Nową obwodnicą omijamy Stalową Wolę i Nisko
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-05-14
- Oddajemy 15-kilometrowy odcinek nowej obwodnicy. To dobra wiadomość dla mieszkańców Stalowej Woli i Niska oraz podróżujących drogą krajową nr 77. Sukcesywnie, w ciągu najbliższych miesięcy, będziemy udostępniać kierowcom kolejne odcinki nowych dróg w całej Polsce. Plan na ten rok zakłada otwarcie ponad 380 km nowych tras. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Decyzja o realizacji obwodnicy Niska i Stalowej Woli zapadła w 2016 roku. Obwodnica realizowana była w systemie projektuj i buduj od końca sierpnia 2017 roku. Oznacza to, że wykonawca (konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner) opracował dokumentację projektową, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wybudował trasę. Ostateczny koszt inwestycji to 223 mln zł.
Ponad 15 km obwodnica uwolni Nisko i Stalową Wolę od uciążliwego tranzytu. Po połaczeniu z S19 otworzy komunikacyjnie region. Zdjęcia: GDDKIA
Podkarpackie odcinki drogi S19 w budowie, przetargach i przygotowaniu
Nowo wybudowana droga przebiega przez tereny powiatów: stalowowolskiego i niżańskiego, miast: Stalowa Wola i Nisko oraz gmin: Pysznica i Nisko. Trasa obwodnicy poprowadzona została po północno-wschodniej stronie Stalowej Woli i Niska. Jej początek zlokalizowany jest w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina. Na dalszym odcinku obwodnica kieruje się na południowy wschód, przekraczając tereny elektrowni Stalowa Wola, rzekę Barcówka, linię kolejową nr 66 Zwierzyniec Towarowy - Stalowa Wola Południe oraz krzyżuje się z istniejącą DK19. Koniec trasy zlokalizowany jest na rondzie wchodzącym w skład węzła Rudnik nad Sanem, który powstaje w ramach budowanej równolegle drogi ekspresowej S19.
W ramach inwestycji została wybudowana jednojezdniowa dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 15,3 km i nawierzchni odpornej na koleinowanie. Powstał węzeł łączący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz cztery skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, strefą przemysłową, Niskiem oraz z DK19:
- czterowlotowe rondo w Stalowej Woli na skrzyżowaniu ul. Podskarpowej z ul. Chopina i projektowaną drogą wojewódzką nr 855,
- trzywlotowe rondo w Stalowej Woli na skrzyżowaniu z łącznikiem do istniejącej DK77 (ulicy Energetyków),
- czterowlotowe rondo w Nisku na skrzyżowaniu z ul. Podsanie i ul. Modrzewiową,
- czterowlotowe rondo w Nisku na skrzyżowaniu z DK19.
Ronda w ciągu obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Zdjecia: GDDKIA
W przyszłe wakacje pojedziemy obwodnicą Tarnobrzega
Inwestycja obejmowała także m.in. budowę dróg obsługujących przyległy teren, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją oraz budowę obiektów inżynierskich: most z funkcją dolnego przejścia dla zwierząt, dwie estakady, wiadukt nad koleją, trzy wiadukty drogowe, sześć przejazdów gospodarczych, przejazd gospodarczy z funkcją przejścia dla zwierząt, przejście dla pieszych pod korpusem drogi oraz trzy dolne przejścia dla zwierząt.
Realizacja obwodnicy Stalowej Woli i Niska była dofinansowana ze środków UE. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to ponad 297 mln zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi ponad 194 mln zł.
Droga krajowa nr 77 umożliwia dojazd do przejść granicznych w południowo-wschodniej części kraju (Korczowa, Medyka). Nowa obwodnica poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży miejski układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość ruchu tranzytowego na DK77.
Nowe obwodnice na Podkarpaciu
Obwodnica Stalowej Woli i Niska jest jedną z dziesięciu obwodnic realizowanych na terenie Podkarpacia. W budowie jest obwodnica Łańcuta (rozbudowa DK94 na odcinku Łańcut - Głuchów), na której prace zakończą się we wrześniu br. W przygotowaniu jest także 8 obwodnic, które ujęte zostały w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Na etapie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej, czyli Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) są obwodnice Nowej Dęby (DK9), Jasła (DK73), Pilzna (DK73), Brzostku i Kołaczyc (DK73). Trwa również przetarg na opracowanie Koncepcji programowej dla II etapu obwodnicy Sanoka (DK84). Natomiast obwodnice Kolbuszowej (DK9), Przemyśla (DK28/77) i Miejsca Piastowego (DK28) są już na etapie projektowania.