Nowe kilometry drogi S5. Tak wygląda finisz budowy S5 Bydgoszcz – A1 Nowe Marzy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-07-07
Na terenie woj. kujawsko-pomorskiego w budowie pozostają ostatnie dwa odcinki drogi ekspresowej S5. Są to:
- S5 Bydgoszcz Północ - Świecie Południe
- S5 Świecie - Nowe Marzy (autostrada A1)
Drogowcy zapowiadają, że nową ekspresówką pojedziemy jeszcze w te wakacje.
Budowa dróg w Polsce. Nowe autostrady i ekspresówki w 2022 roku
Po otwarciu w III kwartale 2022 r. dwóch budowanych odcinków z Nowych Marz do Bydgoszczy, trasa S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie mieć prawie 130 km. Na tym jednak nie koniec, bo w przyszłości w regionie powstanie jeszcze dodatkowo ok. 45 km drogi S5 na trasie Grudziądz (A1) – Ostróda.
Mapa drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz - Świecie - Nowe Marzy, źródło: GDDKIA
S5 Bydgoszcz Północ - Świecie (odcinek 2)
W połowie czerwca br. kierowcy zyskali 4 kilometry drogi ekspresowej S5 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Północ i Trzeciewiec. Nowy czterokilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 biegnie na wschód od Alei i jest to jedyny fragment budowanej drogi ekspresowej S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ, który poprowadzono nowym śladem. Kierowcy jadący obwodnicą Bydgoszczy od strony Poznania, mogą na dłuższym niż dotychczas odcinku, poruszać się dwujezdniową trasą główną. Zmiana też oznacza, że węzeł Bydgoszcz Północ jest w pełni przejezdny we wszystkich dostępnych kierunkach. Na udostępnionym odcinku obowiązuje jeszcze ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Budowa drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz- Świecie, okolice węzła Trzeciewiec. Zdjecia: GDDKIA
Do końca czerwca wykonawca stopniowo udostępniał do ruchu kolejne fragmenty odcinka S5 Bydgoszcz Północ – Świecie:
- od km 18+000 do km 16+500 wraz z węzłem Trzeciewiec
- od km 16+500 do km 8+200 wraz z węzłem Pruszcz
- od km 8+200 do km 0+000 (połączenie z odcinkiem I Świecie – Nowe Marzy).
Planowane otwarcie odcinka S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ to sierpień 2022 r. Droga połączy obwodnicę Świecia z węzłem Bydgoszcz Północ, który stanowi północny kraniec obwodnicy Bydgoszczy.
Prace ziemne prowadzone w okolicach m. Gruczno w ciągu odcinka drogi S5 Bydgoszcz - Świecie. Zdjecie: GDDKIA
Wykonawcą 22-kilometrowego odcinka Świecie Południe - Bydgoszcz Północ jest konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud.
Droga S10. Czekamy na umowę dla odcinka S10 od A1 Włocławek do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
S5 Świecie - Nowe Marzy (połączenie z autostradą A1) - odcinek 1
Na przełomie czerwca i lipca wprowadzono ruch na obu jezdniach drogi S5 od Węzła Nowe Marzy do km 7+600 (m. Sartowice) oraz odc. drogi S5 od km 19+800 (m. Przechowo) do km 25+100 (m. Dworzysko. To fragmenty powstającego odcinka S5 Świecie – Nowe Marzy. Oznacza to, ze kierowcy na odc. Świecie – Nowe Marzy drogi S5 mogą poruszać się następująco:
Węzeł Nowe Marzy – 7+600 – ruch po obu jezdniach do przewiązki znajdującej się w km 7+600,
- km 7+600 – 19+900 – ruch po prawej jezdni do przewiązki znajdującej się w km 19+900,
- km 19+900 – 25+100 (styk z odc. 2 Świecie - Bydgoszcz) – ruch po obu jezdniach.
Nowa jezdnie drogi ekspresowej S5 na połaczeniu odcinków Nowe Marzy - Świecie i Świecie - Bydgoszcz. Zdjęcia: GDDKIA
Mimo stopniowego przekładania ruchu na obie jezdnie nadal obowiązują większe ograniczenia prędkości niż na docelowej drodze ekspresowej. Maksymalna prędkość z jaką mogą poruszać się kierowcy to 80 km/h.
Droga ekspresowa S5 na odcinku Świecie - Nowe Marzy (połaczenie z A1). ZDjęcia: GDDKIA
Wykonawcą 23-kilometrowego odcinka S5 Nowe Marzy - Świecie Południe jest firma Budimex.
Budowa drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim została podzielona na siedem odcinków realizacyjnych o łącznej długości około 128 kilometrów. Droga S5 połączy Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza.
Budowa drogi ekspresowej S5 na północ od Bydgoszczy kończy realizcję całej trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Zdjęcia: GDDKIA
Łączny koszt budowy trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim od granicy z woj. wielkopolskim do połączenia z autostradą A1 to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.