Na budowie S19 Rzeszów – Babica trwa produkcja obudowy tunelu. To będzie pierwszy tunel na Podkarpaciu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-04-13
Spis treści:
- S19 Rzeszów – Babica – 10 km trasy z węzłami, MOP-ami, estakadami i tunelem
- Pierwszy na Podkarpaciu tunel o długości 2,3 km
- Jak powstaje obudowa najdłuższego tunelu na S19?
- Kto buduje i kiedy koniec prac na S19 Rzeszów – Babica?
- Droga ekspresowa S19 w woj. podkarpackim - odcinki w użytkowaniu, budowie i przetargu
S19 Rzeszów – Babica – 10 km trasy z węzłami, MOP-ami, estakadami i tunelem
Na południe od Rzeszowa powstaje ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Inwestycja obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Jest gdzie odpocząć na trasie S19 Lublin – Rzeszów. Na tankowanie trzeba poczekać
Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA
Pierwszy na Podkarpaciu tunel o długości 2,3 km
Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu (TBM - tunnel boring machine), która ma zostać wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.
Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.
Budowa 2,3 km tunelu w ciągu odcinka S19 Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA
Jak powstaje obudowa najdłuższego tunelu na S19?
Obecnie trwa produkcja obudowy tunelu. Odbywa się ona w hali prefabrykacji w Lutoryżu, w miejscu gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Jej budowę rozpoczęto 30 maja 2022 r. Roboty zakończono 15 grudnia 2022 r., po czym budynek został zgłoszony do odbioru przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Decyzję o pozwoleniu na użytkowania budynku uzyskano 31 stycznia br.
Wybudowana hala jest miejscem gdzie produkowane są elementy obudowy tunelu, tzw. tubingi. Stanowią one rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetonu. Połączone tubingi tworzą pierścień.
28 lutego br. wykonano elementy dla pierścienia testowego (tzw. master ring), po czym 1 marca rozpoczęto właściwą produkcję części obudowy tunelu. Produkcja odbywa się w systemie jednozmianowym wydłużonym tj. 10 godzin, co jest podyktowane przerwami. Na linii produkcyjnej pracuje 18 pracowników a kolejnych 40 przy wytwarzaniu koszy zbrojeniowych.
Cykl przygotowania prefabrykatu od przygotowania formy do wykonania gotowego elementu trwa około 8-9 godzin (jest to czas wraz z dojrzewaniem betonu). Tak krótki czas wytworzenia elementu uzyskiwany jest dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której element przebywa przez 6-8 godzin.
W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni (jeden pierścień składa się z 10 elementów), do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.
Według założeń dzienna wydajność produkcyjna to 50 segmentów, czyli 5 pełnych pierścieni. Dzienne zużycie betonu to 270 m3 czyli ok. 33 tzw. gruszek do betonu.
Waga jednego pierścienia to 132 t, a jednego segmentu do 14 t. Pierścienie są standardowo wytwarzane z betonu C50/60, a przy przejściach poprzecznych z betonu wyższej klasy C60/75. Do wytworzenia jednego pierścienia składającego się z 10 prefabrykatów potrzeba 53m3 betonu.
Drogowcy przypominają, że wykonawca planując proces budowlany związany z drążeniem tunelu rozważał różne koncepcje wykonania obudowy. Brano pod uwagę różne rozwiązania, od kompleksowego zlecenia produkcji obudowy tunelu firmie zewnętrznej po produkcję własną. Zakres produkcji dotyczy ok. 22 tysięcy elementów prefabrykowanych. Ze względów ekonomicznych, lokalizacyjnych (sprawne dostarczenie na miejsce budowy) oraz łatwiejszej kontroli jakości elementów, wykonawca zdecydował się na produkcję własną.
Hala prefabrykacji tubingów na budowie S19. Zdjęcia: GDDKIA
Kto buduje i kiedy koniec prac na S19 Rzeszów – Babica?
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 roku.
Portal tunelu w ciągu trasy S19 na południe od Rzeszowa. Prace realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S19 w woj. podkarpackim - odcinki w użytkowaniu, budowie i przetargu
W woj. podkarpackim Droga ekspresowa S19 w woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Do tej drogowcom udało się oddać niespełna 82 km trasy. Są to odcinki od granicy z woj. lubelskim (Lasy Janowskie) do Rzeszowa. W realizacji znajduje się ok. 73 km trasy:
- w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Krosno - Miejsce Piastowe
- w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Domaradz - Krosno, Miejsce Piastowe - Dukla, Dukla - Barwinek
- dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka,
Kolejne 11,6 km jest jeszcze na etapie przetargu. Są to odcinki: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz .
Trzecie podejście do wyboru wykonawcy dla S19 Lutcza – Domaradz. Ceny wyższe niż chciała GDDKIA
Mapa stanu realizacji drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek. Mapa: GDDKIA