Kiedy pojedziemy gotową A1? Już cała nawierzchnia na A1 Piotrków Tryb. – Kamieńsk
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-09-12
W realizacji pozostał ostatni z pięciu odcinków na jakie podzielono budowę autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa. Za realizację ponad 24 kilometrowego fragmentu A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk odpowiada firma Mirbud. Kontrakt o wartości 857 mln zł zawarto w kwietniu 2019 roku. Zgodnie z kontraktem prace miały zakończyć się w III kwartale tego roku. Wiadomo, że autostrada A1 w pełni gotowa będzie nieco później.
Pod koniec ubiegłego tygodnia (9 września) zakończyło się układanie nawierzchni betonowej na prowadzącej w kierunku Katowic jezdni autostrady A1 na odcinku Piotrków Trybunalski - Kamieńsk. To ważny etap prac na ponad 24-kilometrowym odcinku, ale do oddania trasy A1 potrzeba jeszcze kilku miesięcy.
- Po uzyskaniu pełnej twardości betonu (proces trwa około miesiąca) możliwe będą kolejne prace, czyli uszczelnienie nacięć dylatacyjnych w betonie, a następnie naniesienie oznakowania poziomego. Jednocześnie na obiektach inżynieryjnych układana będzie nawierzchnia bitumiczna, a w pasie rozdziału rozpocznie się montaż barier energochłonnych – wyjaśniają drogowcy.
Opłaty za przejazd autostradą A1
Układanie nawierzchni betonowej na A1 Piotrków Tryb. - Kamieńsk zakończono 9 września 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
Wielkie obwodnice wielkich polskich miast
Terminy oddania autostrady A1
Dopiero zakończenie tych prac, jak również zamontowanie ekranów akustycznych i oznakowania pionowego, umożliwi udostępnienie kierowcom obu jezdni autostrady A1 w pełnym przekroju, tj. po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Jak zapowiadają drogowcy, oddanie A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem powinno nastąpić przed końcem roku. Sukcesywnie mają być oddawane kolejne fragmenty A1. Wykonawca planuje nieco wcześniej udostępnić dwa odcinki nowej jezdni: od Piotrkowa Trybunalskiego do Woli Krzysztoporskiej o długości ok. 7 km i blisko kilometrowy odcinek na wysokości węzła Kamieńsk.
Oddanie nowej jezdni w całości to jednak nie koniec budowy. Wiele prac prowadzonych będzie poza nią, dlatego do ich ukończenia na całym odcinku będzie obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Wprowadzenie „autostradowego” limitu 140 km/h nastąpi wiosną 2023 roku, po zakończeniu wszystkich prac.
Przypomnijmy, odcinek autostrady A1 od węzła Bełchatów inaczej Piotrków Trybunalski (bez węzła) do węzła Kamieńsk (z węzłem) od km 351+800 do km 376+000 przebiega po śladzie starej drogi krajowej nr 1. W ramach zadania powstaje również węzeł Kamieńsk i Obwód Utrzymania Drogowego. W ciągu trasy znajduje się 20 obiektów inżynierskich, w tym: 3 mosty, 6 wiaduktów w ciągu A1, 10 wiaduktów nad autostradą oraz 1 kadka dla pieszych. Autostrada A1 ma po trzy pasy ruchu w każdą stronę (plus pas awaryjny).
Nowa autostrada A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego. Zdjęcia: GDDKIA
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa w podziale na 5 odcinków
Wspomniany odcinek to ostatni z pięciu odcinków realizacyjnych autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Kierowcy korzystają już z pełnych szerokości obu jezdni od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do węzła Częstochowa Północ. Wkrótce też na odcinku Kamieńsk - Radomsko znikną ograniczenia do 100 km/h.
Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce – nazwy węzłów drogowych
Mapa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.