1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowe kilometry Zakopianki - otwarcie prawej jedni S7 Lubień – Naprawa

Nowe kilometry Zakopianki - otwarcie prawej jedni S7 Lubień – Naprawa

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-11-30
Nowe kilometry Zakopianki - otwarcie prawej jedni S7 Lubień – Naprawa
Nowa jezdnia drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa przed otwarciem. Zdjęcia: GDDKIA
Dzisiaj kierowcy pojadą nowym odcinkiem ekspresowej Zakopianki w ciągu drogi ekspresowej S7. Po latach prac budowalnych otwarta zostanie prawa jezdnia S7 Lubień – Naprawa i ruch będzie odbywał się już na obu jezdniach dwoma pasami. W budowie nadal pozostaje odcinek tunelowy Zakopianki.

Na wygodne połączenie z Kraków - Zakopane kierowcy czekają od lat. We wtorek 30 listopada br. kierowcy pojadą kolejnym jej brakującym fragmentem tj. Lubień – Naprawa (długość 7,6 km). Niestety nadal w budowie pozostaje środkowy odcinek z tunelem Naprawa - Skomielna Biała. Odcinek Lubień – Naprawa jest częścią realizowanej od 2016 roku nowej Zakopianki, czyli górskiej drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój liczącej 16,7 km. Jej budowa została podzielone na trzy mniejsze zadania:

Lubień - Naprawa - oddany do ruchu

Na odcinku S7 Lubień - Naprawa w II połowie grudnia 2019 r. oddana została do ruchu lewa jezdnia. Ruch odbywał się na niej w dwóch kierunkach a prace kończone były w ciągu jedni prawej. W połowie lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka (polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING). We wrześniu 2020 r. zawarto umowę na kontynuację budowy estakady na jezdni prawej z dotychczasowym wykonawcą, polską firmą TBM z Grzybna w woj. pomorskim. W grudniu 2020 r. pozostała część zadania tj. kontynuację budowy drogi ekspresowej zlecono firmie STRABAG Infrastruktura Południe.

Od 30 listopada br. kierowcy pojadą wszystkimi jezdniami ekspresówki. Jezdnią w kierunku Krakowa dwoma pasami od Naprawy i jezdnią w kierunku Zakopanego z Lubnia też dwoma pasami. Nie oznacza to jednak zakończenia wszystkich prac. Realizowane będą roboty poza jezdnią, przy budowie ogrodzenia trasy i wykończeniowe na Miejscach Obsługi Podróżnych, dlatego na razie pozostaną one zamknięte.

Naprawa - Skomielna Biała (odcinek z tunelem) – w budowie

Na odcinku ok. 16,7 km drogi, w tym 15,8 km ekspresowej, oprócz dwukomorowego tunelu o długości po 2,06 km każdej nitki, zaprojektowano 38 obiektów inżynierskich. Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się 50 m nad terenem w najwyższym punkcie. Tunel stanowi 12,3% całej trasy.

W październiku 2019 r. prawa nitka tunelu na odcinku S7 Naprawa - Skomielna Biała została przebita na wylot, a lewa pod koniec kwietnia 2020 r. Obecnie wewnątrz obu nitek tunelu trwają prace przy budowie jezdni. Realizowane są roboty na wiadukcie. Zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r.

Budowa tunelu na Zakopiance
Budowa tunelu to najtrudniejsze z zadań na Zakopiance S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zdjecia: GDDKIA

Skomielna Biała - Rabka Zdrój - inwestycja zakończona

Od 28 września 2019 r. kierowcy użytkują odcinek S7 Skomielna Biała-Rabka Zdrój wraz z dwujezdniową DK47, od węzła Zabornia do Chabówki. Na ponad 6-kilometrowym odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki, oprócz dwujezdniowej drogi, powstały dwa węzły drogowe Skomielna Biała i Zabornia, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady) oraz 4 małe obiekty na ciekach przy węźle Skomielna.


Zakopianka w ciągu drogi ekspresowej S7 Skomielna - Rabka Zdrój
Zakopianka w ciągu drogi ekspresowej S7 Skomielna - Rabka Zdrój. Zdjecia: GDDKIA

Zakopianka DK47 Rdzawka - Nowy Targ w budowie

Docelowo droga dwujezdniowa na Podhale nie skończy się w Rdzawce, będzie kontynuowana. We wrześniu 2018 r. podpisana została umowa na realizację dwujezdniowej DK47 pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem, w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawca rozpoczął prace budowlane pod koniec czerwca 2020 roku, po wydaiu decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego. Odcinek liczy ponad 16 km, a spora jego część będzie poprowadzona po wiaduktach. Najdłuższy wiadukt  powstanie na wysokości Nowego Targu i będzie miał 850 m długości, a kolejny co do wielkości - w miejscowości Lasek - 690 m długości. Według umowy prace mają zakończyć się w 2023 r. O realizacji trasy i problemach z jej budową pisaliśmy tutaj:

Problem na budowie dwujezdniowej Zakopianki DK47 Rdzawka - Nowy Targ

Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy województwa świętokrzyskiego do Rabki Zdroju. Większość tej trasy jest w budowie. Użytkowane są odcinki na obszarze Krakowa, od węzła Kraków Nowa Huta do węzła A4 Kraków Bieżanów oraz odcinki na południe od Krakowa: Myślenice - Lubień i Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Długość odcinków, po których obywa się ruch, wynosi teraz ponad 40 km (w październiku oddano odcinek S7 Szczepanowice - Widoma). W trakcie realizacji jest ponad 53 km na północ od Krakowa i na południu Lubień – Rabka Zdrój.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7