1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Niebezpieczna ósemka Wrocław – Kłodzko ma szansę być ekspresówką

Niebezpieczna ósemka Wrocław – Kłodzko ma szansę być ekspresówką

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2018-09-11
Niebezpieczna ósemka Wrocław – Kłodzko ma szansę być ekspresówką
Droga krajowa nr 8 z Wrocławia na południe, zwana drogą śmierci, ma szanse na standard drogi ekspresowej S8. Zdjęcia: obwodnica Kłodzka, GDDKIA
Podpisany został aneks do programu inwestycji, pozwalający na rozbudowę drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości. Dzięki niemu dalsze prace przygotowawcze mogą uwzględniać realizację drogi w klasie trasy ekspresowej. Oznacza to, że obecna trasa jednojezdniowa może być przebudowana do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S8.

Decyzja ta jest bardzo ważna dla Dolnego Śląska, w szczególności dla wszystkich miast położonych wzdłuż drogi krajowej nr 8. Droga ta nie bez powodu bardzo często nazywana jest drogą śmierci i zajmuje czołowe miejsce na liście dróg z największą liczbą wypadków. Ta newralgiczna trasa od lat czeka na rozbudowę i powstanie nowych obwodnic. W ostatnich latach ruszyły nawet prace przygotowawcze, jednak, ku zdziwieniu kibicującym inwestycji, nie uwzględniały one rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej. Teraz jest duża szansa, że będzie inaczej…

Przypomnijmy, pod koniec 2016 roku została podpisana umowa na opracowanie Studium Techniczno–Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości. Prowadzone obecnie prace koncepcyjno-projektowe powinny zakończyć się w pierwszym kwartale 2019 roku. Natomiast termin zakończenia opracowań koniecznych do rozpoczęcia rozbudowy DK8 Wrocław - Kłodzko zaplanowano na I kwartał 2020r.

Rozbudowa krajowej ósemki przewidywała, że będzie ona w klasie GP o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) na odcinkach o największym natężeniu, a na pozostałym odcinku 2+1 (jedna jezdnia z pasami ruchu powolnego) na wybranych fragmentach. Miały powstać skrzyżowania jednopoziomowe z sygnalizacją świetlną lub typu rondo oraz przejścia dla pieszych. Dopuszczalna prędkość dla drogi jednojezdniowej, dwukierunkowej to 90 km/h , dla drogi dwujezdniowej, dwukierunkowej 100 km/h. Prowadzone do tej pory prace projektowe nie zakładały drogi o parametrach S na całej jej długości. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Niebezpieczna DK8 Wrocław-Kłodzko będzie rozbudowana

 

Droga krajowa nr 8 - most w miejscowości Bardo

Droga krajowa nr 8 - most w miejscowości Bardo. Zdjęcia: GDDKIA

Podpisany 8 września br. Aneks do Program Inwestycji ukierunkowuje dalsze prace dając możliwość realizacji drogi w klasie S na całym odcinku miedzy Wrocławiem, a Kłodzkiem. Dokument zmienia w sposób zasadniczy planowany wcześniej plan modernizacji drogi i daje początek wyboru wariantu przebiegu drogi w parametrach klasy S czyli 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasami awaryjnymi), bezkolizyjne skrzyżowania, budowę Miejsc Obsługi Podróżnych. Dopuszczalna prędkość dla drogi ekspresowej to 120 km/h.

- O możliwości realizacji drogi krajowej nr 8 na całej długości w przekroju 2x2 zadecyduje m.in. nowa analiza i prognoza ruchu, analiza ekonomiczno-finansowa przyjętych rozwiązań na etapie STEŚ, potrzeby społeczne i gospodarcze kraju w zakresie rozwoju infrastruktury – wyjaśniają przedstawiciele wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kto zaprojektuje nową DK8 Kudowa Zdrój – Duszniki i Kłodzko - Szczytna?

 

Droga krajowa nr 8 jest najdłuższą drogą w Polsce. Przebiega przez pięć województw: dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie i podlaskie. Stanowi też polski odcinek międzynarodowej trasy E67, łączącej Europę Środkową z Finlandią, oraz fragment trasy Via Baltica.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S8 Utrudnienia na drodze 8