1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Na obwodnicy Radomia, Młodzianowskiej i Żółkiewskiego praca wre

Na obwodnicy Radomia, Młodzianowskiej i Żółkiewskiego praca wre

  1. conadrogach.pl
  2. MZDiK Radom
  3. 2014-06-12
Na obwodnicy Radomia, Młodzianowskiej i Żółkiewskiego praca wre
Wykonawca przebudowy ulicy Żółkiewskiego (droga krajowa nr 9) intensywnie pracuje w rejonie przyszłego węzła drogowego nad torami kolejowymi. W szybkim tempie powstaje odwodnienie pierwszego odcinka nowego przedłużenia Młodzianowskiej. W finałową fazę wkracza budowa obwodnicy południowej Radomia, która wepnie się w drogę krajową nr 7.
Po raz pierwszy w Radomiu prowadzone są jednocześnie trzy tak potężne inwestycje. Łączna ich wartość przekracza 300 milionów złotych. Wszystkie trzy trasy będą stanowiły część podstawowego układu drogowego miasta.

Teren na południe od ulicy Żółkiewskiego, po obu stronach linii kolejowej Kraków-Warszawa, jest już dokładnie oczyszczony. Wykonawca usunął wszystkie drzewa kolidujące z przebiegiem jezdni projektowanego węzła. Pracownicy firmy IMB Podbeskidzie wbijają teraz stalowe ścianki szczelne tuż przy nasypie prowadzącym do istniejącej przeprawy nad torami. Zadaniem ścianek szczelnych będzie podtrzymanie skarpy. W tym miejscu powstanie nowy podjazd pod północny wiadukt w ciągu ulicy Żółkiewskiego.

Wykonawca uzgadnia obecnie z koleją szczegóły prac rozbiórkowych. Betonowe podpory południowego wiaduktu, którego budowę przed wieloma laty przerwano, trzeba będzie rozebrać. Filary te nie nadają się do wykorzystania. Do rozbiórki jest przeznaczony także północny wiadukt w ciągu ulicy Żółkiewskiego. Centralną częścią planowanego węzła będą dwie zupełnie nowe przeprawy.

Na razie prace prowadzone przez IMB Podbeskidzie nie wiążą się z żadnymi utrudnieniami dla kierowców. Jak zaznaczają drogowcy, tak długo, jak to możliwe, roboty prowadzone będą pod ruchem, czyli bez konieczności zamykania ulicy Żółkiewskiego oraz wyznaczania objazdów.

Dużo zmieniło się w ostatnich tygodniach na placu budowy nowego przedłużenia ulicy Młodzianowskiej. Budromost-Starachowice koncentruje się obecnie na robotach na czwartym, ostatnim etapie tej trasy, czyli na Godowie. W pierwszej kolejności ma bowiem powstać odcinek włączeniowy do obwodnicy. Jak wiadomo, budowa nowego przedłużenia Młodzianowskiej jest powiązana z budową południowej obwodnicy miasta. Obie trasy będą się krzyżowały na pograniczu Malczewa i Godowa. Będzie tu dwupoziomowe, bezkolizyjne skrzyżowanie, z rondem na poziomie zero. I wiadukt, i rondo są już niemal gotowe. Na przeprawie trwa jeszcze montaż barier i słupów oświetleniowych, na łącznicach są natomiast ustawione tablice drogowskazowe. Na rondzie brakuje tylko asfaltu.

Z wiaduktu widać bardzo wyraźnie przebieg przyszłej jezdni Młodzianowskiej między Godowską a Armii Ludowej. Na tym odcinku powstaje koryto, w którym potem zostanie ułożona podbudowa nowej drogi. Z góry doskonale widoczne są także studnie odwodnienia.

Ogromne zmiany zaszły na drugim etapie obwodnicy południowej Radomia, czyli od ulicy Witkacego aż do węzła drogowego za torami na Południu. Na tym odcinku roboty również prowadzi Budromost-Starachowice jako jedna z czterech firm wchodzących w skład konsorcjum budującego obwodnicę. Na całej długości obu jezdni jest tam już nawierzchnia bitumiczna, na razie bez ostatniej warstwy. Są gotowe krawężniki i bariery energochłonne, a także latarnie i drogowskazy. W okolicach budynków przy ulicy Pola rozpoczął się natomiast montaż słupów pod ekrany dźwiękochłonne.

Pod torami kolejowymi, czyli na styku drugiego i trzeciego etapu obwodnicy, trwa budowa przepustu, który będzie służył pieszym i rowerzystom. Przepustem tym zostanie poprowadzony również Potok Malczewski, którego koryto w związku z budową trasy zostało skorygowane i przesunięte nieco na północ od obwodnicy. Rozważano także propozycję zamknięcia torów i rozebrania nasypu, aby móc zbudować przepust. Ostatecznie zdecydowano się na nieinwazyjną technikę przeprowadzenia prac. Betonowe elementy przepustu są za pomocą potężnych siłowników wciskane w nasyp pod torami kolejowymi. Roboty te są prowadzone powoli i ostrożnie, pod stałym nadzorem fachowców i - co najważniejsze - bez zatrzymywania pociągów. Tuż obok niemal gotowy jest duży zbiornik wodno-retencyjny, do którego już teraz jest odprowadzany nadmiar wód deszczowych i który chroni jezdnie obwodnicy przed zalewaniem.

Asfaltowa nawierzchnia jest także na części trzeciego etapu inwestycji - od węzła drogowego na Południu do ulicy Wierzbickiej, gdzie wkrótce będzie budowane rondo. Od tego miejsca do kolejnego ronda przy skrzyżowaniu z ulicą Warsztatową jest na razie tylko koryto pod przyszłą jezdnię, ale i tutaj roboty wkrótce ruszą. Prawie gotowa jezdnia obwodnicy biegnie przez Potkanów. Przy ulicy Żelaznej w ostatnich dniach została ułożona ostatnia warstwa nawierzchni bitumicznej. Asfalt jest także położony na całym końcowym odcinku - od ulicy Stalowej aż do drogi krajowej nr 7.

Na nowym rondzie przy drodze krajowej zostały już zainstalowane bariery energochłonne wokół centralnej wyspy. W środku znajduje się pośredni zbiornik retencyjny, który musi być odpowiednio zabezpieczony. Trwa tam też budowa drogi zjazdowej z wiaduktu nad torami kolejowymi, którą docelowo wszystkie pojazdy będą zjeżdżały do tego ronda.

Obwodnica południowa Radomia połączy się z drogą krajową nr 7 (DK7 -trasa E77 w miejscowości Kosów).
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 7 Utrudnienia na drodze 9 Jak dojadę - Radom