Krok do umowy na drogi ekspresowe S12 i S74 w woj. łódzkim
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-05-12
Poznaliśmy oferty w przetargu na aktualizację Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S12 od Piotrkowa Trybunalskiego do Opoczna (granica woj. łódzkiego i mazowieckiego) oraz dla drogi ekspresowej S74 na odcinku Sulejów - granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego.Obie trasy zarówno S12, jak i S74 ujęte są w jednej decyzji środowiskowej, która nie jest jednak jeszcze ostateczna.
Chęć opracowania dokumentacji zgłosiło pięć firm. Ceny ofert wahają się od 5,7 do ponad 21 mln zł.
GDDKIA: W przygotowaniu 2100 km nowych dróg. Poczekamy na nie 8-10 lat
Szczegółowe zestawienie ofert:
- Mosty Katowice Sp. z o.o. - 5 788 718 mln zł
- Konsorcjum firm Egis Poland Sp. z o.o. (lider), HPC POLGEOL S.A., (partner) - 6 782 220 mln zł
- Multiconsult Polska sp. z o.o. - 18 312 240,00 mln zł
- Konsorcjum firm: MPRB Sp. z o.o. (lider), Mosty Kraków S.A., (partner), MP Infra Sp. z o.o. - 19 926 000 mln zł
- Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o. o. - 21 087 366 mln zł
Budżet jaki Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała na to zamówienie to blisko 8,1 mln zł. W zakładanych przez GDDKIA szacunkach mieszczą się dwie oferty, a trzy je przekraczają.
Budowa obu dróg ekspresowych objętych jedną decyzją środowiskową pozwoli na szybkie i bezpiecznie skomunikowanie centrum Polski z woj. lubelskim i podkarpackim. Droga ekspresowa S12 ma łączyć się na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i biec przez Sulejów oraz Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez Kielecczyznę dalej do woj. podkarpackiego. Łączna długość S12 i S74 na terenie woj. łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.
S8 Kłodzko – Wrocław: Ruszają konsultacje społeczne nad wariantem przebiegu trasy
Droga ekspresowa S12 w woj. łódzkim
Droga ekspresowa S12 ma brać swój początek od przyszłego węzła Rokszyce na autostradzie A1 na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego i poprowadzić przez Sulejów i Opoczno do granicy z województwem mazowieckim, skąd będzie można nią dotrzeć do Lublina.
Budowa tej trasy umożliwi wyprowadzenie z Piotrkowa Trybunalskiego tranzytu prowadzonego na osi wschód – zachód. Odciąży również zatłoczony odcinek drogi krajowej nr 12 między Piotrkowem Trybunalski i Sulejowem, gdzie kumuluje się ruch z tras: Piotrków Trybunalski - Radom, Łódź - Kielce, Kalisz - Lublin, Kalisz - Kielce. Jej budowa zwiększy zarówno przepustowość, jak i prędkość tranzytu na osi wschód - zachód i wschód - południowy zachód.
Zakres zadania obejmuje projekt i budowę dwujezdniowej trasy S12 o nawierzchni bitumicznej wraz z infrastrukturą techniczną. W trakcie realizacji przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z drogą ekspresową, powstaną miejsca obsługi podróżnych różnych typów (I - III), a także urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna, a także urządzenia melioracyjne).
Na jakim etapie prace nad nową trasą S12 Piotrków – Radom – Puławy?
Droga ekspresowa S12 ma powstawać w podziale na dwa odcinki: Piotrków Trybunalski - Sulejów (węzeł Kozenin) o długości ok. 35 km i Sulejów (węzeł Kozenin) - granica woj. łódzkiego i mazowieckiego o długości ok. 26 km.
Na opisywanym odcinku drogi ekspresowej S12 ma powstać osiem węzłów drogowych:
- Piotrków Trybunalski (S12/DK91)- Rokszyce (A1/S12) zintegrowany z węzłem Piotrków Trybunalski Południe (A1/S74)
- Włodzimierzów (S12/DW742)
- Sulejów (S12/DK74)
- Mniszków (S12/DK12)
- Kozenin (S12/S74)
- Januszewice (S12/DW713)
- Opoczno (S12/DW726)
Trasa pozwoli w nowoczesny sposób połączyć centrum Polski z wschodnią częścią kraju. Preferowany wariant przebiegu drogi ekspresowej S12 w województwie łódzkim ma 61,1 km długości.
Odcinki S12 i S74 dla których konieczne jest uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej. Mapa: GDDKIA
W budowie 220 km dróg ekspresowych na Mazowszu. Ponad 700 km w przygotowaniu
Droga ekspresowa S74 w woj. łódzkim
Droga ekspresowa S74 będzie naturalnym uzupełnieniem drogi S12 i stanowić będzie łącznik tej trasy z południowo wschodnią częścią kraju. Będzie to droga dwujezdniowa o nawierzchni bitumicznej, z możliwością dobudowania w przyszłościtrzeciego (wewnętrznego pasa). Budowa ekspresowej S74 (wraz z połączeniem do S12) jest ważnym elementem pozwalającym na szybkie i bezpieczne skomunikowanie centrum kraju z woj. świętokrzyskim i podkarpackim, a co za tym idzie wschodnią i południową granicą kraju. Pozwoli ona na wyprowadzenie tranzytu z zatłoczonego Sulejowa i okolicznych miejscowości oraz umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd zarówno w ruchu lokalnym, jak i dalekobieżnym (Kalisz - Kielce - Rzeszów).
Nowa ekspresówka przez Świętokrzyskie - S74 przez Kielce i Opatów
W trakcie realizacji przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z drogą ekspresową, powstaną miejsca obsługi podróżnych różnych typów (I - III), a także urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna, a także urządzenia melioracyjne). Droga ekspresowa S74 ma powstawać na odcinku od węzła Kozenin do granicy woj. łódzkiego i świętokrzyskiego.
Na opisywanym odcinku drogi S74 ma powstać pięć węzłów drogowych:
- Kozenin (S12/S74)
- Paradyż (S12/DK74)
- Żarnów (S12/DW726)
- Bronów (S12/DW746)
- Grębenice (S12/DK74)
Preferowany wariant drogi S74 w przebiegu przez województwo łódzkie ma nieco ponad 24 km długości.
Jak szacuje GDDKIA, dla dróg ekspresowych S12 i S74 proces przygotowawczy ma zakończyć się w 2024 roku, zaś uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w połowie roku 2027.