1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Kluczowe inwestycje drogowe – budowa autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

Kluczowe inwestycje drogowe – budowa autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl, Multiconsult Polska
  3. 2020-02-03
Kluczowe inwestycje drogowe – budowa autostrad i dróg ekspresowych w Polsce
W Europie zajmujemy 12. miejsce pod względem długości autostrad. Zdjęcia: GDDKIA
W ostatnich latach przybyło nam autostrad i dróg ekspresowych. Możemy już korzystać z ponad 4 tysięcy kilometrów dróg szybkiego. Co więcej, jeżeli zaufać składanym deklaracjom resortu infrastruktury, ma powstać w niedługim czasie jeszcze więcej ekspresowych połączeń. Czy to oznacza, że będziemy mieli wreszcie autostrady do granic, od morza do Tatr?

Niewiele osób pamięta, że jeszcze ćwierć wieku temu mieliśmy do dyspozycji zaledwie 100 km drogi o standardzie autostrady. Wszystko jednak się zmieniło w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej. Dzięki nowym środkom budowa dróg w naszym kraju ruszyła z nieznaną do tej pory siłą. Dlaczego jest to takie ważne? Autostrady i drogi ekspresowe są istotne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego kraju. Obecnie w Polsce, mamy do dyspozycji 1 696,2 km autostrad i 2 450,3 km dróg ekspresowych.

Budapeszt w Warszawie? Poproszę

Kręgosłup drogowy - autostrady A1, A2 i A4 

Istotną informacją jest to, że dobiega końca budowa kręgosłupa transportu drogowego, najistotniejszego z punktu widzenia społeczno–gospodarczego kraju. Jego kluczowe odcinki to A1 i A2 oraz A4. Warto tutaj szczególnie zwrócić uwagę na autostradę A2 zwaną Autostradą Wolności. Przebiegać ma równoleżnikowo przez centralne obszary kraju. Ma także połączyć nasz kraj od granicy zachodniej do wschodniej. Autostrady A1 oraz A4 spełniają równie ważną rolę.

Bursztynowa A1 leży w ciągu międzynarodowej trasy E75, która znajduje się w jednym z transeuropejskich korytarzy transportowych. Jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, która ma połączyć morze z górami. Natomiast A4 jest obecnie jedyną gotową i najdłuższą autostradą w Polsce o długości 672,8 km, prowadzącą z zachodu na wschód przez południową Polskę.

Autostrada A1 Łódź - Częstochowa w budowie

Ukończenie autostrady A1 planowane jest do 2022 roku, mniej optymistycznie jest z A2, chociaż prace wyraźnie przyspieszyły. Realizacja odcinków A2-ki Warszawa – Mińsk Mazowiecki i dalej przez Siedlce, Białą Podlaską do Terespola na granicy z Białorusią to ostatnie etapy powstawania tej trasy. W budowie jest obecnie około 15 km trasy, w przygotowaniu pozostałe 133 km. Cała autostrada ma być gotowa w 2024/2025 roku.

Budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy – zaawansowanie prac:

w realizacji:

  • węzeł Lubelska - węzeł Konik (długość 5,6 km), w realizacji w trybie P&B, wykonawca: Polaqua, wartość robót 214,2 mln zł.
  • węzeł Konik - obwodnica Mińska Mazowieckiego (9,2 km), w realizacji w trybie P&B, wykonawca Polaqua, wartość robót 323,5 mln zł.

Łączny koszt realizacji na obu odcinkach ok. 764,3 mln zł. Planowane oddanie trzeci kwartał 2020 r.

w przetargu na „projektuj i buduj”:

  • koniec obwodnicy Mińska Mazowieckiego węzeł Kałuszyn (Ryczołek) - węzeł Groszki (długość ok. 12 km). Podpisanie umowy planowane jest w I połowie 2020 r.
  • węzeł Groszki - Gręzów (długość 13 km). Podpisanie umowy planowane jest w I połowie 2020 r.
  • węzeł Gręzów – węzeł Swoboda koło Siedlec (długość ok. 12 km). Podpisanie umowy planowane jest w I połowie 2020 r.

w przygotowaniu:

  • Siedlce - Biała Podlaska (63,5 km), w realizacji koncepcja programowa, wykonawca Multiconsult (termin - kwiecień 2020), realizacja P&B planowana na lata 2022-2024
  • Biała Podlaska - gr. państwa (32 km), w realizacji koncepcja programowa, wykonawca Multiconsult (termin - marzec 2020 r.), realizacja P&B planowana na lata 2022-2024.

 

Mapa sieci autostrad i dróg ekspresowych w POlsce według PBDKiA

 

 

Sieć dróg ekspresowych w Polsce

Wiele dzieje się również na drogach ekspresowych. Wreszcie, po latach, powstaje droga S19 Via Carpatia, część korytarza europejskiego łączącego w osi północ-południe Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Egejskim. Warto również zwrócić uwagę, że dzięki intensywnej budowie fragmentu S19 łączącego Rzeszów z Lublinem oraz bardzo dużemu frontowi robót na S17, łączącej Warszawę z Lublinem do 2022 roku możemy spodziewać się przełomowej zmiany dostępności tych terenów – wskazuje Jarosław Wielopolski, Prezes Multiconsult Polska.

Prowadzone działania spowodują, że czas dojazdu ze stolicy Polski do stolicy Podkarpacia skróci się do około 2,5 godziny (aktualnie trasa zajmuje 4,5 godziny). Natomiast do Lublina dojedziemy tylko w 1,5 godziny. Będzie to ogromny impuls dla rozwoju tych miast i całej ściany wschodniej.

Podobnie ma się sprawa połączenia Gdańska z Warszawą i z dawną stolicą Polski – Krakowem. Według GDDKIA, w 2022/23 roku planowane jest ukończenie ostatniego odcinka drogi ekspresowej S7 od Jędrzejowa w woj. świętokrzyskim do Krakowa. W optymistycznym wariancie całą trasą S7 z pólnocy na południe pojedziemy w 2025 roku.

S7 Warszawa – Gdańsk: Odcinki w budowie, przetargach i przygotowaniu

Na zachodzie kraju również prowadzone są prace uzupełniające niedokończone odcinki na drogach ekspresowych: S3, S5 i S6.

Projektowanie drogi S3 do Lubawki na finiszu

Ważna jest – a trochę niedoceniana – trasa S12 horyzontalnie łącząca Lublin, Radom i zachodnią Polskę. Ostateczny wariant jej przebiegu nie został jeszcze zatwierdzony, natomiast po ukończeniu może w znacznym stopniu odciążyć układ dróg węzła warszawskiego.

W przygotowaniach jest także ponad 400 km trasy ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z aglomeracją Śląską. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 120 km, kolejne 32 km jest w realizacji, a 48 km w przetargu.

Potrzeba prawie 500 km trasy S11 do ekspresowego połączenia Pomorza ze Śląskiem

W planach jest też budowa nowej drogi ekspresowej S10 wschód – zachód od połączenia z autostradą A1 przez Płock do Warszawy i dużej obwodnicy stolicy. To jedno z największych zadań przewidzianych do realizacji w najbliższych latach.

Nowe drogi w 2020 roku

Niestety, obecny rok nie będzie obfitował w nowe kilometry dróg ekspresowych i autostrad. Z planów drogowców wynika, że do użytku przekazane mają być: krótki odcinek autostrady A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki, trasa S17 z Kołbieli do Warszawy, opóźnione fragmenty trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim i obwodnice miast. Pod znakiem zapytania stoi S2 – Południowa Obwodnica Warszawy.

W planach przetargowych na ten rok GDDKIA ma 25 zadań o łącznej długości 353 km.

Plan przetargów drogowych na 2020 rok

W toku są już przetargi na około 360 km tras, w tym autostrad A2, A6 i A18, dróg ekspresowych: S1, S3, S5, S7, S11, S19 i S16 i obwodnic miast.

GDDKIA zapowiada nowe przetargi na 350 km dróg, nieco więcej jest w toku

Zaktualizowany we wrześniu 2019 r. Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) o wartości 142,2 mld zł zakłada realizację 3568,1 km nowych dróg , w tym:

  • 324,2 km autostrad,
  • 2749 km dróg ekspresowych,
  • 43 obwodnice o łącznej długości 447,2 km
  • budowę drogi klasy GP długości 47,7 km.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na autostradzie A2