. Graf. GDDKIA
Organizacja miejsc poboru opłat na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków:
- Na Placu Poboru Opłat Stryków i na Placu Poboru Opłat Żdżary funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wyjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna.
- Na Placu Poboru Opłat Stryków i na Placu Poboru opłat Żdżary funkcjonują dwa skrajne prawe pasy wjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna – nie ma możliwości pobrania biletu.
- Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wyjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
- Na Stacjach Poboru Opłat prawy pas wjazdowy dedykowany jest dla opłaty elektronicznej e-TOLL, na którym nie jest prowadzona obsługa manualna – nie ma możliwości pobrania biletu.
- Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
Przypominamy, ze od 1 grudnia br. całkowicie znikną szlabany na wspomnianych odcinkach autostrad. Pisaliśmy o tym więcej tutaj: