Projektowanie drogi S3 do Lubawki na finiszu. Wnioski o ZRID u wojewody
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-12-19
Droga ekspresowa S3 na odcinku od Legnicy do Lubawki spina na zachodzie kraju autostradę A4 z południową granicą z Czechami. Budowa części od węzła z autostradą A4 koło Legnicy przez Jawor do Bolkowa zakończyła się w październiku 2018 roku. W tym samym czasie podpisano umowy w formule projektuj i buduj z wykonawcami jej ostatnich odcinków z Bolkowa przez Kamienną Górę do Lubawki. Realizację S3-ki Bolków - Lubawka podzielono na dwa odcinki.
S3 pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ projektuje i zbuduje konsorcjum firm: PORR z Warszawy i PORR Bau z Wiednia. Ponad 16-kilometrowy odcinek będzie przebiegać przez pasmo Gór Wałbrzyskich a S3 pobiegnie pod nimi dwoma tunelami. W ramach tego zadania powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości ok. 2300 m, natomiast drugi tunel będzie miał ok. 320 m długości. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r.
Z przygranicznego odcinka S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka o długości ok. 15,3 km, kierowcy powinni skorzystać wcześniej, bo już w II połowie 2021 roku. Zrealizuje go konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia za prawie 880 mln zł.
Droga S3 – gdzie wąskie gardła, co w budowie, projektowaniu i przetargach
Projektowanie obu odcinków dobiegło końca. Dzisiaj (19 grudnia) złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Kamienna Góra Północ do granicy państwa. W październiku br. podobny wniosek wpłynął w sprawie odcinka Bolków – Kamienna Góra.
- Złożone dokumenty są rezultatem wielomiesięcznych prac przygotowawczych, których wynikiem jest sporządzenie dokumentacji projektowej, umożliwiającej wystąpienie z wnioskiem o wydanie tej decyzji. Po otrzymaniu decyzji ZRID wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych. Uzyskanie decyzji zakładane jest zgodnie z przepisami administracyjnymi w I połowie 2020 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Mapa: GDDKIA
Na całym odcinku od Bolkowa do granicy z Czechami powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa S3, z dwoma pasami ruchu i trzema węzłami drogowymi (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka). Oprócz dwóch tuneli zbudowanych zostanie sześć mostów, 23 wiadukty nad i w ciągu drogi ekspresowej, 34 przejścia dla zwierząt i inne elementy ochrony środowiska, m.in. ekrany akustyczne, ogrodzenie czy przepusty. Przebudowany zostanie również fragment obecnej DK5, odcinki dróg wojewódzkich nr 369 i 367 oraz powiatowych i gminnych. Powstanie też MOP Jaczków.
Docelowo S3 będzie trasą będzie miała ponad 520 km długości i połączy Świnoujście i Szczecin z granicą polsko-czeską w Lubawce. Na terenie woj. dolnośląskiego nadal w budowie pozostaje odcinek Polkowice – Lubin. Pisaliśmy o tym tutaj:
S3 Polkowice – Lubin dopiero przed wakacjami 2021
W województwie zachodniopomorskim w budowie jest ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica. Zakończenie tych zadań planowane jest w 2021 r. Natomiast w przetargach "projektuj i buduj" znajdują się dwa odcinki o łącznej długości 33 km od Świnoujścia do Troszyna.
S3 w Zachodniopomorskim będzie dłuższa o 33 km. W 2024 r. dojedziemy do Świnoujścia