Kiedy budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 Rudka – Jacentów?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-07-11
Prace nad dużą obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego trwają już od wielu lat. Wstępne prace planistyczne rozpoczęły się od wykonania Studium techniczno-ekonomicznego dla odcinka DK42/DK9 Skarżysko-Kamienna - Opatów na zlecenie samorządów w latach 2002 - 2004. W roku 2009 rozpoczęły się prace opracowaniem materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i koncepcji programowej z oceną wielokryterialną dla odcinka Brody - Opatów. Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) złożono jeszcze w 2012 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach 10 lutego 2014 r. wydał DŚU, a tym samym wybrał jeden z dwóch wariantów trasy. Od wydanej decyzji środowiskowej w wyznaczonym terminie nie wpłynęło żadne odwołanie. W marcu 2014 decyzja stała się ostateczna. Jest ona ważna przez 10 lat.
Obwodnica Opatowa w ciągu S74 i DK9 wychodzi z ziemi
W lutym br. GDDKiA podpisała umowę z firmą Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 od Rudki do Rudnika. To prawie 13-kilometrowy odcinek w ciągu drogi krajowej nr 9.
- Do tej pory projektant wykonał pomiary ruchu, opracował prognozy i analizy ruchowe. Sporządził mapy do celów projektowych. Wystąpił m.in. do gestorów sieci o potrzebne dane i uzgodnienia, a także do gmin o informacje dotyczące terenów pod inwestycję. Trwa opracowanie szczegółowych rozwiązać technicznych i komunikacyjnych, a pod koniec tego kwartału poznamy pierwsze wyniki prac. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest w styczniu 2024 r. – informuje kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jej uzyskanie możliwe będzie w 2024 r. Ostateczna decyzja ZRID umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.
Mapa przebiegu obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9
Mapa: GDDKIA
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 na odcinku Rudka - Jacentów będzie miała ok. 12,7 km i biec będzie po nowym śladzie. Zaprojektowana zostanie jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Przypominamy, że w programie inwestycji został wskazany jednojezdniowy przekrój trasy ale lokalne firmy składały petycję by droga powstała w standardzie trasy dwujezdniowej. Nie ma jednak, żadnych decyzji potwierdzających zmianę standardu drogi.
Obwodnica rozpocznie się w Rudce na istniejącej DK9, dalej pobiegnie nowym śladem, omijając Ostrowiec Świętokrzyski od strony zachodniej i południowej, włączając się do DK9 w Jacentowie. Inwestycja przewiduje m.in. budowę dwóch węzłów drogowych (w Rudce i Miłkowie), dwóch skrzyżowań (w Szewnej i Jacentowie), sześciu mostów, dwunastu wiaduktów, ekranów akustycznych, a także przejść dla zwierząt.
W ramach inwestycji planowana jest też przebudowa dróg i ulic poprzecznych oraz budowa dodatkowych jezdni (umożliwiających obsługę terenów przyległych i połączenie z istniejącą siecią dróg). Przyjęte rozwiązania poprawiają skomunikowanie z drogami samorządowymi w tym w szczególności:
- z DW751 przez zaprojektowane skrzyżowanie/węzeł w m. Szewna na DW751,
- z DW755 przez projektowany węzeł Miłków oraz przez realizowanie odcinka tzw. małej obwodnicy Ostrowca z węzłem Brezelia na DW755,
- z DW754 (kilka możliwości) przez obecną DW751 i DK9, małą Obwodnicę Ostrowca i dalej ul. Samsonowicza lub przez drogę gminą Al. 25-lecia.
Dodatkowo połączenie projektowanej obwodnicy z obecną DK 9 przez węzeł Rudka i dalej węzeł w m. Boksycka, a także zaprojektowany węzeł Miłków zapewnią wygodne połączenia z obecną siecią dróg powiatowych i gminnych.
Za dwa lata druga część obwodnicy Morawicy z najdłuższą estakadą w woj. świętokrzyskim
Przypominamy, ze dobiega końca budowa tzw. małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Ta część obwodnicy będzie miała 2,7 km i pobiegnie od węzła Brezelia (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 755) do połaczenia z istniejącą drogą krajową nr 9 w stronę Rzeszowa (w rejonie miejscowości Jędrzejów, gdzie wybudowane zostanie rondo). Będzie to droga jednojezdniowa klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
Obwodnica realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2020 roku. Jej budowa ruszyła w II połowie 2021 roku. Obecnie prowadzone są prace bitumiczne, układana jest nawierzchnia nowej drogi. Zadanie, zgodnie z umową, zakończy się na początku kwietnia 2024 r. Ostatnio informowaliśmy o ruchu wahadłowym w związku z kontynuacją budowy ronda na włączeniu obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego do drogi krajowej nr 9 oraz przebudową odcinka DK9
- Obowiązuje ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną na odcinku DK9 Ostrowiec Świętokrzyski. Zamknięty został prawy pas w kierunku Opatowa, odc. DK9 ul. Opatowska w km od 72+336 do km 72+520. Ruch wahadłowy odbywa się lewą połową wbudowanego ronda. Czasowa organizacja ruchu będzie obowiązywać do 31 sierpnia 2023 roku - informuje GDDKIA.
Droga krajowa nr 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Opatów - Rzeszów stanowi fragment ważnej trasy, zapewniającej połączenie z południowo-wschodnią częścią kraju. Umożliwia m.in. dojazd do autostrady A4 oraz w stronę przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.