1. Strona główna
  2. obwodnica Bydgoszczy

Obwodnica Bydgoszczy w ciągu dróg ekspresowych S5 i S10

  1. Wojciech Traczyk
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-07-19
Obwodnica Bydgoszczy w ciągu dróg ekspresowych S5 i S10
Południowa obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S10. Zdjęcia: GDDKiA
Sytuacja drogowa w Bydgoszczy i okolicy powinna się zdecydowanie poprawić po oddaniu drogi ekspresowej S5. Na północno-zachodnią obwodnicę Bydgoszczy (S5) musimy jeszcze trochę poczekać – realizacja drogi ekspresowej S5 na odcinkach Białe Błota - Tryszczyn - Aleksandrowo zgodnie z aneksami do umów zakończy się w 2020 r. Z kolei w kierunku wschodnio-zachodnim ominiemy wprawdzie Bydgoszcz od południa, ale tylko fragment tej obwodnicy jest drogą ekspresową (S10). Na dalszy fragment trasy S10 w kierunku Torunia poczekamy co najmniej kilka lat. Melodią dalekiej przyszłości jest budowa ostatniej części bydgoskiego ringu - obwodnicy południowo-wschodniej.

Bydgoszcz, czołowe miasto województwa kujawsko-pomorskiego, jest miejscem na mapie, w którym przecinają się aż cztery drogi krajowe - w tym dwie - droga krajowa nr 55 (Wrocław-Poznań-Bydgoszcz) i DK10 (Szczecin-Bydgoszcz-Toruń-S7-Warszawa), dzięki którym możliwe będzie ominięcie miasta. Obie trasy docelowo mają mieć status dróg ekspresowych S5 i S10 (na niektórych fragmentach są już drogami szybkiego ruchu). Jest to perspektywa 2020 - 2025 roku.

Południowa obwodnica Bydgoszczy – droga ekspresowa S10/DK10

Drogą krajową nr 10 ominiemy Bydgoszcz (również Solec Kujawski) od południa i częściowo również od zachodu. Obejście Bydgoszczy mierzy nieco ponad 38 km i zaczyna się w miejscowości Przyłubie, kończy zaś w Pawłówku. Status drogi krajowej sprawia, że przy dużym natężeniu ruchu, co jest raczej normą na tej trasie, trzeba się liczyć z powolną jazdą. Na szczęście droga ta została wpisana do rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, co pozwala zakładać, że południowa obwodnica Bydgoszczy w najbliższych latach zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej S10.

Pierwszy odcinek dwujezdniowej obwodnicy Bydgoszczy w ciągu S10, pomiędzy węzłami Białe Błota i Stryszek, o długości 12,2 km od grudnia 2009 roku (dopuszczenie do ruchu, zakończenie wszystkich prac w maju 2010) ma już status drogi ekspresowej. Wjazd i zjazd na tę drogę możliwy jest wyłącznie na dwóch węzłach drogowych:

  • Stryszek - skrzyżowanie z drogą krajową nr 25 (kierunek Inowrocław, Konin);
  • Białe Błota - skrzyżowanie z drogą krajową nr 5/drogą ekspresową S5 (kierunek Gniezno, Poznań) i drogą wojewódzką 223 (kierunek Port Lotniczy Bydgoszcz).

Ciąg dalszy południowej obwodnicy Bydgoszczy, jako droga ekspresowa S10 w kierunku na Toruń, znajduje się obecnie w fazie przygotowań. Zadanie oczekuje na wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach zgody na budowę drogi. Na początku 2019 roku ruszyły pierwsze badania archeologiczne. Jest szansa, że w 2019 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg na budowę. 50 km droga ekspresowa S10 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe - Toruń Południe najprawdopodobniej powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Decyzję taką podjął Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów (w czerwcu 2018 roku). Oznacza to, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogę oraz zajmie się jej utrzymaniem. W zamian strona publiczna będzie wnosić opłaty za udostępnienie trasy. Droga ma być wolna od opłat dla kierowców samochodów osobowych. 

