Nowe odcinki drogi S5: Warianty dla S5 Nowe Marzy - Ostróda i Wrocław – Bolków
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-12-16

Droga ekspresowa S5 w 2019 roku połączyła Poznań z Wrocławiem, a w 2022 roku będzie można przejechać nią od autostrady A1 w okolicy Grudziądza aż do autostrady A8 na obwodnicy Wrocławia. W docelowym układzie połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód. Na południu kraju planowany jest jej nowy odcinek od Wrocławia do połączenia z drogą ekspresową S3 koło Bolkowa.
S5 Nowe Marzy – Ostróda połączy A1 z S7
W 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) wypełnia lukę funkcjonalną między realizowanymi ciągami S16 (Olsztyn - Ełk) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiązanie dla społeczności lokalnych oraz dogodne połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Toruniem czy dalej istniejącą drogą S5 z Poznaniem i Wrocławiem.
Odcinek drogi S5 pomiędzy drogami A1 i S7 o długości około 85 km objęty jest już pracami przygotowawczymi. Powstało Studium korytarzowe, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, tj. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. W tym etapie zostanie wybrany ostateczny wariant trasy S5 do realizacji.
W Studium korytarzowym do dalszych analiz wskazano cztery korytarze S5 Nowe Marzy – Ostróda o szerokości kilku kilometrów.
Mapa przebiegu analizowanych korytarzy przyszłej drogi ekspresowej S5 Grudziądz (Nowe Marzy A1) - Ostróda (S7). Mapa: GDDKIA
- Korytarz 1 (różowy)
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, brodnicki, wąbrzeski, chełmiński. Jego długość to 89,9 km i przewiduje budowę siedmiu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 5,1 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w nowoprojektowanym węźle Sarnowo. - Korytarz 2 (zielony)
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, brodnicki, grudziądzki. Jego długość to 90,9 km i również przewiduje budowę siedmiu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 5,2 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Grudziądz. - Korytarz 3 (niebieski)
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, grudziądzki oraz miasto Grudziądz. Jego długość to 86,9 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 6 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Grudziądz. - Korytarz 4 (brązowy)
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, świecki. Jego długość to 102,2 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 7,2 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Nowe Marzy. - Korytarz 4 - alternatywne zakończenie Korytarza 4 w węźle Warlubie
Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, świecki. Jego długość to 99,3 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 6,8 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Warlubie.
- Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza oraz zapewnieniu finansowania, będziemy mogli ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i kontynuować nasze prace – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
S5 Wrocław – Bolków połączy się autostradą A4 i drogami ekspresowymi S8 i S3
Zielone światło do prac nad S5 Wrocław – Bolków dała przyjęta we wrześniu 2019 r. nowelizacja rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Planowana S5 od okolic Wrocławia do Bolkowa będzie przedłużeniem istniejącego obecnie odcinka S5 od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8. Nowy odcinek S5-ki pozwoli na utworzenie spójnego układu komunikacyjnego poprzez połączenie drogi ekspresowej S3 i S8. Szacowana długość trasy S5 to około 60 km.
Dobiegły końca prace nad analizą przestrzenną wraz ze Studium Korytarzowym dla całego nowego korytarza drogi ekspresowej S5, w powiązaniu z autostradą A4. Opracowanie to będzie stanowiło bazę do dalszych szczegółowych prac nad wariantami przebiegu, które będą przedłożone we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Do dalszych prac projektowych zarekomendowano dwie kombinacje przebiegu korytarzy drogi ekspresowej S5 (kombinacja II i kombinacja IV).
Kombinacja II zakłada, że nowa droga ekspresowa S5 nie będzie miała wspólnego węzła z autostradą A4, która pozostanie w obecnym korytarzu. Połączenie A4-ki z S5-ką miałaby zapewnić rozbudowana droga ekspresowa S8 biegnąca na południe od Wrocławia. Połączy ona węzeł Wrocław Południe na A4 z planowanym węzłem Olbrachtowice (połączenie S5 i S8). Dalej droga S5 pobiegnie obok Świdnicy do węzła Bolków gdzie połączy się z drogą ekspresową S3.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S5 według wariantu II, bez wspólnego węzła z autostradą A4. Mapa: GDDKIA
Kombinacja IV obejmuje nowy przebieg autostrady A4 na południe od Wrocławia (z ominięciem korkujących się Bielan Wrocławskich) i poprowadzenie jej do okolic Kostomłotów. Pod Wrocławiem powstałby nowy węzeł Olbrachtowice łączący autostradę z drogą ekspresową S5 i S8. W obu wariantach w ciągu nowej trasy S5 oprócz węzła Olbrachtowice powstałyby węzły Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Świebodzice, Serwinów, a węzeł Bolków byłby rozbudowany.
Jakie nowe drogi w 2021 roku? Przybędzie ponad 300 km dróg ekspresowych?
Odcinki drogi ekspresowej S5 w budowie
Obecnie drogą ekspresową S5 możemy przejechać od Szubina w woj. kujawsko-pomorskim, przez Wielkopolskę do Wrocławia. Trwa budowa odcinków S5-ki od Nowych Marz na A1 do Bydgoszczy i do Żnina.
Budowa S5: Zmiany w ruchu na obwodnicy Bydgoszczy i na węźle Szubin Północ
W tym roku ruszyły prace na budowie 5-kilometrowego odcinka Ornowo - Wirwajdy, będącego kontynuacją obwodnicy Ostródy. Nowy odcinek ułatwi dojazd z DK16 do istniejącej obwodnicy która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda.