1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Podkarpackie odcinki drogi S19 w budowie, przetargach i przygotowaniu

Podkarpackie odcinki drogi S19 w budowie, przetargach i przygotowaniu

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-03-22
Podkarpackie odcinki drogi S19 w budowie, przetargach i przygotowaniu
W 2021 r. drogowcy planują oddać do ruchu 16 km drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Zdjęcia: budowa via Carpatia, GDDKIA
Trwa budowa podkarpackich odcinków drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem. Pierwszymi z nich pojedziemy już w tym roku. W przygotowaniu są kolejne fragmenty trasy via Carpatia w kierunku południowej granicy ze Słowacją w Barwinku. Sprawdzamy jak wygląda zaawansowanie prac na poszczególnych inwestycjach po sezonie zimowym oraz jakie są terminy oddania trasy S19.

S19 Lublin - Rzeszów w 2022 r.

W 2022 roku Rzeszów zyska połączenie drogą ekspresową S19 nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą połaczenia z S17. Na Podkarpaciu prace w terenie prowadzone są na sześciu odcinkach realizacyjnych, o różnym zaawansowaniu wynikającym z terminu otrzymania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID):  

  1. S19 Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł.
  2. S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł. 
  3. S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł.
  4. S19 Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł. 
  5. S19 Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł. 
  6. S19 Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł. 

W tym roku  kierowcy dostaną dwa odcinki drogi ekspresowej S19 na terenie woj. podkarpackiego. W sierpniu planowane jest otwarcie odcinka S19 Lasy Janowskie - Zdziary (9,5 km). Z kolei do października poczekamy na fragment S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe (dł. 6,5 km). Za budowę odcinków odpowiedzialne jest konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem. Zdjęcia: GDDKIA

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem

  • S19 Lasy Janowskie - Zdziary

    Na odcinku liczącym blisko 9,5 kilometra w ostatnich miesiącach roboty prowadzone były w ograniczonym zakresie. Wykonawca przed zimą wykonał 65 proc. warstw podbudowy i 25 proc. warstwy wiążącej z betonu asfaltowego na ciągu głównym trasy S19. Mimo okresu zimowego trwały prace związane z budową obiektów mostowych oraz prace na MOP Bukowa I i II. Zadanie zaawansowane jest w około 70 procentach.

  • S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem

    Na odcinku trasy liczącym 9 km aktualnie zawansowanie wynosi 60 proc. Wykonano około 50 proc. warstw podbudowy z betonu asfaltowego na ciągu głównym S19. Prowadzone były prace na wszystkich obiektach inżynierskich w zakresie jaki umożliwiały warunki zimowe. Na jezdni prawej mostu nad rzeką San wykonywane były ostatnie segmenty przęsła nurtowego budowanego w technologii nawisowej, a w marcu zabetonowano tzw. zwornik czyli lewobrzeżny nawis został połączony z prawobrzeżnym, a tym samym połączone zostały dwa brzegi rzeki San.

    Budowa mostu nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19. Zdjecia: GDDKIA

    Budowa mostu nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19

  • S19 Rudnik nad Sanem - Nisko Południe

    Fragment ten liczy ok. 6 kilometrów. Zadanie zaawansowane jest w około 80 proc. Wykonawca wykonał warstwy podbudowy oraz warstwę wiążącą z betonu asfaltowego na ciągu głównym S19 w 75 procentach. Kontynuowane były prace na obiektach mostowych w zakresie jaki umożliwiały warunki zimowe. Na wiosnę planowana jest zmiana czasowej organizacji ruchu na węźle Nisko Południe. Droga DK19 zostanie przeniesiona na nowo budowany obiekt mostowy WD-14 nad drogą ekspresową S19. Umożliwi to kontynuację robót na drodze ekspresowej S19 oraz rozbiórkę starej jezdni drogi krajowej nr 19.