W ramach S10 - obwodnicy Bydgoszczy planowana jest m.in. rozbudowa węzła Bydgoszcz Południe (Stryszek), polegająca na dostosowaniu rozwiązań węzła do przekroju 2x2 drogi krajowej nr 25 na całym węźle wraz z odcinkiem do miejscowości Brzoza (włącznie z istniejącym skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 254).

 

 

POłudniowa obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S10

 

Północno-zachodnia obwodnica Bydgoszczy - droga ekspresowa S5

Obwodnica północno-zachodnia Bydgoszczy to budowane obecnie dwa odcinki drogi ekspresowej S5 Białe Błota - Tryszczyn i Tryszczyn - Aleksandrowo. Odcinki są częścią większej inwestycji, jaką jest budowa 130-kilometrowej drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim od granicy z woj. wielkopolskim do połaczenia z autostradą A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza. 

S5 obwodnica Bydgoszczy zaczyna się w Białych Błotach i do Pawłówka biegnie po istniejącym śladzie drogi krajowej. Od Pawłówka przez Tryszczyn i Maksymilianowo do Aleksandrowa droga S5 poprowadzona jest nowym przebiegiem. Trzeba zaznaczyć, że tylko krótki odcinek trasy S5 na Osowej Górze i Prądach znajdzie się w granicach miasta. Liczy on około 1,15 km i jest zlokalizowany po obu stronach Kanału Bydgoskiego (w sąsiedztwie Śluzy Osowa Góra). 

Łącznie północno-zachodnia obwodnica Bydgoszczy będzie miała ponad 28 kilometrów. Powstanie jako dwujezdniowa droga szybkiego ruchu z pięcioma węzłami drogowymi i licznymi obiektami iżynieryjnymi np. most nad Kanałem Bydgoskim, wiadukt nad liniami kolejowymi w Maksymilianowie. Jej budowa wyniesie prawie 700 mln zł.

Zachodni odcinek obwodnicy Bydgoszczy: S5 Białe Błota - Tryszczyn

13,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 pomiędzy węzłami Białe Błota i Tryszczyn pozwoli ominąć Bydgoszcz od zachodniej strony. Na odcinku do Pawłówka obwodnica będzie biegła śladem obecnej DK10 (przyszłej S10), następnie do Tryszczyna zostanie wybudowana już całkowicie nowa droga.

W rozstrzygniętym w sierpniu 2015 roku przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie S5 Białe Błota - Tryszczyn najkorzystniejszą ofertę na kwotę 328,5 mln zł złożyło konsorcjum firm Polaqua (lider) i Dragados. Firma ma w 2020 roku oddać gotową trasę.

Droga ekspresowa S5 Tryszczyn - Białe Błota. Obwodnica Bydgoszczy

 

W ciągu dwujezdniowej trasy S5 Białe Błota - Tryszczyn powstaną dwa bezkolizyjne węzły. Węzeł Bydgoszcz Miedzyń połączy trasę ekspresową z przedłużeniem ul. Łochowskiej. Natomiast węzeł Bydgoszcz Zachód zapewni zjazd na rozbudowaną ulicę Grunwaldzką - głowną arterię drogową Bydgoszczy.


Północny odcinek obwodnicy Bydgoszczy: S5 Tryszczyn - Aleksandrowo

Za węzłem Tryszczyn droga ekspresowa S5 zdecydowanie zacznie skręcać na wschód, przez co odcinek Tryszczyn - Aleksandrowo będzie stanowił północną obwodnicę Bydgoszczy. Ten fragment obwodnicy będzie miał 14,7 km długości.

Wykonawcą północnego obejścia Bydgoszczy w ciągu drogi S5 jest konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (lider) i Trakcja PRKiI, które zwyciężyło w przetargu z kwotą 369 mln zł.

 

Podsumowując, oba, tworzące bydgoską obwodnicę, odcinki drogi S5 będą miały po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, z rezerwą na trzeci pas, oraz z pasem awaryjnym. Wjazd i zjazd na obwodnicę będzie możliwy wyłącznie na następujących węzłach drogowych (nazwy tymczasowe):

  • Białe Błota - skrzyżowanie dróg ekspresowych S5 (kierunek Gniezno, Poznań) i S10 (kierunek Toruń) oraz drogi wojewódzkiej 223 (kierunek centrum Bydgoszczy, Port Lotniczy Bydgoszcz);
  • Lisi Ogon - skrzyżowanie z ul. Łochowską;
  • Pawłówek - skrzyżowanie z drogami krajowymi nr 10 (kierunek Piła, Szczecin) i 80 (kierunek centrum Bydgoszczy, Toruń);
  • Tryszczyn - skrzyżowanie z drogą krajową nr 25 (kierunek Człuchów, Biały Bór);
  • Maksymilianowo - skrzyżowanie z drogą wojewódzką 244;
  • Aleksandrowo - skrzyżowanie ze "starą" DK5 i drogą wojewódzką 244.

Droga ekspresowa S5 Aleksandrowo - Tryszczyn. Obwodnica Bydgoszczy

 

Południowo-wschodnia obwodnica Bydgoszczy

Południowo-wschodnia obwodnica Bydgoszczy jest dopiero we wstępnej fazie planistycznej. Wprawdzie nie ma tak strategicznego znaczenia jak droga S5, jednak patrząc na sytuację drogową Bydgoszczy, wydaje się również niezbędna. Według wstępnych planów obejście Bydgoszczy od strony południowo-wschodniej będzie drogą o długości ok. 17,5 km i będzie kosztować ok. pół miliarda złotych.

Obwodnica będzie się zaczynać w okolicy bydgoskiego lotniska, najprawdopodobniej na istniejącym węźle Lotnisko, następnie będzie biegła w kierunku wschodnim na południe od osiedli Glinki i Wyżyny. Nieco dalej skręci na północ, przetnie ul. Chemiczną, Bydgoski Park Przemysłowo Technologiczny, rzekę Brdę, ul. Przemysłową i dotrze do Fordońskiej (DK80). Dalej, po minięciu ul. Lewińskiego, dotrze do granic miasta i w miejscowości Osielsk połączy się z istniejącą drogą krajową nr 5.

Jak przekonują władze miasta oraz województwa kujawsko-pomorskiego droga o takim przebiegu odciąży przede wszystkim wschodnie rejony miasta i najbardziej zakorkowane ulice. Pozwoli szybko przedostać się z północnych dzielnic Bydgoszczy do lotniska oraz do przyszłej drogi ekspresowej S5 w kierunku na Poznań.

Zadanie to zostało wpisane do Kontraktu Terytorialnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2015-2020 na listę rezerwową, zawierającego strategiczne inwestycje dla województwa. Nie wiadomo, jak ta inwestycja będzie finansowana i od tego będzie zależeć jej wpisanie na listę podstawową. Władze samorządowe zapowiadają staranie się o dofinansowanie ze środków unijnych. Niewykluczone, że południowo-wschodnia obwodnica Bydgoszczy będzie powstawała etapami, ale póki co nie są znane jeszcze szczegóły co do terminów.

 

Podziel się:

Powiązane z "obwodnica Bydgoszczy":

droga ekspresowa S5 S10 Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie) kujawsko-pomorskie
Obwodnica Gniezna obwodnica Poznania S5 Gniezno - Bydgoszcz - A1 Grudziądz S5 Grudziądz - Ostróda S5 Wrocław - Poznań Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej OAW obwodnica Kobylanki obwodnica Torunia obwodnica Wałcza S10 Szczecin - Piła S10 Toruń - Bydgoszcz A1 Gdańsk - Toruń Mapa autostrada A1 obwodnica Brodnicy obwodnica Inowrocławia
POPULARNE W CONADROGACH.PL