1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Na Podlasiu powstaje nowa ekspresówka. Postęp prac na budowie S61

Na Podlasiu powstaje nowa ekspresówka. Postęp prac na budowie S61

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-10-15
Na Podlasiu powstaje nowa ekspresówka. Postęp prac na budowie S61
S61 na Podlasiu: w budowie 8 z dziesięciu odcinków. Zdjęcia: GDDKIA
W województwie podlaskim trwa budowa drogi ekspresowej S61, stanowiącej najdłuższy, bo 214-kilometrowy fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica. Na większości podlaskich odcinków prace są już prowadzone, a jedynie na dwóch trwa jeszcze procedura wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Oto jak wygląda zaawansowanie prac na każdym z odcinków trasy S61.

Spośród 10 realizowanych odcinków drogi ekspresowej S61 w woj. podlaskim, na 8 prace są już prowadzone lub wkrótce się rozpoczną, a jedynie na dwóch trwa procedura wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

S61 Podborze - Śniadowo

Odcinek realizowany od strategicznego skrzyżowania S61 z S8, czyli od węzła Podborze koło Ostrowi Mazowieckiej, do węzła Śniadowo. Budowa obejmuje ok. 19,5 km drogi ekspresowej S61 i przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8. Jest to jeden z dwóch odcinków S61, gdzie zaistniała konieczność wyłonienia nowych wykonawców, a terminy uległy przesunięciu.

Pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą odcinka została rozwiązana w maju ubiegłego roku. Firma Rubau nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, więc GDDKiA odstąpiła od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku podpisano umowę z nowym wykonawcą, firmą Polaqua. Ta przygotowała dokumentację do wniosku o decyzję ZRID, który złożyła 15 września br., na dwa miesiące przed umownym terminem. Zakładany obecnie termin budowy tego odcinka to lata 2021-2023.


S61 Śniadowo - Łomża Południe

Fragment o długości 16,99 km od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe realizowany jest od 9 lutego 2018 roku, czyli od chwili podpisania umowy z wykonawcą (Polaqua) w systemie „Projektuj i buduj”.

Decyzję ZRID wydano 12 sierpnia 2019r. Wkrótce potem ruszyły prace. Obecnie poziom ich zaawansowania rzeczowego przekracza 60 proc. Gotowe są już fragmenty jezdni z betonu cementowego, trwają prace przy obiektach inżynierskich, w tym budowa wiaduktu nad torami kolejowymi. Zgodnie z harmonogramem realizacja tego kontraktu (o wartości 380,33 mln zł) powinna zakończyć się w czerwcu 2021 roku.


S61 Łomża Południe - Łomża Zachód

Odcinek ma długość 7,18 km i realizowany jest od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód. Powstaje tam dwujezdniowa droga ekspresowa z nawierzchnią betonową. W ramach zadania realizowane jest także „przełożenie” drogi krajowej nr 63, której nowy odcinek (nawierzchnia bitumiczna) będzie miał prawie 9 km.

Prace ruszyły wkrótce po wydaniu decyzji ZRID, tj. 19 lutego 2020 r. Zaawansowanie rzeczowe prac przekracza 25 proc. Powstały już pierwsze odcinki próbne. 

Realizacja prowadzona jest w systemie „Projektuj i buduj”, a wykonawcą jest firma Mota-Engil Central Europe. Wartość kontraktu budowlanego wynosi 218 mln zł, a jego zakończenie planowane jest na IV kwartał 2021 roku.

 

S61 Łomża Zachód - węzeł Kolno 

Jest to odcinek będący zasadniczą częścią obwodnicy Łomży. Realizowany od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno na długości 12,92 km (S61) wraz z przebudową DK64 kategorii GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 6,96 km. Wykonawca - firma TOTO S.p.A. - złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID 12 sierpnia 2019 r. Ze względów formalno-prawych wydanie ZRID spodziewane jest na koniec października br. W związku z tym realizacja kontraktu wartego 525,6 mln zł potrwa do końca 2022 roku.

 

S61 Węzeł Kolno - Stawiski

Fragment realizowany od węzła Kolno do węzła Stawiski o długości 16,43 km. Wykonawca firma Strabag uzyskała ZRID 26 września 2019 roku i wkrótce potem rozpoczęła prace.

Zaawansowanie rzeczowe robót sięga obecnie 43 proc. Trwają tam m.in. roboty ziemne, na obiektach prace zbrojarskie wraz z betonowaniem, powstały też odcinki próbne nawierzchni.

Kontrakt o wartości 288,32 mln zł ma zostać zrealizowany w III kwartale 2021 roku. 

S61 Stawiski - Szczuczyn

Realizowany odcinek od węzła Stawiski do początku obwodnicy Szczuczyna ma długość 18 km. Decyzja ZRID wydana została 30 sierpnia 2019 r. Obecnie zaawansowanie rzeczowe robót sięga 56,4 proc. Trwa wykonywanie poszczególnych warstw jezdni z betonu cementowego oraz prace przy obiektach inżynierskich. Planowane oddanie do użytkowania tego odcinka to III kwartał 2021 r. Wykonawcą jest firma Budimex, a wartość kontraktu budowlanego to 342,1 mln zł.

S61 Via Baltica w woj. warmińsko-mazurskim. Ruszyła budowa odcinka przy Ełku


S61 Suwałki - Budzisko

Odcinek ma długość ponad 24 kilometrów, a zaawansowanie prac to około 24 proc. Obecnie - jeśli chodzi o roboty drogowe - trwa tam odhumusowanie (zdejmowanie żyznej warstwy ziemi), wymiana gruntów słabonośnych, wykopy, nasypy i wzmocnienie podłoża kolumnami. Przy robotach mostowych prowadzone są prace wzmacniające oraz zbrojeniowe.

Poprzedni wykonawca, Impresa Pizzarotti, po uzyskaniu decyzji ZRID (maj 2019 r.) nie przystąpił do prowadzenia robót. GDDKIA odstąpiła od umowy ze względu na brak mobilizacji i faktycznych przygotowań wykonawcy do rozpoczęcia robót (m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty).

Wartość obecnego kontraktu to przeszło miliard złotych. Wykonawcą jest firma Budimex. Zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 roku.

Mapa drogi ekspresowej S61 do Budziska. Odcinki w użytkowaniu i realizacji

Mapa drogi ekspresowej S61 do Budziska. Odcinki w użytkowaniu i realizacji. Mapa: GDDKIA

S61 – odcinki w użytkowaniu

Łączna długość przyszłej S61 to ponad 214 km, z czego kierowcy w woj. podlaskim już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 r., został oddany odcinek Raczki - Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja br. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.

Via Baltica

Via Baltica to ważny fragment międzynarodowej drogi E67. Trasa biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Na terenie Polski w jej przebieg wpisują się drogi ekspresowe S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska i S8 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do Warszawy.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61