1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Koniec z jazdą na zderzaku i większa ochrona pieszych – to nowe zmiany w przepisach

Koniec z jazdą na zderzaku i większa ochrona pieszych – to nowe zmiany w przepisach

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl, MI
  3. 2021-06-02
Koniec z jazdą na zderzaku i większa ochrona pieszych – to nowe zmiany w przepisach
Nowe zmiany w przepisach o ruchu drogowym mają wpłynąć na zmniejszenie się liczby wypadków drogowych, w tym z udziałem pieszych. Zdjęcia: GDDKIA
Zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych, zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy oraz obowiązek dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale również jego najbliżej okolicy – to najważniejsze zmiany w przepisach o ruchu drogowym. Obowiązują od 1 czerwca.

1 czerwca 2021 r. weszła w życie nowelizacja przepisów Prawo o ruchu drogowym. W myśl nowych przepisów nastąpiło ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, nałożenie obowiązku zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.

Opłaty za autostrady i drogi w Polsce. W czerwcu nowy system zastąpi viaTOLL

Koniec z jazdą na zderzaku

Nagminną na polskich drogach jest tzw. jazda na zderzaku, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. Niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu, zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu. Co ważne w sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję.

Bezpieczna odległość między pojazdami na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) będzie wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

GDDKIA wybrała wykonawcę autostrady A4 Wrocław – Legnica i nowej drogi S5

50 km/h w obszarze zabudowanym w dzień i w nocy

Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h to kolejna zmiana w przepisach. Mana celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych.

- Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h – podaje resort infrastruktury.

Dotychczas Polska była jedynym krajem w UE, który nadal dopuszczał jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.

Rządowy Program Budowy Obwodnic. Gdzie powstaną trasy za 28 mld zł?

Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych, zakaz korzystania z telefonów na przejściu

Kolejną zmianą zwiększającą bezpieczeństwo pieszych jest nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków tj. dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście.

Nowe zobowiązuje kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

Obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Na pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

W ustawie wprowadzono regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE