Nowe linie tramwajowe w Warszawie. Będzie tramwaj wzdłuż Modlińskiej DK61
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl, UM Warszawa
- 2022-03-15
Podpisano umowę na studium techniczno–ekonomiczne nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej w Warszawie (droga krajowa nr 61). Dokumentację opracuje firma DATABOUT z Warszawy za kwotę 1 mln 470 tys. zł netto. Prace potrwają 320 dni.
Tramwaj wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Dalej pobiegnie ona nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej, aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę.
Południowa wylotówka z Warszawy czeka na rozbudowę. Możliwe, że DK79 powstanie w nowym śladzie
Planowana linia tramwajowa w ciągu Modlińskiej w Warszawie. Mapa: UM Warszawa
Trasa Łazienkowska w Warszawie. Ruch pod wiaduktami i budowa nowego
Studium techniczno–ekonomiczne to początek przygotowań do budowy nowej linii tramwajowej.
- Nim robotnicy wbiją pierwszą łopatę na budowie, będzie trzeba przeprowadzić analizę oddziaływania inwestycji na środowisko, czyli zdobyć decyzję środowiskową, przygotować projekt budowlany i dostać pozwolenie na budowę. Najważniejsze jednak jest pozyskanie funduszy na inwestycję, np. ze środków UE – ale żeby móc z nich korzystać, potrzebna jest szczegółowa dokumentacja – wyjaśniają urzędnicy z UM Warszawa.
Wykonawca dokumentacji zaproponuje, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo być może nie obejdzie się bez przebudowy niektórych estakad. Tańsze rozwiązanie może polegać na obejściu torami całego węzła od zachodu wzdłuż brzegu Wisły.
Studium pomoże też wybrać wariant przebiegu trasy przez nowe osiedla na Starych Świdrach. Tory pobiegną prosto wzdłuż Modlińskiej do al. Kuklińskiego albo przez ul. Myśliborską, bliżej planowanych nowych osiedli na terenach dawnej fabryki domów. Zakładana jest też możliwość budowy dodatkowej trasy do przystanku kolejowego Warszawa Żerań, a także pętli dla tramwajów i autobusów wraz z parkingiem przesiadkowym przy ul. Familijnej. Inwestycję będzie można podzielić na etapy – które z nich zostaną zrealizowane i w jakiej kolejności, zależeć będzie od funduszy. Wykorzystana zostanie także ekspertyza techniczna(otwiera się w nowej karcie), dzięki której Tramwaje Warszawskie sprawdziły, jak wykorzystać istniejący most nad Kanałem Żerańskim.
Budowa S7 z Warszawy. Rośnie ekspresowa wylotówka S7 Warszawa - Lesznowola
Przypominamy, że kilka dni wcześniej, 5 marca, ruszyła budowa nowej trasy tramwajowej na ul. M. Kasprzaka. Tramwajarze wybudują ok. 2,3 km nowych torów między ulicami Wolską i Skierniewicką oraz zmodernizują ok. 1,2 km istniejącego torowiska w ciągu Wolskiej i M. Kasprzaka. Wybudowane zostaną nowe przystanki przy ul. Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ul. J.K. Ordona.
Budowa linii tramwajowej na Kasprzaka w Warszawie. Mapa: UM Waszawa
Nowa trasa zapewni szybki dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ. Budowa trasy tramwajowej na Kasprzaka ma się zakończyć w 2023 roku.