Na tunel w ciągu S2 jeszcze poczekamy, konieczne zmiany, przeciągają się odbiory
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-10-12
Kiedy wreszcie kierowcy przejadą drogą S2 pod Ursynowem?
Oddanie do ruchu ostatniego odcinka drogi ekspresowej S2 w Warszawie cały czas stoi po wielkim znakiem zapytania. Tunelowy odcinek przez Ursynów jest ostatnim w ramach budowy Południowej Obwodnicy Warszawy.
- Przed oddaniem do ruchu ponad 4,5-kilometrowego odcinka S2 węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów wraz z tunelem długości ponad 2,3 kilometra muszą się zakończyć pozytywnym wynikiem testy i procedury odbiorowe. Takie są wymogi ustawy o drogach publicznych, Prawa budowlanego oraz tzw. dyrektywy tunelowej UE. Obiekt musi przejść wszystkie niezbędne kontrole, by zapewnić pełne bezpieczeństwo kierowców - mówi Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Problem w tym, że procedury odbioru trwają od sierpnia i nie widać ich końca. W ramach testów i odbiorów poszczególnych systemów bezpieczeństwa w tunelu sprawdzane jest zasilanie podstawowe i awaryjne, systemy alarmowe (w tym komunikaty głosowe), odwodnienie, oświetlenie oraz wentylacja, np. poprzez próbę z „gorącym dymem” (symulującą prawdziwy pożar). GDDKIA od tygodni obiecuje, że kierowcy pojadą trasą jesienią...
Na obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej OAW i drogę S10 potrzeba dużo czasu i pieniędzy
Będzie ponowna kontrola Straży Pożarnej
Okazuje się, że pierwsze testy przeciwpożarowe wypadły niepomyślnie i strażacy odmówili odbioru zadania. Konieczne było wprowadzenie zmian w sterowaniu wentylacją. Straż pożarna ma w tym tygodniu jeszcze raz skontrolować wentylację w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy. Poza tym swoją opinię wyrazi Sanepid.
- Za sprawą wprowadzonych modyfikacji w sterowaniu wentylacją, Strażacy jeszcze w tym tygodniu przystąpią do kontroli w tunelu w ciągu S2. Oczekujemy na opinię Sanepidu, który również uczestniczy w procedurze odbiorowej – dodaje Tarnowska.
Z otwarciem tunelu na Ursynowie jest cały czas pod górę. Po wykryciu wad nawierzchni, teraz konieczne byly zmiany w wentylacji. Zdjecia: GDDKIA
Trzy lata zajmie projektowanie autostrady A2 do wschodniej granicy
Potrzebna jeszcze decyzja WINB i Wojewody
Na tym jednak nie koniec, bo potrzebna jest jeszcze decyzja Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie (WINB) o pozwoleniu na użytkowanie i zgoda Wojewody Mazowieckiego.
GDDKIA informuje, że kolejnym krokiem po zgodach wydanych przez Straż Pożarną i Sanepid będzie złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie (WINB) o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkownie. - To złożona procedura administracyjna. Pracownicy WINB muszą sprawdzić obszerną dokumentację powykonawczą, następnie przeprowadzić kontrolę w terenie i wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie – podkreśla rzeczniczka GDDKIA.
Ostatnim etapem procesu odbiorowego jest kontrola Wojewody Mazowieckiego. Po sprawdzeniu dokumentacji w zakresie bezpieczeństwa oraz otrzymaniu opinii urzędnika bezpieczeństwa wyda zgodę na otwarcie tunelu. - Ta decyzja da nam zielone światło na dopuszczenie do ruchu S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem. Zakładamy, że stanie się to jesienią tego roku – zapowiada Małgorzata Tarnowska.
W czasie odbiorów wykryto wady nawierzchni
To nie jedyne problemy na ursynowskim odcinku drogi S2. W trakcie odbiorów wykryto nieprawidłowości w nawierzchni betonowej ułożonej poza tunelem. To 400-metrowy odcinek lewego i środkowego pasa ruchu jednej jezdni trasy głównej po wschodniej stronie węzła Ursynów. W I połowie września zlecono wykonawcy wykonanie poprawek. Konieczne było usunięcie wadliwej nawierzchni i ponowne jej ułożenie w wymaganym standardzie. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Kiedy kierowcy pojadą S2 - tunelem na Ursynowie? Wykryte wady opóźnią otwarcie
W toku obowiązkowe pomiary powietrza przy tunelu
Przypominamy, że w toku są pomiary powietrza w sąsiedztwie tunelu na Ursynowie. Wstępne wyniki pomiarów mamy poznać na początku przyszłego roku.
Na początku 2022 r. wyniki pomiarów powietrza na tunelowym odcinku S2
POW S2 Lubelska – Puławska w podziale na odcinki realizacyjne
Droga S2 Puławska - Lubelska obejmowała zadania:
- węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów (Przyczółkowa) – długość ok. 4,6 km, wykonawca: Astaldi. Niemal połowa długości tego odcinka, ok. 2,3 km, przebiega w tunelu pod dzielnicą Ursynów, przechodząc w najniższym punkcie pod tunelem metra
- węzeł Warszawa Wilanów – węzeł Wał Miedzeszyński – długość ok. 6,5 km, wykonawca: Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhut oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. W ramach tego odcinka powstał most na Wiśle o długości ok. 1,5 km (najdłuższy most w Warszawie)
- węzeł Wał Miedzeszyński – węzeł Lubelska – długość ok. 7,5 km, wykonawca: Warbud. Trasa przechodzi pod linią kolejową Warszawa - Lublin tzw. wanną szczelną oraz dwoma estakadami przez tereny Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.
Odcinki drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska. Mapa: GDDKIA
Od grudnia ubiegłego roku funkcjonują już dwa z trzech odcinków drogi S2 Południowej Obwodnicy Warszawy o łącznej długości około 14 km, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.