GDDKIA wybrała wykonawcę autostrady A4 Wrocław – Legnica i nowej drogi S5
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-05-31
Wszystko wskazuje na to, że wkrótce ruszą prace nad opracowaniem dokumentacji dla pierwszego odcinka dolnośląskiej autostrady A4 oraz zupełnie nowego fragmentu drogi ekspresowej S5, która połączy A4, S8 z drogą S3.
Pod koniec maja drogowcy wybrali najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 na odcinku Legnica Południe - Wrocław Wschód i budowy drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków. Złożyło ją konsorcjum firm Multiconsult Polska (lider) i IVIA (partner), a prace wyceniło na kwotę 28 757 400,00 zł.
- Jeśli od dokonanego wyboru oferty nie wpłynie odwołanie, podpisanie umowy z wykonawcą powinno nastąpić do końca czerwca br.
Zadanie obejmuje opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i Programem funkcjonalno-użytkowym wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R). Ten etap prac ma na celu wybór najbardziej optymalnego wariantu budowy lub rozbudowy autostrady A4, która wraz z nową drogą ekspresową S5 stworzą nową sieć połączeń na Dolnym Śląsku.
Pod ruchem ponad 60 km nowej jezdni autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa
Budowa autostrady A4 i drogi ekspresowej S5 to nowe inwestycje drogowe na Dolnym Śląsku. Mapa: GDDKIA
W realizacji ponad 100 km autostrady A2 Warszawa - Terespol
Budowa nowej autostrady A4 na Dolnym Śląsku czy dobudowa bliźniaczej nitki - która koncepcja wygra?
Główną przyczyną korków na dolnośląskim odcinku autostrady A4 Wrocław – Legnica – Krzyżowa jest zbyt duże natężenie ruchu. To w tej chwili główna trasa w kierunku Niemiec. Po oddaniu do ruchu AOW czyli Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8), drogi ekspresowej S8 z Warszawy oraz odcinków S5 z Poznania, kierowcy z centralnej i północnej Polski decydują się na podróż do Niemiec autostradą A4 rezygnując z bardzo drogiej autostrady A2. Dodatkowo w połowie 2018 roku oddano do ruchu drogę ekspresową S3, która łączy się z A4 na wysokości Legnicy i wpłynęła na dodatkowy ruch na A4-ce.
Dwa lata na remont autostrady A4. Znowu będą korki na A4 Wrocław - Katowice
Ponadto bramki poboru opłat w Karwianach są zlokalizowane zdecydowanie za blisko Wrocławia i węzła Bielany Wrocławskie. Samochody oczekujące na pobór biletu i przejazd przez bramki na A4 tworzą korek, który bardzo często sięga węzła Bielany Wrocławskie. W ten sposób blokuje się wjazd z autostrady do Wrocławia, czy Bielan Wrocławskich. Korek szybko tworzy się aż po węzeł Wrocław Południe, gdzie A4 łączy się z autostradą A8, blokując kierowcom z autostrady zjazd w kierunku na Warszawę czy Poznań. W piątek, przed świętami lub długimi weekendami taka sytuacja jest niemal gwarantowana.
Od grudnia bez bramek na rządowych odcinkach A4 i A2
Rozwiązanie tych problemów ma przynieść budowa nowej autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Legnicą lub rozbudowa obecnej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w maju 2019 roku zleciła opracowanie koncepcji programowej. W 2020 roku zakończono opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 na odcinku Wrocław - Krzyżowa oraz Studium korytarzowego drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków, uwzględniając włączenie się w zaprojektowany przebieg drogi ekspresowej S8 Wrocław - Łagiewniki. Na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, które odbyło się w lipcu 2020 r., z dziewięciu analizowanych kombinacji korytarzy A4 i S5 zaproponowano do dalszych analiz na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) kombinację II, która uzyskała największą liczbę punktów w analizie wielokryterialnej oraz kombinację IV, która była rekomendowana przez projektanta.
Znamy projektantów 80 km autostrady A4 i 50 km drogi S5 na Dolnym Śląsku
W ramach dokumentacji STEŚ-R przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy lub rozbudowy autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód o długości ok. 80 km. Warianty obejmują także budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km. - Wszystkie warianty A4 i S5 zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby przebiegały możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości – uspokajają drogowcy. Oto jakie rozwiązania brane są pod uwagę:
Autostrada A4 i droga ekspresowa S5 - warianty poprowadzenia trasy. Mapa: GDDKIA
Jeden z wariantów zakłada, ze autostrada A4 pozostanie w obecnym korytarzu, zostanie rozbudowana, zmiany będą dotyczyły również węzłów (zlikwidowane zostaną węzły: Pietrzykowice, Jarosław, Udanin, Wądroże Wielkie, Mikołajowice, Legnickie Pole, Lubiatów, Jadwisin, w okolicach Wrocławia powstanie węzeł Strzeganowice), w okolicach Nowej Wsi Kąckiej, Mikołajowic, Jadwisina powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych. Nie będzie wspólnego węzła z drogą ekspresową S5 – połączenie zapewni zlecona do realizacji droga ekspresowa S8 biegnąca z Wrocławia do Kłodzka. Autostrada A4 pozostanie w obecnym przebiegu również w okolicach Wrocławia - początek jej przebiegu będzie stanowił węzeł Wrocław Wschód i dalej węzeł Bielany Wrocławskie oraz Wrocław Południe.
Kolejny wariant, również skierowany do dalszych, zakłada że autostrada A4 będzie poprowadzona nowym śladem od Wrocławia do Kostomłotów. W tej kombinacji A4-ka odbija od obecnej przed węzłem Wrocław Wschód (na węźle Stary Śleszów) i biegnie na południe od Wrocławia, omijając Bielany Wrocławskie. Wariant zakłada realizację węzła Olbrachtowice łączącego drogi ekspresowe S5, S8 z A4. Dalej autostrada A4 biegnie na południe od obecnej trasy, w jej ciągu powstaną węzły: Mirosławice (połączenie z DK35 Wrocław - Świdnica), Wichrów w okolicach Kostomłotów i MOP Milin. Dalszy przebieg autostrady jest jak w wariancie opisanym powyżej, czyli A4-ka od Kostomłotów do Krzyżowej będzie rozbudowana w istniejącym śladzie.
Budowa lub rozbudowa autostrady A2 Wrocław - Legnica, cały czas analizowane są różne warianty. Mapa: GDDKIA
Do przebudowy A4 Legnica – Krzyżowa zgłosiło się pięć firm projektowych
Przypomnijmy, że wspomniane rozstrzygnięcie dotyczy jednego z dwóch odcinków autostrady A4, dla których opracowywana będzie dokumentacja. Drugi przetarg obejmuje opracowanie dokumentacji dla odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe o długości ok. 36 km. W ramach dokumentacji STEŚ-R dla tego odcinka zostaną przeanalizowane warianty rozbudowy autostrady A4 w śladzie istniejącym. Wybór najkorzystniejszej oferty poznamy w czerwcu br.