Jak pobiegnie nowa S16 Białystok - Suwałki? Konsultacje nowego wariantu S16 przez Sztabin
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-08-25
Umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej na drogę ekspresową S16 Ełk - Knyszyn została podpisana w styczniu 2019 roku. Wykonawca, firma Schuessler-Plan Inżynierzy, przygotowała jak dotąd Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla korytarza podstawowego S16 Guty - Grajewo - Osowiec - Mońki - Knyszyn. Od września ubiegłego roku, po podpisaniu aneksu, rozpoczęła prace nad dokumentacją dla korytarza alternatywnego S16 Raczki - Augustów - Sztabin - Korycin - Knyszyn, które właśnie weszły w etap zbierania opinii społeczeństwa.
Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem
Od 24 sierpnia - przez miesiąc - potrwa akcja informacyjna dotycząca alternatywnego korytarza transportowego drogi ekspresowej S16 (wariant 4). Przebiega on w przybliżeniu po szlaku istniejącej drogi krajowej nr 8, z przejściem Biebrzy w rejonie Sztabina. Wszystkie przygotowane materiały związane z inwestycją są dostępne na stronie internetowej: http://s16-elk-knyszyn.pl/ oraz w urzędach sześciu gmin, przez które przebiega alternatywny korytarz S16.
- Celem prowadzonej akcji jest przedstawienie proponowanego wariantu przebiegu S16 i prezentacja planów sytuacyjnych w różnych skalach pozwalających przybliżyć planowaną inwestycję lokalnym społecznościom. Istotą akcji jest też zebranie opinii mieszkańców i samorządów, które można przesłać za pośrednictwem formularzy umieszczonych na stronie internetowej. Zgłaszanie wniosków i uwag na tym etapie prac przygotowawczych możliwe jest do 24 września br. – zaznaczają drogowcy.
Po porównaniu wariantów w ramach analizy wielokryterialnej, wydana zostanie rekomendacja dla najkorzystniejszego z nich. Nastąpi to wiosną 2022 roku.
GDDKIA wyjaśnia dlaczego chce budować S16 Mrągowo – Ełk. Via Mazuria jako alternatywa dla S16?
Inwestycja zakłada budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej S16 o przekroju 2x2 i nośności 115 kN/oś. W ciągu trasy powstaną węzły drogowe i obiekty inżynierskie. Realizacja zadania w systemie „Projektuj i buduj” pierwotnie przewidywana była na lata 2024 (podpisanie umowy) – 2028 (zakończenie robót).
Analizowane warianty przebiegu drogi ekspresowej S16
Mapa z wariantami drogi ekspresowej S16 Knyszyn - Ełk lub Knyszyn - Raczki. Mapa: GDDKIA
Jest decyzja środowiskowa dla S11 między Kępnem i Olesnem
Wariant I
W wariancie 1 planowana trasa S16 od węzła „Guty” zlokalizowana jest po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 61 oraz kieruje się na północny wschód tak by minąć Grajewo od południa. Poprzez węzeł „Grajewo” oraz przełożoną drogę DK65 zapewniono bezpośredni dostęp do obrzeży Grajewa, gdzie zlokalizowane są główne zakłady przemysłowe miasta. Następnie trasa kieruje się ku miejscowości Ruda położonej przy drodze krajowej DK65. I dalej wzdłuż drogi DK65 oraz linii kolejowej LK75 w kierunku miejscowości Ciemnoszyje. Dalej za miejscowością Ciemnoszyje kontynuuje swój bieg i jest położona bezpośrednio przy istniejącej linii kolejowej. Teren ten objęty jest różnymi formami ochrony przyrody takimi jak Otulina Parku Narodowego, dalej teren Biebrzańskiego Parku Narodowego (BPN) które stanowią cenny zasób środowiskowy. Droga przecina objęty ochroną teren Doliny Biebrzy. W wariancie 1 droga ekspresowa przecina teren Twierdzy Osowiec, przy której zlokalizowana jest stacja kolejowa Osowiec-Twierdza. Część tego terenu jest wojskowym teren zamkniętym. Nie planuje się lokalizacji drogi na terenie obszaru zamkniętego MON za wyjątkiem wejścia w obszar ochronny ww. terenu zamkniętego. Wariant 1 w tym miejscu zlokalizowany jest pomiędzy istniejącą drogą DK65 i stacją kolejową. Po minięciu Twierdzy Osowiec droga kieruje się w stronę południowo-zachodniej części miasta Mońki, mijając miasto w odległości ok 2-3 km. Po przecięciu szlaku linii kolejowej w pobliżu miejscowości Dziękonie i Konopczyn droga kieruje się w stronę miasta Knyszyn, mijając je od południowego zachodu. Droga kończy swój bieg na pograniczu gminy Knyszyn i Dobrzyniewo Duże na przecięciu z planowaną drogą S19 w węźle „Knyszyn”.
Wariant II
W wariancie 2 planowana trasa S16 od węzła „Guty” zlokalizowana jest po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej Nr 61 oraz kieruje się na północny wschód tak by minąć Grajewo od południa. Poprzez węzeł „Grajewo” oraz drogę przełożoną drogę DK65 zapewniono bezpośredni dostęp do obrzeży Grajewa, gdzie zlokalizowane są główne zakłady przemysłowe miasta. Następnie trasa kieruje się ku miejscowości Ruda położonej przy drodze krajowej DK65. I dalej wzdłuż drogi DK65 oraz linii kolejowej LK75 w kierunku miejscowości Ciemnoszyje. Dalej za miejscowością Ciemnoszyje droga zmienia kierunek przekraczając linię kolejową i istniejącą DK65, by wejść na teren doliny Biebrzy. Po minięciu Twierdzy Osowiec droga kieruje się w stronę północnej części miasta Mońki, mijając miasto w odległości ok 2-3 km. Droga kończy swój bieg na pograniczu gminy Knyszyn i Dobrzyniewo Duże na przecięciu z planowaną drogą S19 w węźle „Knyszyn”.
Wariant III
Wariant 3 planowanej trasa S16 jest złożeniem opisanego wyżej Wariantu 1 i 2. Od węzła „Guty” przebieg wariantu 3 jest wspólny jak dla wariantu 1 i 2. Poprzez węzeł „Grajewo” oraz przełożenie DK65 zapewniono bezpośredni dostęp do obrzeży Grajewa, gdzie zlokalizowane są główne zakłady przemysłowe miasta. Następnie trasa kieruje się ku miejscowości Ruda położonej przy drodze krajowej DK65. I dalej wzdłuż drogi DK65 oraz linii kolejowej LK75 w kierunku miejscowości Ciemnoszyje. Dalej za miejscowością Ciemnoszyje droga zmienia kierunek przekraczając linię kolejową i istniejącą DK65, by wejść na teren doliny Biebrzy. W wariancie 3 droga ekspresowa przecina dolinę Biebrzy mijając Białogrądy, Osowiec i Twierdzę Osowiec po północnej stronie i kieruje się na południe by po przekroczeniu linii kolejowej i istniejącej drogi DK65 połączyć się ponownie ze śladem projektowanego wariantu 1. Od tego miejsca po minięciu Twierdzy Osowiec droga kieruje się w stronę południowo-zachodniej części miasta Mońki, mijając miasto w odległości ok 2-3 km. Po przecięciu szlaku linii kolejowej w pobliżu miejscowości Dziękonie i Konopczyn droga kieruje się w stronę miasta Knyszyn, mijając je od południowego zachodu. Droga kończy swój bieg na pograniczu gminy Knyszyn i Dobrzyniewo Duże na przecięciu z planowaną drogą S19 w węźle „Knyszyn”.
Wariant IV
Początek projektowanego wariantu znajduje się na połączeniu z drogą ekspresową S61 w węźle Raczki (dawniej Szkocja). Biegnąc na południe w śladzie drogi krajowej nr 8, stanowiącej Obwodnicę Augustowa, droga ekspresowa omija miasto po stronie południowo wschodniej. Przecina rzekę Nettę oraz Kanał Augustowski, tworząc Obwodnicę Białobrzegów, omija miejscowość po stronie północno-wschodniej, przecina fragmenty Puszczy Augustowskiej oraz tereny rolne. Po stronie południowej i wschodniej omija miejscowości Kolnica i Cisów, trasą DK8 przecina Las Sztabiński, przechodzi przez tereny rolne na zachód od m. Kamień. Biegnąc po północno-wschodniej stronie Sztabina (tzw. Obwodnica Sztabina) w niedalekiej odległości na wschód od istniejącej DK8 przechodzi Doliną Biebrzy. Biegnąc w pasie drogowym DK8, przechodzi obok miejscowości Domuraty, Horodnianka i Ostrówek. Na wysokości m. Głęboczyzna biegnie niezależną trasą na wschód od istniejącej DK8, omijając skupioną przy niej Suchowolę (tzw. Obwodnica Suchowoli), Poświętne, Chodorówkę, Skindzierz, Wysokie, Zagórze. Przed miejscowością Kumiała przecina DK8 i trasą na zachód od Korycina, na wysokości znajdującej się po wschodniej stronie miejscowości Krukowszczyzna łączy z przewidzianym do realizacji w ramach drogi ekspresowej S19 odcinkiem drogi ekspresowej prowadzącej po północno-wschodniej stronie od Knyszyna do Białegostoku.
Przełożenie DK65
Dodatkowo zaprojektowano przełożenie DK65 pomiędzy projektowaną drogą S16 a drogą krajową Nr 65. Przełożenie to łączy drogę DK65 po stronie północnej Grajewa z drogą S16 w węźle „Grajewo” położonym na południe od miasta Grajewo. Przełożenie przebiega przez tereny gminy Grajewo i miasta Grajewo okalając miasto od strony zachodniej. Przełożenie projektuje się jako drogę jednojezdniową ogólnodostępną.