1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowe odcinki drogi S5: Warianty dla S5 Nowe Marzy - Ostróda i Wrocław – Bolków

Nowe odcinki drogi S5: Warianty dla S5 Nowe Marzy - Ostróda i Wrocław – Bolków

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-16
Nowe odcinki drogi S5: Warianty dla S5 Nowe Marzy - Ostróda i Wrocław – Bolków
Budowany odc. drogi S5 prowadzący do autostrady A1 w Nowych Marzach. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S5 za dwa lata skomunikuje miasta wojewódzkie - Bydgoszcz, Poznań i Wrocław oraz autostrady A4, A2 i A1. W dalszej perspektywie S5 pobiegnie od A1 w okolicach Grudziądza do Ostródy i drogi ekspresowej S7, a na południu od Wrocławia do Bolkowa, gdzie połączy się z drogą S3. Krańcowe odcinki trasy S5 wydłużą ją do około 460 km. Znamy wstępne korytarze i warianty poprowadzenia nowych odcinków drogi ekspresowej S5.

Droga ekspresowa S5 w 2019 roku połączyła Poznań z Wrocławiem, a w 2022 roku będzie można przejechać nią od autostrady A1 w okolicy Grudziądza aż do autostrady A8 na obwodnicy Wrocławia. W docelowym układzie połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód. Na południu kraju planowany jest jej nowy odcinek od Wrocławia do połączenia z drogą ekspresową S3 koło Bolkowa.

S5 Nowe Marzy – Ostróda połączy A1 z S7

W 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) wypełnia lukę funkcjonalną między realizowanymi ciągami S16 (Olsztyn - Ełk) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiązanie dla społeczności lokalnych oraz dogodne połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Toruniem czy dalej istniejącą drogą S5 z Poznaniem i Wrocławiem.

Odcinek drogi S5 pomiędzy drogami A1 i S7 o długości około 85 km objęty jest już pracami przygotowawczymi. Powstało Studium korytarzowe, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, tj. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. W tym etapie zostanie wybrany ostateczny wariant trasy S5 do realizacji.

W Studium korytarzowym do dalszych analiz wskazano cztery korytarze S5 Nowe Marzy – Ostróda o szerokości kilku kilometrów.

Mapa przebiegu analizowanych korytarzy przyszłej drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda
Mapa przebiegu analizowanych korytarzy przyszłej drogi ekspresowej S5 Grudziądz (Nowe Marzy A1) - Ostróda (S7). Mapa: GDDKIA

  • Korytarz 1 (różowy)

    Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, brodnicki, wąbrzeski, chełmiński. Jego długość to 89,9 km i przewiduje budowę siedmiu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 5,1 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w nowoprojektowanym węźle Sarnowo.

  • Korytarz 2 (zielony)

    Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, brodnicki, grudziądzki. Jego długość to 90,9 km i również przewiduje budowę siedmiu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 5,2 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Grudziądz.

  • Korytarz 3 (niebieski)

    Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, grudziądzki oraz miasto Grudziądz. Jego długość to 86,9 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 6 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Grudziądz.

  • Korytarz 4 (brązowy)

    Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, świecki. Jego długość to 102,2 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 7,2 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Nowe Marzy.

  • Korytarz 4 - alternatywne zakończenie Korytarza 4 w węźle Warlubie

    Obejmuje powiaty ostródzki, iławski, nowomiejski, grudziądzki, świecki. Jego długość to 99,3 km i przewiduje budowę dziewięciu węzłów. Szacowany całkowity koszt inwestycji w tym korytarzu to około 6,8 mld złotych. Początek korytarza na dowiązaniu do S5 w okolicy miejscowości Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejącym węźle Warlubie.

- Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza oraz zapewnieniu finansowania, będziemy mogli ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i kontynuować nasze prace – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Metamorfoza gierkówki w A1. Nowe kilometry A1 i węzeł oddane do ruchu. Nie będzie całej jezdni A1 w 2021 r.

S5 Wrocław – Bolków połączy się autostradą A4 i drogami ekspresowymi S8 i S3

Zielone światło do prac nad S5 Wrocław – Bolków dała przyjęta we wrześniu 2019 r.  nowelizacja rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Planowana S5 od okolic Wrocławia do Bolkowa będzie przedłużeniem istniejącego obecnie odcinka S5 od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8. Nowy odcinek S5-ki pozwoli na utworzenie spójnego układu komunikacyjnego poprzez połączenie drogi ekspresowej S3 i S8. Szacowana długość trasy S5 to około 60 km.

Dobiegły końca prace nad analizą przestrzenną wraz ze Studium Korytarzowym dla całego nowego korytarza drogi ekspresowej S5, w powiązaniu z autostradą A4. Opracowanie to będzie stanowiło bazę do dalszych szczegółowych prac nad wariantami przebiegu, które będą przedłożone we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

Do dalszych prac projektowych zarekomendowano dwie kombinacje przebiegu korytarzy drogi ekspresowej S5 (kombinacja II i kombinacja IV).

Kombinacja II zakłada, że nowa droga ekspresowa S5 nie będzie miała wspólnego węzła z autostradą A4, która pozostanie w obecnym korytarzu. Połączenie A4-ki z S5-ką miałaby zapewnić rozbudowana droga ekspresowa S8 biegnąca na południe od Wrocławia. Połączy ona węzeł Wrocław Południe na A4 z planowanym węzłem Olbrachtowice (połączenie S5 i S8). Dalej droga S5 pobiegnie obok Świdnicy do węzła Bolków gdzie połączy się z drogą ekspresową S3.

Wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 Wrocław - Bolków

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S5 według wariantu II, bez wspólnego węzła z autostradą A4. Mapa: GDDKIA

Kombinacja IV obejmuje nowy przebieg autostrady A4 na południe od Wrocławia (z ominięciem korkujących się Bielan Wrocławskich) i poprowadzenie jej do okolic Kostomłotów. Pod Wrocławiem powstałby nowy węzeł Olbrachtowice łączący autostradę z drogą ekspresową S5 i S8. W obu wariantach w ciągu nowej trasy S5 oprócz węzła Olbrachtowice powstałyby węzły Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Świebodzice, Serwinów, a węzeł Bolków byłby rozbudowany.

Jakie nowe drogi w 2021 roku? Przybędzie ponad 300 km dróg ekspresowych?

Odcinki drogi ekspresowej S5 w budowie

Obecnie drogą ekspresową S5 możemy przejechać od Szubina w woj. kujawsko-pomorskim, przez Wielkopolskę do Wrocławia. Trwa budowa odcinków S5-ki od Nowych Marz na A1 do Bydgoszczy i do Żnina.

Budowa S5: Zmiany w ruchu na obwodnicy Bydgoszczy i na węźle Szubin Północ

W tym roku ruszyły prace na budowie 5-kilometrowego odcinka Ornowo - Wirwajdy, będącego kontynuacją obwodnicy Ostródy. Nowy odcinek ułatwi dojazd z DK16 do istniejącej obwodnicy która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda.

W budowie pierwszy odcinek trasy S5 w warmińsko-mazurskim

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5