Niespodzianki na budowie drogi S3 Bolków – Lubawka
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-04-13
Analiza archiwalnej mapy Geologische Karte von Preusen und benachbarten deutsche Landern z 1914 r. wydanej ponownie w 1929 roku wskazuje na istnienie w rejonie Starych Bogaczowic nadań górniczych, związanych z poszukiwaniem pokładów węgla kamiennego. Odkryta sztolnia znajduje się w granicy nadania o nazwie „Steinkohlenbergwerk consolidirte Heinrich Anna” Stl. W historii górnictwa Wałbrzyskiego Zagłębia Węglowego nie ma informacji o udokumentowaniu i eksploatowaniu w tym rejonie pokładów węgla kamiennego. Na tej podstawie można wnioskować, że odkryta sztolnia drążona była między 1914 a 1929 rokiem.
Na nową sztolnię natrafiono przed kilkoma dniami, w czasie drążenia tunelu TS-26, w odległości ok. 300 metrów od drążonego tunelu. Sztolnia ma przebieg północny wschód – południowy zachód. Kierunek przebiegu sztolni, w stosunku do kierunku drążenia tunelu jest zbliżony do prostopadłego. Sztolnia jest o wymiarach: szerokość ok. 1,5 m i wysokości ok. 2,0 m. Spąg sztolni znajduje się na wysokości ok. 2,0 m powyżej spągu tunelu. Sztolnia wydrążona została w masywnym zlepieńcu, bez obudowy, ze stropem wykonanym w kształcie sklepienia.
Odkryta sztolnia górnicza w okolicach Starych Bogaczowic, budowa S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjecia: GDDKIA
Na wschód od tunelu sztolnia jest drożna. W odległości ok. 50,0 m występuje lokalny opad skał stropowych o długości ok. 3,0 m i wysokości ok. 0,5 m powyżej linii stropu. Materiał skalny utworzył w tym miejscu przytamkę, która spiętrzyła wodę. Za przytamką sztolnia jest drożna, ale nie była penetrowana. Na zachód od tunelu sztolnia jest niedrożna, widoczny jest usyp skalny wypełniający cały przekrój sztolni. Na spągu sztolni widoczne są ślady po podkładach torowiska, które służyło do odstawy urobku. Torowiska, ani innych elementów wyposażenia nie stwierdzono.
Drogowcy zapewniają, że odkrycie sztolni nie zatrzymuje prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra. Prace idą zgodnie z założonym harmonogramem.
Start budowy tuneli drogowych w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA
Wspomniany odcinek jest jednym z dwóch na jakie podzielono realizację 32 kilometrowej drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy z Czechami w Lubawce. Umowy z wykonawcami dwóch fragmentów trasy S3 od Bolkowa do Lubawki zostały podpisane w październiku 2018 r.
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Gora - Lubawka. Mapa: GDDKIA
Realizacja odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra to jedno z najtrudniejszych zadań na budowie całej S3-ki. W jej ciągu zaplanowano wiele obiektów inżynieryjnych, w tym dwa tunele, zlokalizowane na wysokości miejscowości Sądy Górne i Bogaczowice. Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale, będzie oddany do ruchu w II połowie 2023 r., natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w 2022 r.
S3 od Polkowic do Lubina dopiero na koniec roku. Co dzieje się na budowie S3?
W województwie dolnośląskim cały czas trwa jeszcze budowa odcinka przez Zagłębie Miedziowe, S3 Polkowice – Lubin. Od listopada ubiegłego roku kierowcy korzystają z jednej jezdni trasy głównej na odcinku 6 km pomiędzy Polkowicami i Lubinem. Cały odcinek będzie oddany dopiero pod koniec tego roku.
Droga ekspresowa S3 jest główną magistralą drogową wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącą ze sobą trzy autostrady – A6, A2 i A4. Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się realizacja pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. W województwie zachodniopomorskim do zakończenia pozostał odcinek od Szczecina do Świnoujścia. Na odcinkach S3 Brzozowo - Miękowo i Miękowo – Rzęśnica trwają ostatnie prace wykończeniowe. W kwietniu kierowcy pojadą nowym, ponad 40 kilometrowym fragmentem dwujezdniowej drogi ekspresowej S3.
Po nowej S3 Szczecin – Świnoujście i bez korków w drodze nad Bałtyk