Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2018-12-07
Wykonawcą zadania było konsorcjum firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Inwestycję zrealizowano w systemie „Projektuj i buduj”. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 387,5 mln zł, wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 486,5 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi prawie 368 mln zł wydatków kwalifikowanych.
Pierwsza częśc obwodnicy Olsztyna - 10 km DK16 otwarta. Mdjęcia: MI
10-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 pomiędzy węzłami Olsztyn Zachód i Olsztyn Południe powstał jako dwujezdniowa droga klasy GP. Odcinek przebiega przez tereny gmin Gietrzwałd i Stawiguda i omija Olsztyn od południowego zachodu. Prowadzi od DK16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi S51. W ramach inwestycji powstały również drogi serwisowe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska a także wyremontowano drogi lokalne. Dostęp do obwodnicy zapewniony został poprzez rondo turbinowe w okolicy Kudyp (węzeł Olsztyn Zachód) oraz węzeł Olsztyn Południe na połączeniu DK16 z S51 w okolicy Tomaszkowa.
Mapa obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16 i S51. Mapa: GDDKIA
Oddany odcinek to wstęp do znacznego odciążenia Olsztyna od ruchu tranzytowego. W budowie jest dalsza część obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S51 o długości ponad 16 km od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Umowę na realizację tego zadania podpisano pod koniec marca 2016 r., a planowany termin oddania to koniec kwietnia przyszłego roku (w przypadku węzła Pieczewo dwa miesiące później). Wartość inwestycji to ok. 1 mld zł. Wykonawca inwestycji, Budimex, deklaruje udostępnienie kierowcom jeszcze w tym roku blisko 11 km tej trasy pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód i Olsztyn Jaroty.