Kierowcy dojadą już autostradą A4 do Rzeszowa
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2014-10-30
Autostrada A4 Tarnów - Dębica, fot. GDDKiA
Autostrada A4 wydłużyła sie o 35 km odcinek Tarnów - Dębica. Dzięki niemu można bezpośrednio z zachodu dojechac do Rzeszowa. Docelowo A4 od Jędrzychowic (granica z Niemcami) do Korczowej (granica z Ukrainą) będzie miała długość 653 km. Zakończenie prac budowlanych na ostatnim odcinku pomiędzy Rzeszowem i Jarosławiem planowane jest w wakacje 2016 roku.
Przypomnijmy, umowę (po problemach z wcześniejszymi wykonawcami) z konsorcjum podpisano 7 maja 2013 r. i obejmuje kontynuację budowy autostrady A4 od węzła Krzyż k. Tarnowa (Małopolska) do węzła Dębica-Pustynia (Podkarpackie). To ostatni brakujący odcinek, który da ciągłość A4 między Rzeszowem a zachodnią granicą państwa.
To drugi odcinek A4 budowany przez konsorcjum, któremu przewodzi firma Heilit+Woerner z koncernu STRABAG. Poprzedni 21-kilometowy odcinek między Brzeskiem a Wierzchosławicami, również realizowany został przez Heilit+Woerner oraz STRABAG wraz z IMB Podbeskidzkie. Umowę na trzeci odcinek A4 Rzeszów (węzeł Rzeszów Wschód)-Jarosław (węzeł Jarosław Zachód), który zrealizuje w konsorcjum STARBAG i Budimex podpisano 16 września br. Ten 42 km odcinek budowało wcześniej konsorcjum Polimex-Mostostal. Będzie to ostatni brakujący odcinek A4 spinający zachodnią granicę ze wschodnią. Obecny wykonawca na dokończenie prac ma 14 miesięcy (bez okresów zimowych).
Oddany odcinek A4 z Tarnowa do Debicy został oddany do użytku kosztem późniejszego oddania dróg dojazdowych, które powinny być gotowe do końca maja 2015 r. W budowie będzie jeszcze droga biegnąca po liczącej ponad 1,3 kilometra estakadzie nad Wisłoką koło Dębicy. Dokończenie budowy Estakady E-118 o długości 1 351 m nad rzeką Wisłoka jest największym wyzwaniem. Prace na obiekcie zostały, bowiem przerwane przez poprzedniego Wykonawcę, w bardzo niekorzystnym etapie jej realizacji. Po zrealizowaniu programów naprawczych na Estakadzie lewej wykonawca planuje wprowadzić docelową organizację ruchu. - Ze względu na trwające prace wykończeniowe, przejazd estakadą nad rzeką Wisłoką w okolicach Dębicy odbywa się w dwóch kierunkach jedynie lewą częścią obiektu - dodaje GDDKiA.
Najgłośniejszym etapem realizacji tej budowy i wywołującym największe zaciekawienie jest prawie 3 kilometrowy odcinek autostrady o jezdni pozwalającej na wykorzystanie tej części drogi, jako pasa startowego dla lotnictwa wojskowego. Szeroka na 36 metrów droga, bez pasa rozdziału, przecięta na całej długości rozbieralnymi betonowymi barierami, w sytuacjach najwyższej konieczności będzie mogła służyć potrzebom wojskowym. Na obu końcach tej części trasy zgodnie z wytycznymi sił zbrojnych, umiejscowione zostały nieograniczone żadnymi przeszkodami Punkty Postoju Samolotów, umożliwiające ich swobodne kołowanie.
Autostrada A4 Tarnów Krzyż - Dębica obejmuje dwie jezdnie po dwa pasy w obie strony o szerokości 10.5 m, 3 m pasach awaryjnych, 1.25 m poboczach i 11 m pasie rozdziału. Docelowo autostrada będzie posiadała po 3 pasy ruchu w obie strony. Na etapie projektowym przewidziano konstrukcję nawierzchni o nacisku 115 kN dla obciążenia ruchem w okresie 20 lat eksploatacji: dla samochodów ciężarowych bez przyczep – 1310 p/dobę oraz z przyczepami -7370 p/dobę, o warstwie ścieralnej wykonanej z mieszanki mineralno-asfaltowej i warstwie wiążącej i górnej warstwie podbudowy z betonu asfaltowego.
Teraz podróżujący z Rzeszowa do Niemiec i Czech mogą korzystać z bezpośredniego, autostradowego połączenia. Wyraźnie skrócił się czas podróży ze stolicy Małopolski do stolicy Podkarpacia. Obecnie można pokonać tę trasę o pół godziny szybciej niż dotychczas. Przy średniej prędkości 120 km/g drogę tę można pokonać w półtorej godziny. Obecnie cała autostrada A4, z której korzystają kierowcy, to 611,8 km.
To drugi odcinek A4 budowany przez konsorcjum, któremu przewodzi firma Heilit+Woerner z koncernu STRABAG. Poprzedni 21-kilometowy odcinek między Brzeskiem a Wierzchosławicami, również realizowany został przez Heilit+Woerner oraz STRABAG wraz z IMB Podbeskidzkie. Umowę na trzeci odcinek A4 Rzeszów (węzeł Rzeszów Wschód)-Jarosław (węzeł Jarosław Zachód), który zrealizuje w konsorcjum STARBAG i Budimex podpisano 16 września br. Ten 42 km odcinek budowało wcześniej konsorcjum Polimex-Mostostal. Będzie to ostatni brakujący odcinek A4 spinający zachodnią granicę ze wschodnią. Obecny wykonawca na dokończenie prac ma 14 miesięcy (bez okresów zimowych).
Oddany odcinek A4 z Tarnowa do Debicy został oddany do użytku kosztem późniejszego oddania dróg dojazdowych, które powinny być gotowe do końca maja 2015 r. W budowie będzie jeszcze droga biegnąca po liczącej ponad 1,3 kilometra estakadzie nad Wisłoką koło Dębicy. Dokończenie budowy Estakady E-118 o długości 1 351 m nad rzeką Wisłoka jest największym wyzwaniem. Prace na obiekcie zostały, bowiem przerwane przez poprzedniego Wykonawcę, w bardzo niekorzystnym etapie jej realizacji. Po zrealizowaniu programów naprawczych na Estakadzie lewej wykonawca planuje wprowadzić docelową organizację ruchu. - Ze względu na trwające prace wykończeniowe, przejazd estakadą nad rzeką Wisłoką w okolicach Dębicy odbywa się w dwóch kierunkach jedynie lewą częścią obiektu - dodaje GDDKiA.
Najgłośniejszym etapem realizacji tej budowy i wywołującym największe zaciekawienie jest prawie 3 kilometrowy odcinek autostrady o jezdni pozwalającej na wykorzystanie tej części drogi, jako pasa startowego dla lotnictwa wojskowego. Szeroka na 36 metrów droga, bez pasa rozdziału, przecięta na całej długości rozbieralnymi betonowymi barierami, w sytuacjach najwyższej konieczności będzie mogła służyć potrzebom wojskowym. Na obu końcach tej części trasy zgodnie z wytycznymi sił zbrojnych, umiejscowione zostały nieograniczone żadnymi przeszkodami Punkty Postoju Samolotów, umożliwiające ich swobodne kołowanie.
Autostrada A4 Tarnów Krzyż - Dębica obejmuje dwie jezdnie po dwa pasy w obie strony o szerokości 10.5 m, 3 m pasach awaryjnych, 1.25 m poboczach i 11 m pasie rozdziału. Docelowo autostrada będzie posiadała po 3 pasy ruchu w obie strony. Na etapie projektowym przewidziano konstrukcję nawierzchni o nacisku 115 kN dla obciążenia ruchem w okresie 20 lat eksploatacji: dla samochodów ciężarowych bez przyczep – 1310 p/dobę oraz z przyczepami -7370 p/dobę, o warstwie ścieralnej wykonanej z mieszanki mineralno-asfaltowej i warstwie wiążącej i górnej warstwie podbudowy z betonu asfaltowego.
Teraz podróżujący z Rzeszowa do Niemiec i Czech mogą korzystać z bezpośredniego, autostradowego połączenia. Wyraźnie skrócił się czas podróży ze stolicy Małopolski do stolicy Podkarpacia. Obecnie można pokonać tę trasę o pół godziny szybciej niż dotychczas. Przy średniej prędkości 120 km/g drogę tę można pokonać w półtorej godziny. Obecnie cała autostrada A4, z której korzystają kierowcy, to 611,8 km.