  • S19 Nisko Południe – Podgórze

    Na odcinku o długości 11,5 km wykonano wycinkę drzew, odhumusowanie terenu budowy i przebudowę istniejących mediów. Realizowane były roboty ziemne, których zaawansowanie ogółem wynosi ok. 80 proc., a także warstwy konstrukcyjne nawierzchni przyszłej drogi S19, gdzie na długości ok. 6,5 km na obu jezdniach wykonano warstwy bitumiczne podbudowy i warstwy wiążącej. Trwają prace na większości obiektów inżynierskich, w tym wiaduktów i przepustów oraz przejść dla zwierząt.

    Zaawansowanie robót mostowych wynosi ok. 65 proc. Wykonywane są roboty związane z systemem odwodnienia drogi, w tym budowa zbiorników retencyjnych. Na realizowanym odcinku drogi S19 zlokalizowane są dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP II Jeżowe i MOP III Podgórze, gdzie obecnie wykonywane jest ich zagospodarowanie, w tym budynki sanitariatów. W sąsiedztwie MOP-ów na S19 wykonywane jest także oświetlenie. W niektórych miejscach wykonawca rozpoczął już prace wykończeniowe w zakresie humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz umocnienia poboczy kruszywem, a w ostatnim czasie rozpoczęto montaż barier energochłonnych.

    Trwają prace na drogach poprzecznych (drogi gminne, droga krajowa nr 19) oraz dodatkowych jezdniach. Oddanie drogi do użytkowania planowane jest w maju 2022 r.

    Budowa odcinka drogi S19 Nisko - Podgórze. Zdjecia: GDDKIA

    Budowa odcinka S19 Nisko - Podgórze

  • S19 Podgórze – Kamień

    Na odcinku Podgórze - Kamień prace rozpoczęły się w marcu 2020 r. Obecnie kontynuowane są roboty ziemne, których zaawansowanie ogółem wynosi ok. 80 procent, a także wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni przyszłej drogi S19, gdzie na długości ok. 6 km na obu jezdniach wykonano warstwy bitumiczne podbudowy i warstwy wiążącej. Trwają prace na większości obiektów inżynierskich, w tym na wiaduktach, mostach i przepustach oraz na przejściach dla zwierząt. Zaawansowanie robót na tych obiektach wynosi ok. 77 procent. Równocześnie wykonywane są roboty branżowe związane m.in. z przebudową sieci kolidujących z S19, oświetleniem, kanałem technologicznym oraz systemem odwodnienia drogi.

    W niektórych miejscach wykonawca rozpoczął już prace wykończeniowe w zakresie humusowania z obsiewem trawami skarp i terenów płaskich oraz umocnienia poboczy kruszywem. Trwają również prace na drogach poprzecznych oraz dodatkowych jezdniach. Oddanie do użytkowania tego odcinka planowane jest na styczeń 2022 r.

  • S19 Kamień - Sokołów Małopolski Północ

    Na tym odcinku, który liczy sobie około 8 km, prace rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Mimo krótkiego czasu realizacji zaawansowanie robót jest bardzo wysokie. Na obecną chwilę wykonano już około 47 procent wszystkich prac.

    Aktualnie w zakresie branży drogowej, w rejonie węzła Sokołów Małopolski Północ prowadzone są prace przy konstrukcji nawierzchni i galanterii drogowej. W zakresie branży mostowej wykonywane jest zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – w tym fundamentów, podpór, a także prace wykończeniowe na jednym z wiaduktów. Natomiast w zakresie robót branżowych trwają prace przy przebudowie sieci wodociągowych, jak również prace fundamentowe przy budynkach na Obwodzie Utrzymania Drogowego. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w kwietniu 2022 roku.


