Nowe drogi ekspresowe w Polsce: S19 Lublin – Rzeszów
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-24
Przebieg S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem
Wycinek międzynarodowego szlaku Via Carpatia pomiędzy stolicami województw lubelskiego i podkarpackiego prowadzi od węzła Lublin Węglin na południe w kierunku Sokołowa Małopolskiego. Tam łączy się z oddanym do ruchu w 2017 roku odcinkiem Sokołów Małopolski - Stobierna i dalej z funkcjonującym od 2012 roku odcinkiem Stobierna - Rzeszów Wschód na przecięciu z autostradą A4. Wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa, o nawierzchni bitumicznej, od węzła Lublin Węglin początkowo biegnie wzdłuż starej drogi krajowej nr 19, a potem na wschód od niej, omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Wilkołaz.
Następnie przechodzi na zachodnią stronę starej krajówki i przed Kraśnikiem wraca na jej wschodnią stronę, omijając to miasto po nowym śladzie. Dalej biegnie po zachodniej stronie starej DK19, omijając Modliborzyce oraz Janów Lubelski. Przecinając Lasy Janowskie, biegnie w pobliżu starej DK19, a dalej na południe prowadzi zmiennie po zachodniej lub wschodniej starej drogi, omijając rozłożone wzdłuż niej miejscowości - Domostawa, Zdziary, Nisko, Nowosielec, Jeżowe i Kamień.
Aktualne utrudnienia na drodze ekspresowej S19
Mapa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów z węzłami drogowymi. Mapa: GDDKIA
S19 Rzeszów – granica z województwem lubelskim
W 2012 r. oddano do użytku pierwszy podkarpacki odcinek drogi ekspresowej S19 od autostrady A4 do Stobiernej, a w 2017 r. dalej do węzła Sokołów Małopolski Północ. Budowa dalszego ciągu S19 została podzielona na sześć odcinków o łącznej długości ok. 53,8 km. W październiku i grudniu 2021 roku przybyło do ruchu pięć kolejnych fragmentów Via Carpatii w woj. podkarpackim. To łącznie 45,6 km, na odcinkach pomiędzy węzłami: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, Nisko Południe - Jeżowe, Jeżowe - Łowisko, Łowisko - Sokołów Małopolski Północ. Przed weekendem majowym 2022 r. udostępniono ostatni odcinek z mostem na Sanie, Zdziary - Rudnik nad Sanem.
Droga S19 Lublin - Rzeszów. W woj. podkarpacki jako ostatni oddano odc. Zdziary - Rudnik nad Sanem. Zdjęcia: Most na Sanie, GDDKIA
Dzięki temu dzisiaj kierowcy korzystają już z prawie 82 kilometrów szlaku Via Carpatia na terenie woj. podkarpackiego. Obecnie trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonujemy samochodem osobowym w czasie ok. trzech godzin. Połączenie przez Lublin i S17 zastąpiło dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli DK9.
Budowa drogi ekspresowej S19 od Rzeszowa do Lasów Janowskich (granica z woj. lubelskim) była dofinansowana ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
S19 na południe od Lublina
Umowy z wykonawcami na realizację dalszego ciągu S19 między Lublinem a Sokołowem Małopolskim podpisywane były pomiędzy końcem października 2017 r. i grudniem 2018 r. Budowa została podzielona na dwanaście odcinków o łącznej długości ok. 130 km, z czego sześć (ok. 75 km) powstało w woj. lubelskim a sześć w woj. podkarpackim.
Jako pierwszy, w czerwcu 2021 r. oddano odcinek S19 od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie. W październiku i grudniu 2021 roku nadeszła kolej na kolejne fragmenty Via Carpatii. W maju udostępniono do ruchu ok. 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Był to ostatni fragment szlaku Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem.
Droga ekspresowa S19 Lublin - Rzeszów. W woj. lubelskim jako ostani odc. oddano S19 Kraśnik - Niedrzwica Duża. Zdjęcia: GDDKIA
Szczegóły dotyczące odcinków S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem
Lublin - Niedrzwica Duża
Odcinek liczy ok. 12 km i rozpoczyna się za węzłem Lublin Węglin. Do ruchu udostępniony 16 grudnia 2021 r. Wybudowano 15 obiektów inżynierskich, w tym cztery mosty, 10 wiaduktów i kładkę. Powstały dwa węzły drogowe (Strzeszkowice i Niedrzwica Duża).
Niedrzwica Duża - Kraśnik
Najdłuższy spośród sześciu odcinków trasy S19 budowanych w woj. lubelskim. Liczy ok. 20 km i został oddany do ruchu 21 maja 2022 r. W ramach inwestycji wybudowanych zostało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Powstał jeden węzeł drogowy - Wilkołaz.
