Jak pobiegnie obwodnica Zamościa w ciągu DK74?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-11-24
- W ramach dwóch tur działań informacyjnych zorganizowaliśmy trzy spotkania z mieszkańcami, w trakcie których przedstawiliśmy możliwe warianty przebiegu drogi. Otrzymaliśmy ok. 200 wniosków oraz propozycji zmian od mieszkańców oraz samorządów. Uwagi przekazali nam także przedstawiciele wojska (ze względu na poligon, zlokalizowany w pobliżu planowanej drogi) – przypominają przedstawiciele lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Zamościa będzie nowym przebiegiem drogi krajowej nr 74. Trasa będzie się zaczynać w Michalowie, gdzie połączy się z planowaną obwodnicą Szczebrzeszyna. Planowana jest budowa drogi o klasie technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego) - jedna jezdnia i dwa pasy ruchu. Obwodnica będzie łączyła się z układem dróg lokalnych poprzez skrzyżowania. Wykonane zostaną również połączenia bezkolizyjne w formie wiaduktów nad lub pod obwodnicą, a także mosty nad rzekami Wieprz i Łabuńka oraz wiadukty kolejowe nad istniejącą linią kolejową nr 69. Powstaną także dodatkowe jezdnie, obsługujące przyległe tereny.
Obecnie nadal trwają prace projektowe. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej, które jest obecnie przygotowywane, to pierwszy etap procesu inwestycyjnego. Jego zadaniem jest m.in. opracowanie wariantów przebiegu drogi oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Analizowane są trzy warianty przebiegu drogi o długościach od 18,8 km do 19,4 km. W każdym wariancie droga omija zabudowania Michalowa oraz poligon wojskowy w okolicach Sitańca. Ze względu na zwartą zabudowę w tych okolicach, poszczególne warianty zbliżają się do zabudowań jednorodzinnych m.in. w Białobrzegach, Bortatyczach lub Wysokim.
Odcinki S17 Zamość – Hrebenne weszły w ważny etap. Od budowy dzieli jej jedna decyzja
Mapy obwodnicy Zamościa w ciągu DK74 - warianty przebiegu
Źródło: GDDKIA
Po zakończeniu analiz, kolejnym etapem będzie wskazanie wariantu preferowanego wraz ze złożeniem wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie decyzji środowiskowej. Decyzja ta zatwierdzi przebieg obwodnicy Zamościa. Ostateczne i szczegółowe rozwiązania projektowe będą zawarte w projekcie budowlanym, na którego wykonanie GDDKIA ogłosi odrębny przetarg.
Obwodnica Zamościa realizowana będzie w systemie projektuj i buduj w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.