S19 Rzeszów - Barwinek w 2029 roku

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. W realizacji i przygotowaniu jest ponad 85-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Rzeszów Południe do granicy państwa w Barwinku. Oto jak wygląda zaawansowanie prac dla pozostałych odcinków na południe od Rzeszowa:

Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim

 

  • S19 Rzeszów Południe - Babica 

    Odcinek ma długość 10,3 km. Jednym z elementów, jaki powstanie w ramach tego odcinka, będzie tunel T1 o długości ok. 2,2 km. W lipcu 2020 r. podpisano umowę z wykonawcą robót - spółkami Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, działającymi jako spółka cywilna Mostostal Acciona S19 Tunel spółka cywilna. Od początku trwania umowy prowadzone są prace nad dokumentacją projektową. Trwają również prace geologiczne w zakresie uszczegółowienia rozpoznania podłoża gruntowego. We wrześniu br. zgodnie z Kamieniem Milowym planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID.

  • S19 Babica - Jawornik

    Prace przygotowawcze dla odcinka S19 od węzła Babica do Jawornika (z tymczasowym łącznikiem z DK19) obecnie znajdują się na końcowym etapie prac przygotowawczych. 15 lutego br. odbyło się posiedzenie ZOPI, na którym rozpatrzono i odebrano Koncepcję programową z pełnym rozpoznaniem geologicznym. Kolejnym etapem będzie rozpatrzenie KP na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) a następnie przetarg na realizację w systemie „projektuj i buduj”, który planowany jest w II kwartale br. Ten odcinek S19 będzie miał długość 11,6 km.

    Powstała koncepcja programowa dla S19 Babica – Jawornik. Kolejny krok to przetarg

    Zakres inwestycji dotyczy budowy drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (plus pas awaryjny) wraz z węzłem drogowym Strzyżów - Żarnowa na skrzyżowaniu z DP 1931 R, obiektami inżynierskimi w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych, budowę MOP Jawornik (w kierunku Rzeszowa), urządzeń BRD oraz urządzeń ochrony środowiska, przebudowę kolidujących dróg poprzecznych, cieków, a także przebudowę i budowę infrastruktury technicznej.

  • S19 Jawornik - Domaradz

    Prace przygotowawcze dla odcinka od węzła Jawornik do węzła Domaradz obecnie znajdują się na etapie przygotowania Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. Stan zaawansowania przygotowania dokumentacji wynosi około 35 proc. (zakończono prace związane z wykonaniem wierceń geologicznych – rozpoznaniem budowy geologicznej podłoża gruntowego). Oddanie całości opracowań projektowych planowane jest w połowie tego roku, natomiast przetarg na realizację w systemie „projektuj i buduj” został zaplanowany na I kwartał 2022 r. Odcinek będzie miał długość 11,85 km.

    Zakres inwestycji dotyczy budowy drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (plus pas awaryjny) wraz z węzłem drogowym Domaradz na skrzyżowaniu z DW 886, obiektami inżynierskimi w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych, dwóch tuneli o długości ok. 2,8 km i 0,9 km, budowę MOP Jawornik (w kierunku Barwinka), OUD Domaradz, urządzeń BRD, oraz urządzeń ochrony środowiska, przebudowę kolidujących dróg poprzecznych, cieków, a także przebudowę i budowę infrastruktury technicznej. Ten najbardziej skomplikowany odcinek – wymagający przeprowadzenia prób odbiorowych tuneli - zostanie oddany do ruchu w 2029 roku.

  • S19 Domaradz - Iskrzynia

    Prace przygotowawcze dla tego odcinka znajdują się na etapie przygotowania Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. Stan zaawansowania przygotowania dokumentacji wynosi 90 proc. Oddanie całości opracowań projektowych planowane jest na I kwartał 2021 r., natomiast ogłoszenie przetargu na realizację w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest w połowie tego roku. Ten odcinek S19 będzie miał długość 12,5 km.

    Zakres inwestycji dotyczy budowy drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu (plus pas awaryjny) w każdym kierunku, obiektami inżynierskimi w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych, budowę MOP Zagórze (po obu stronach jezdni), urządzeń BRD, oraz urządzeń ochrony środowiska, przebudowę kolidujących dróg poprzecznych, cieków, a także przebudowę i budowę infrastruktury technicznej.