Obwodnica Kraśnika
Odcinek ma długość ok. 10 km. Do ruchu udostępniony 16 grudnia 2021 r. Powstało 12 obiektów inżynierskich - dwa mosty i 10 wiaduktów. Wybudowane też zostały dwa węzły drogowe (Kraśnik Północ oraz Kraśnik Południe, gdzie powstało także połączenie drogą krajową nr 74).
Kraśnik - Janów Lubelski
Odcinek liczy ok. 18 km. Do ruchu oddany 16 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji powstało m.in. 21 obiektów inżynierskich, w tym most, 14 wiaduktów i sześć przejść dla zwierząt. Wybudowane zostały też dwa węzły drogowe (węzeł Szastarka i Modliborzyce).
Obwodnica Janowa Lubelskiego
Odcinek liczy ok. 6,5 km. Do ruchu oddany 16 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji powstało pięć obiektów inżynierskich (cztery wiadukty i jeden most) oraz dwa węzły drogowe (Janów Lubelski Północ i Janów Lubelski Południe). Wykonanych zostało też pięć przejść dla zwierząt oraz osiem przepustów.
Janów Lubelski - Lasy Janowskie
8-kilometrowy fragment trasy ekspresowej przebiega przez kompleks leśny, wzdłuż “starej” drogi krajowej na odcinku od miejscowości Jonaki do Łążka Ordynackiego. W ramach inwestycji wybudowany został węzeł Lasy Janowskie, a także dwa mosty i dwa wiadukty oraz dziewięć przejść dla zwierząt. Kierowcy korzystają z tej drogi od 16 czerwca 2021 roku.
Lasy Janowskie - Zdziary
Odcinek udostępniono kierowcom 11 października 2021 r. Ma on długość ok. 9,5 km. W ramach kontraktu wybudowano dwa mosty, dziesięć wiaduktów, jedną kładkę dla pieszych, piętnaście przepustów, jedną parę Miejsce Obsługi Podróżnych Bukowa (kat. I) oraz węzeł Zdziary łączący S19 z DK19.
Zdziary - Rudnik nad Sanem
Odcinek oddany kierowcom 29 kwietnia 2022 r. Ma on długość 8,2 km. Najciekawszym elementem robót mostowych był most na Sanie. Jego przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce. Oprócz wspomnianego mostu, wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Rudnik nad Sanem - Nisko
Odcinek udostępniono kierowcom 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 6,5 km. W ramach zadania wybudowano dwa węzły drogowe (Rudnik nad Sanem i Nisko), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem) i sześć przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Nisko - Jeżowe
Odcinek oddano 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 11,2 km. W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt (dwa górą i cztery dołem), dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze (kat. III) i Jeżowe (kat. II).
Jeżowe - Łowisko
Odcinek udostępniono kierowcom 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 10,3 km. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów (w tym trzy wiadukty w ciągu dróg bocznych), pięć mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej.
Łowisko - Sokołów Małopolski Północ
Odcinek oddany kierowcom 23 grudnia 2021 r. Ma on długość ok. 8,2 km. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Łowisko i Sokołów Małopolski Północ), sześć wiaduktów drogowych (w tym przejścia dla zwierząt średnich górą i dołem) oraz dwa przepusty dla zwierząt małych o funkcji ekologicznej.
Sokołów Małopolski Północ - Stobierna
Odcinek otwarty 1 września 2017 r. Ma on długość 12,5 km. W ramach inwestycji wybudowano węzeł drogowy Sokołów Małopolski, cztery wiadukty drogowe, jedną estakadę, dziewiętnaście przejść dla zwierząt i przejazd gospodarczy a także jedną parę Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP-y Stobierna i Nienadówka) kategorii I.
Stobierna - Rzeszów Wschód
Odcinek został otwarty 10 września 2012 r. Trasa obejmuje odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 6,9 km. W ramach inwestycji wybudowano węzeł drogowy Jasionka, czternaście obiektów inżynierskich, w tym cztery wiadukty drogowe, cztery mosty oraz sześć przepustów i przejść dla zwierząt.
To jednak nie koniec realizacji zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025). Kontynuowane są m.in. prace nad przygotowaniem do realizacji kolejnych odcinków S19. Droga będzie liczyć w woj. lubelskim ok. 200 km.
Łączny koszt budowy dwunastu odcinków S19 w woj. lubelskim i podkarpackim, od węzła Lublin Węglin do węzła Sokołów Małopolski Północ (wraz pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) to ok. 4,5 mld zł, z czego ponad 2,2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Droga ekspresowa S19 połączy w przyszłości Kuźnicę na przejściu granicznym z Białorusią oraz Barwinek na granicy ze Słowacją. Jej długość wyniesie ok. 577 km, z czego pomiędzy Białymstokiem i Barwinkiem będzie pokrywała się z przebiegiem szlaku Via Carpatia.