Kolejne odcinki Wschodniej Obwodnicy Wrocławia już w listopadzie
- Michał Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-28
Odcinek Północny: Łany - Długołęka
Nowa droga zaczyna się na styku z tzw. Łącznikiem Długołęka, czyli fragmentem drogi wojewódzkiej nr 372, która jest połączeniem dawnej drogi krajowej nr 8 (obecnie to droga wojewódzka nr 368) z Autostradową Obwodnicą Wrocławia. Tu powstaje węzeł, który skomunikuje obie drogi. Nowa trasa omija Stary Mirków, gdzie powstanie zjazd projektowaną ulicą Bławatną i biegnie na południe do Kiełczowa. W Kiełczowie przewidziano zjazd do miejscowości poprzez dwa kolejne ronda- jedno na wysokości Piecowic, drugie koło Śliwic. Dalej droga przekracza rzekę Widawę i dociera do Kiełczówka, do którego będzie można zjechać poprzez ul. Jesionową.
Wschodnia Obwodnica Wrocławia - mapa odcinka północnego. Zdjęcie: DSDiK.
Na wysokości Dobrzykowic przewidziano kolejny, ostatni zjazd z budowanej obwodnicy, na projektowaną drogę gminną. Za Dobrzykowicami droga dociera do ronda w Iwinach, istniejącego odcinka obwodnicy.
Trasa ma na tym odcinku ok 10 km długości i będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku. Na całej jej długości powstaje szeroka ścieżka rowerowa. Zgodnie z umową, droga będzie oddana do ruchu w połowie listopada 2022 roku.
Zobacz aktualne zdjęcia z budowy odcinka Łany - Długołęka.
Most nad rzeką Widawą. Zdjęcie: conadrogach.pl
Odcinek Południowy: Iwiny - ul. Grota-Roweckiego
Drugi budowany fragment obwodnicy ma długość 2,5 km i powstaje między rondem w Iwinach i ul. Grota-Roweckiego.
To bardzo ważna droga dla południowych dzielnic Wrocławia, zwłaszcza Jagodna i Ołtaszyna. Trasa omija Żerniki Wrocławskie. Na rondzie w Radomierzycach umożliwiony będzie zjazd do Wrocławia i Biestrzykowa. Tu także powstanie jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu oraz trasa rowerowa.
Podobnie jak odcinek północny, droga będzie gotowa z końcem listopada 2022 roku.
Zobacz zdjęcia z budowy odcinka Iwiny - Grota-Roweckiego
Odcienk pomiędzy Iwinami i ul. Grota-Roweckiego. Zdjęcie: conadrogach.pl
Pozostałe odcinki Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
Wschodnia Obwodnica Wrocławia będzie poprowadzona w ciągu drogi wojewódzkiej nr DW 372. Takie oznaczenie ma już teraz Łącznik Długołęka oraz istniejący już fragment drogi na wschód od miasta, pomiędzy Iwinami i Łanami. Droga jest realizowana w etapach.
Łącznik Długołęka ma długość 6 km. Powstał podczas budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Wybudowano tu nową drogę z dwoma jezdniami, każda z dwoma pasami ruchu. Droga zaczyna się na węźle Psie Pole odbijając od Autostradowej Obwodnicy Wrocławia czyli autostrady A8 i kończy się na połączeniu z drogą wojewódzką nr DW 368 w Długołęce (to dawna droga krajowa nr 8).
Na tym fragmencie z obwodnicy umożliwiono zjazd na ul. Pawłowicką, Okulickiego (Zakrzów) oraz do Mirkowa.
Kolejny odcinek obwodnicy zaczyna się w Łanach, gdzie w kierunku Wrocławia biegnie droga wojewódzka nr 455. Droga ta biegnie także w kierunku Jelcza Laskowic i dalej Oławy. Tuż za Łanami obwodnica przekracza rzekę Odrę. Tu powstał imponujący most, który nosi nazwę generała Fieldorfa-Nila. W Bilzanowicach umożliwiono wjazd malowniczą drogą wzdłuż Odry do samego centrum Wrocławia. Dalej na południe droga DW 372 przekracza rzekę Oławę i dociera do Siechnic. Tu łączy się z drogą krajową nr 94, która biegnie do Wrocławia ul. Opolską, a na południe prowadzi do Oławy i dalej Opola. Na wysokości Zachrzyc zaplanowano zjazd do tej miejscowości oraz do Świętej Katarzyny. W Iwinach także można zjechać do Wrocławia ul. Brochowską, nie jest to jednak komfortowe połączenie, z uwagi na jakość drogi. Obwodnica kończy się na rondzie na połączeniu z drogą wojewódzką nr 395. Na północ prowadzi stąd ul. Buforowa, która wpada zaraz do rosnącego dynamicznie osiedla Jagodno. Na południe zaś biegnie przez Żerniki Wrocławskie i dalej do Wojkowic, gdzie na węźle Wrocław Wschód łączy się z autostradą A4.
Ten ważny odcinek obwodnicy ma długość 13,5 km.
Ostatni brakujący fragment Wschodniej Obwodnicy Wrocławia jest też niewątpliwie najtrudniejszym od strony organizacyjnej. Trasa została zaplanowana w taki sposób, że przecina miejscowość Wysoka. Grunty pod tą inwestycję zostały wytyczone w planach zagospodarowania przestrzennego już lata temu. Ale w międzyczasie powstało tu duże osiedle mieszkaniowe i nowa droga przetnie je na pół, przebiegając w bardzo bliskiej odległości od zabudowań. Protesty mieszkańców skutecznie opóźniały realizację całej Wschodniej Obwodnicy.
Wszystko wskazuje jednak na to, ze droga powstanie w założonym korytarzu. Od ul. Grota Roweckiego skrzyżuje się najpierw z ul. Kutrzeby. Następnie przetnie Wysoką, gdzie połączy się z ul. Ołtaszyńską. W ostatnim fragmencie minie tor wyścigów konnych Partynice i przez ogródki działkowe ROD Partynice i ROD Bielany dotrze do ul. Karkonoskiej, gdzie połączy się z drogą krajową nr 5.
Ostatni odcinek obwodnicy będzie miał niespełna 4 km długości.
Dokumentacja projektowa dla tego odcinka jest już gotowa, a decyzja środowiskowa została wydana i ma „rygor natychmiastowej wykonalności”. Najprawdopodobniej wkrótce Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, która realizuje projekt, ogłosi przetarg na jej realizację.
Docelowo wschodnia Obwodnica Wrocławia będzie miała 36 km długości.
Nowa autostrada na trasie Wrocław – Berlin w budowie. Pierwsze kilometry już we wrześniu