Łagodna zima sprzyja placom budowy dróg ekspresowych i obwodnic
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-02-05
Roboty budowlane trwają obecnie m.in. na budowie obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 – Via Baltica (woj. podlaskie). Dzięki dobrym warunkom atmosferycznym wykonawca zakończył prace związane z fundamentami, na których oprą się przyczółki i podpory mostu nad Narwią.
W woj. małopolskim, na budowie dwujezdniowej obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, trwa wymiana gruntów, przenoszenie sieci elektrycznej i teletechnicznej a także wykonywanie dróg dojazdowych i pali pod podpory mostu na Wiśle.
Na Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52 (woj. małopolskie) montowane są zbrojenia i dylatacje na wiaduktach. W tunelach utrzymywana jest odpowiednia temperatura, dzięki czemu w środku wykonywane są zbrojenia, betonowanie i hydroizolacja.
Jakie nowe drogi i gdzie przybędą w 2023 roku?
Północna Obwodnica Krakowa. Zdjęcia: GDDKIA
Na S7 Widoma - Kraków (woj. małopolskie) trwają prace w branży drogowej i mostowej.
Z kolei na budowie autostrady A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce (woj. mazowieckie) i Swory - Biała Podlaska (woj. lubelskie) prowadzone są roboty w terenie.
Budowa autostrady A2. Mimo zimy prace na odc. Mińsk Maz. – Siedlce i Siedlce – Swory
Budowa autostrady A2 Warszawa - Terespol. W etap budowy wchodzą nowe odcinki. Zdjęcia: GDDKIA
Na Mazowszu trwają też m.in. roboty ziemne i na obiektach inżynierskich, w ramach budowy drogi ekspresowej S61 Podborze - Śniadowo.
Via Baltica - S61. Ostatnie fragmenty w budowie
Budowa S61 Ostrów Maz. - Śniadowo. Zdjęcia: GDDKIA
W woj. zachodniopomorskim pogoda również sprzyjała wykonawcom robót. Na odcinku drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Dargobądz prowadzone są przede wszystkim prace mostowe, m.in w rejonie przyszłego węzła LNG.
Na budowie węzła Sianów (S6) została wykonana konstrukcja do warstwy wiążącej na wszystkich łącznicach oraz na rondzie północnym. Wykonawca kontynuuje roboty przy oświetleniu drogowym.
Na budowie S6 – węzeł Sianów, obwodnica Koszalina i Sianowa
Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa. Zdjęcia: GDDKIA
Na obwodnicy Gryfina zostały zakończone prace archeologiczne. Wykonawca przy sprzyjającej pogodzie prowadzi roboty ziemne na odcinku od ronda na ul. Pomorskiej do ronda na ul. Wojska Polskiego oraz w rejonie ronda przy ul. Armii Krajowej. Usuwane są kolizje branżowe.
Na budowie S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie), w branży tunelowej, trwają m.in. roboty palowe na portalu południowym oraz prace związane z zasilaniem TBM i przygotowaniem do przedmontażu maszyny. Ostatnie z największych elementów TBM dotarły na miejsce inwestycji 30 stycznia.
Maszyna TBM na budowie S19 Rzeszów - Babica
W woj. świętokrzyskim trwa rozbudowa mostu w ciągu DK77 w Sandomierzu. Realizowana jest obecnie rozbiórka elementów konstrukcji starego obiektu. Na wzmocnionych podporach zamontowane zostaną nowe elementy ustroju nośnego.
Na budowie obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42 kontynuowane są prace przy ustrojach nośnych obiektów mostowych. W sprzyjających warunkach pogodowych wykonywane są deskowania, zbrojenia i rusztowania.
Na budowanej A18 w okolicach Olszyny (woj. lubuskie) trwa przebudowa sieci teletechnicznej, montaż barier ochronnych i prace wykończeniowe.
Przebudowa DK18 do autostrady A18 Olszyna - Golnice. Zdjęcia: GDDKIA
W woj. dolnośląskim trwa natomiast m.in montaż instalacji wodociągowej w tunelu TS-26, który powstaje na budowie drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra Północ.
Coraz bliżej końca prac na S3 Bolków – Lubawka
Prace na budowie S3 Bolków - Lubawka mimo zimy w toku. Zdjęcia: GDDKIA
W woj. pomorskim, na budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (odc. S6 Chwaszczyno - Żukowo) prowadzone są m.in. roboty ziemne oraz palowania, wiercenia i prace przy obiektach mostowych.
Roboty ziemne i mostowe trwają też na budowie drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie - Mrągowo w woj. warmińsko-mazurskim.
Budowa trasy S16 Borki Wielkie - Mrągowo. Zdjęcia: GDDKIA
GDDKIA: W 2023 roku przetargi na 565 km dróg, głównie na S10, S11, S8 i S74
Jak zaznaczają drogowcy, wymienione prace, to tylko część robót w terenie, które odbywają się w czasie przerwy zimowej na inwestycjach GDDKiA. Wykonawcy wykorzystują sprzyjające warunki pogodowe lub wręcz tworzą infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie robót niezależnie od pogody. Ponadto warunki pogodowe nie przeszkadzają przy pracach przygotowawczych na kolejnych inwestycjach.