Karambol i pożar na dolnośląskiej S3. Kiedy otwarcie S3 Bolków - Kamienna Góra?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-06-05
Ćwiczenia ratownicze przed otwarciem drogi S3 – karambol i pożary
Karambol z wyciekiem substancji niebezpiecznej w tunelu na drodze S3 Bolków – Kamienna Góra to tylko fragment scenariusza ćwiczeń służb ratowniczych. Przeprowadzono je na nieczynnym jeszcze odcinku ekspresówki, w okolicy Starych Bogaczowic. Ćwiczenia miały bardzo rozbudowany i różnorodny scenariusz. Obejmowały również ćwiczenia w sytuacji pożaru w okolicy S3.
- Tak rozbudowany scenariusz zakładał udział wielu służb. W ćwiczeniach udział wzięło prawie 320 funkcjonariuszy policji, straży pożarnej, ratowników medycznych i żołnierzy. W ich trakcie sprawdzono umiejętności służb w warunkach maksymalnie zbliżonych do tych, które występują podczas rzeczywistych wypadków. Weryfikowano szybkość reakcji na informację o zagrożeniu, funkcjonowanie sprzętu i procedur, a także koordynację działań na miejscu zdarzenia – wyjaśniają przedstawiciele wrocławskiego oddziału GDDKIA.
Gdzie powstaną nowe drogi na Dolnym Śląsku? W przygotowaniu 450 km tras
Ćwiczenia ratownicze przed otwarciem S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjęcia: M. Soroko/GDDKIA
Najdłuższy tunel w Polsce - tunel na S3 Bolków – Kamienna Góra
Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry będzie wybudowana w przekroju trasy dwujezdniowej o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ciągu trasy powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka z tunelami
Mapa: GDDKIA
Tunel na S3 Bolków – Kamienna Góra liczy ok. 2300 m długości i po oddaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. W obiekcie jest osiem przejść ewakuacyjnych między obiema nitkami. Jest też dodatkowy specjalny przejazd dla służb ratunkowych. W każdej komorze tunelu jest: 20 hydrantów rozmieszczonych wzdłuż jezdni co ok. 250 m, 42 telefony alarmowe, koce gaśnicze, gaśnice i alarmy przeciwpożarowe ulokowane co ok. 125 m.
W obu nawach tunelu jest prawie 60 czujników dymu i dwie niezależne liniowe czujki ciepła biegnące przez całą ich długość. Ponadto jest 37 wentylatorów, które w przypadku pożaru odpowiadają m.in. za usuwanie z wnętrza dymu. Sytuację na terenie obiektu monitoruje 150 kamer, z których 90 pokazuje równocześnie obraz termowizyjny. Informacje zbierane przez czujki i obraz z kamer, trafią do funkcjonującego 24h/dobę centrum zarządzania ruchem w tunelu na drodze S3.
Kiedy otwarcie S3 do Świnoujścia?
Tunel drogowy na S3
Zdjęcia: GDDKIA
Kiedy otwarcie drogi S3 z Bolkowa?
W 2023 roku kierowcy pojechali przedostatnim na Dolnym Śląsku odcinkiem drogi ekspresowej S3 pomiędzy Kamienną Górą a Lubawką. Otwarcie ok. 15 km fragmentu nie zmieniło za wiele, bo w budowie pozostaje środkowy odc. do Bolkowa. Dopiero jego otwarcie uciągli trasę S3 na południu kraju.
Ostatnio podawanym terminem otwarcia odc. S3 Bolków – Kamienna Góra jest lipiec br. Wykonawca prowadzi ostatnie prace na całym odcinku drogi ekspresowej, wszystko wskazuje, że w te wakacje kierowcy pojadą całą trasą S3 na Dolnym Śląsku.
Niemal gotowa droga S3 przed otwarciem. Zdjęcia: GDDKIA
Przypominamy, że droga S3 obecnie kończy się przed granicą w Lubawce. Pozwolenie na użytkowanie zostało wydane dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Jednak pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w przyszłym roku.
Koniec drogi ekspresowej S3 na południowej granicy z Czechami. Zdjęcia: GDDKIA