  • S19 Iskrzynia - Miejsce Piastowe

    Obecnie trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy robót w systemie „projektuj i buduj” - otwarcie ofert było 2 marca br. Zawarcie umowy z Wykonawcą planujemy na III kwartał br.

    Zakres inwestycji dotyczy budowy drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (plus pas awaryjny) wraz z węzłami drogowym Iskrzynia na połączeniu z DK19 oraz Miejsce Piastowe na skrzyżowaniu z DK28, obiektami inżynierskimi w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych, obwodu utrzymania Miejsce Piastowe, urządzeń BRD, oraz urządzeń ochrony środowiska, przebudowę kolidujących dróg poprzecznych, cieków, a także przebudowę i budowę infrastruktury technicznej.

    Olbrzymie zainteresowanie budową S19 na Podkarpaciu

    S19 Miejsce Piastowe - Dukla

    Obecnie trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy robót w systemie „projektuj i buduj” - otwarcie ofert było 2 marca br. Zawarcie umowy z Wykonawcą planujemy na III kwartał br.

    Zakres inwestycji dotyczy budowy drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z węzłem drogowym Dukla, obiektami inżynierskimi w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych, miejscami obsługi podróżnych Równe kategorii I, urządzeniami BRD, oraz urządzeniami ochrony środowiska, przebudową kolidujących dróg poprzecznych, cieków, a także przebudową i budową infrastruktury technicznej.

    - Zakładamy, że umowy na realizację odcinków Iskrzynia - Miejsce Piastowe - Dukla, w przypadku braku odwołań, zostaną podpisane w III kwartale br. Wykonawcy na roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie będą mieć 36 miesięcy (wszyscy oferenci zadeklarowali skrócenie czasu budowy o 3 miesiące, z 39 na 36 miesięcy). Ponadto wymaganiem inwestora jest złożenie wniosku o uzyskanie ZRID w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy (tzw. kamień milowy)- informuje rzeszowski oddział GDDKIA.

  • S19 Dukla - Barwinek

    To ostatni odcinek na trasie Via Carpatia na terytorium Polski - graniczący bezpośrednio ze Słowacją w Barwinku. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. Obecnie prowadzone prace przygotowawcze skupiają się na zakończeniu badań geologicznych wykonywanych w ramach Koncepcji programowej.

    Na 18- kilometrowym odcinku zaplanowano w ramach robót geologicznych prawie 23 kilometry otworów badawczych. Pomimo, że zakres prac jest ogromny, a teren trudny pod względem logistyki maszyn, prace geologiczne zmierzają ku końcowi. W kolejnym etapie zakończone zostanie opracowywanie dokumentacji, co wraz z jej odbiorem planowane jest na przełom II/III kwartału 2021 r.

Droga ekspresowa S19 o długości około 570 km docelowo pobiegnie z północy na południe przez niemal całą Polskę wschodnią, połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z przejściem w Barwinku. Ta wschodnia arteria zepnie główne miasta wschodniej Polski: Białystok, Lublin i Rzeszów. Połączy się z autostradami A2 i A4 oraz drogami ekspresowymi S17, S74, S8, S61 i S16. Droga S19 oprócz odcinka Białystok - Kuźnica, jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia. Stopniowo rozkręca się realizacja nowych odcinków na terenie woj. podlaskiego.

 GDDKIA: Mamy blisko 60 km S19 w woj. podlaskim w realizacji

W fazę realizacji wszedł też pierwszy z odcinków na północ od Lublina tj. Lublin - Lubartów:

Rusza via Carpatia na północ od Lublina. S19 Lublin – Lubartów w realizacji

W planach są przetargi na kolejne odcinki w kierunku granicy z woj. mazowieckim.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Nisko