Niemal 20 km nowych dróg eskpresowych S8 i S14
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-04-12
To pierwsze (nie licząc węzła Wieluń) oddane do użytku odcinki wielkiej inwestycji nazwanej „Budowa drogi ekspresowej S8 Walichnowy – Łódź”. Otwarcie kolejnego odcinka (węzeł Łask – węzeł Róża) przewidywane jest latem. Nowa droga ma dwie wygodne jezdnie o nawierzchni betonowej (wyjątkiem jest 3,5 kilometrowy odcinek S14, gdzie jest tradycyjne nawierzchnia bitumiczna), jest początkiem trasy z Łodzi do Wrocławia, zatem w niedalekiej przyszłości połączy centrum kraju ze stolicą Dolnego Śląska.
3,6 km drogi ekspresowej S14
„Odcinek 7” wyszczególniony w inwestycji liczy sobie 3,6 km i jest w rzeczywistości fragmentem drogi ekspresowej S14. Został wybudowany (w ramach jednego kontraktu z odcinkiem szóstym) przez konsorcjum firm DRAGADOS - POL-AQUA. Węzeł Róża, który także został oddany do użytku, stanowi część szóstego odcinka realizacyjnego. Biegnie przez gminy Łask i Dobroń, na terenie powiatów łaskiego i pabianickiego.
Umowę z wykonawcą podpisano w październiku 2011 roku. Wartość całego kontraktu to blisko 550 milionów złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.
Nowy fragment drogi S8 z betonową nawierzchnią
„Odcinek 8” będący częścią drogi ekspresowej S8 Węzeł Wieluń – Łódź (A1) liczy łącznie blisko 19,5 km długości, jednak w piątek tj. 11 kwietnia do użytku trafił jego 16 kilometrowy fragment (od węzła Róża do węzła Rzgów). Biegnie on przez teren gmin; Rzgów, Tuszyn, Pabianice, Dobroń i Dłutów w powiatach pabianickim i łódzkim wschodnim.
W przeciwieństwie do odcinka siódmego, ma on betonową nawierzchnię, która zapewni kilkudziesięcioletnią bezawaryjną eksploatację. Ocenia się, że do pierwszego poważniejszego remontu takie nawierzchnie wytrzymują 30-40 lat. Ósmy odcinek łączy się z autostradą A1, Dzięki czemu w przyszłości jadący z północy, będą tu mogli skręcić na drogę ekspresową S8 i dotrzeć szybko oraz bezpiecznie do Wrocławia na Dolny Śląsk.
Jego wykonawcą jest firma BUDIMEX, z którą umowę podpisano w październiku 2011 roku. Prace budowlane ukończono przed terminem, pod koniec 2013 roku. Koszt przedsięwzięcia to blisko 850 milionów złotych Podobnie jak odcinki 6 i 7, odcinek ósmy był dofinansowany w ramach POIiŚ.