Nowe kilometry S7 na trasie Warszawa – Kraków
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-09-02
Realizację 29 km południowego wylotu S7 z Warszawy do Grójca, podzielono na trzy odcinki:
- od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km,
- od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km,
- od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.
Do tej pory w użytkowaniu był tylko odcinek Tarczyn – Grójec. Oddany kilka dni temu fragment S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola to przedłużenie drogi ekspresowej S79 oddanej do ruchu w 2013 roku wraz z kolejnym odcinkiem S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (S2 POW). Wyprowadza ruch ze stolicy na południe od węzła Warszawa Lotnisko na skrzyżowaniu z S2 POW. Odcinek od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km to dwujezdniowa trasa z trzema pasami ruchu. Wybudowano dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola, dziewięć wiaduktów, kładkę pieszo-rowerową, dwa przejścia dla małych i średnich zwierząt oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Umowę o wartości ok. 457,3 mln zł podpisano w lutym 2020 r. z firmą Polaqua, która zajęła się kontynuacją projektowania i budową odcinka drogi ekspresowej S7 po poprzednim wykonawcy (firma Rubau Polska, z którą GDDKIA zerwała umowę).
Odcinek drogi S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola powstał w docelowym układzie i po połączeniu z sąsiednim zapewni nowy wyjazd ze stolicy w kierunku Krakowa. Niestety, za sprawą braku nowego przebiegu drogi wojewódzkiej 721, zjazd z S7 na jej obecny przebieg w kierunku Nadarzyna i Piaseczna ma tymczasowe rozwiązanie. Z węzła Lesznowola w kierunku Nadarzyna kierowcy wjeżdżają na drogę serwisową po zachodniej stronie S7, do ulicy Słonecznej. Z kolei ruch w kierunku Piaseczna prowadzi przez węzeł Lesznowola, do wybudowanego ronda w ciągu ul. Postępu oraz dalej ulicą Postępu do ulicy Słonecznej. Jednocześnie wjazd na drogę ekspresową z lokalnej sieci dróg odbywa się wyłącznie ulicą Postępu. - Taka organizacja ruchu spowodowała też ograniczenia dla pojazdów powyżej 3,5 t. Mogą one korzystać tylko z odcinka pomiędzy węzłami Warszawa Lotnisko i Zamienie – dodają drogowcy.
Półmetek na budowie drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem
Budowa drogi S7 Warszawa - Lesznowola - Tarczyn - Grójec, na zdj. węzeł Lesznowola
Trasa ekspresowa S7 objęta inwestycją (w podziale na trzy odcinki) rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i kończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Trasa główna to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Wjazd na nową drogę umożliwiają już węzły: Zamienie, Lesznowola i Tarczyn Południe. Trzy kolejne, Antoninów, Złotokłos i Tarczyn Północ, są jeszcze w trakcie budowy.
Zapewnienie przejezdności ciągu głównego S7 Lesznowola – Tarczyn przewidziane jest jesienią br., natomiast zakończenie wszystkich prac w I kwartale 2024 r.