Nowy odcinek S12 w województwie łódzkim połączy S8 z S74
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-01-30
Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji dla drogi ekspresowej S12, która będzie prowadziła od węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74, przez Tomaszów Mazowiecki, do węzła Łódź Południe na skrzyżowaniu z autostradą A1 i S8.
- Podpisany Program Inwestycji pozwala nam na podjęcie działań, związanych z wytyczeniem wariantów przebiegu tej nowej drogi S12 – zaznaczają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy planują do końca I kwartału br. ogłosić przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). - Zakładamy, że podpisanie umowy odbędzie się w III kwartale 2023 r. – dodają drogwocy. Rolą wyłonionego w przetargu wykonawcy STEŚ będzie wskazanie możliwych wariantów przebiegu nowej drogi oraz przedstawienie ich mieszkańcom podczas organizowanych spotkań informacyjnych. W oparciu o sporządzoną analizę wielokryterialną wykonawca wskaże też wariant preferowany we wniosku o wydanie DŚU. Na etapie wydawania decyzji środowiskowej przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne. Złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) planowane jest na 2025 r.
Nowy odcinek trasy S12 będzie miał ok. 60 km długości. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Zostanie wyposażona we wszystkie niezbędne urządzenia, takie jak: bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska.
Budowa dróg w Polsce. A2, S7, S11 i S74 w planach drogowców na 2023 rok
Planowany odcinek drogi ekspresowej S12 koło Łodzi. Mapa: GDDKIA
Realizacja odcinka trasy S12 o długości ok. 60 km, będącego przedłużeniem istniejącej drogi ekspresowej S8, ma strategiczne znaczenie w komunikacji lokalnej. Odciąży sieć drogową, przechodzącą przez centra miejscowości i poprawi warunki życia ich mieszkańców. Zmieni także uwarunkowania dla całego transportu krajowego i zagranicznego ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów.
W głównej mierze zmieni się połączenie z Dolnego Śląska do Warszawy. Obecnie wielu kierowców po dotarciu do węzła Łódź Południe wybierało dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Po przebudowie A1 do Piotrkowa Trybunalskiego, a także samego węzła Piotrków Trybunalski Zachód, niektórzy kierowcy dojeżdżali do S8 i dalej do Warszawy. Bezpośrednie połączenie S8 do jej dalszego przebiegu w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź - Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim. Dalszy przebieg nowej trasy do planowanego węzła Kozenin na skrzyżowaniu S12 i S74 bardzo ułatwi także sprawny, szybki i bezpieczny przejazd od strony Wielkopolski w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Nowa trasa zapewni więc wygodne i nowoczesne połączenie centrum i wschodniej części kraju.
Droga ekspresowa S12 jest realizowana w połączeniu z trasą S74. Obecnie w toku jest uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla dróg ekspresowych S12 i S74 na terenie województwa łódzkiego. W 2021 roku GDDKIA podpisała umowę na uzupełnienie dokumentacji w raporcie środowiskowym, która ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i pobiegnie przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie na Podkarpacie. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km.
Łódzkie. Decyzja środowiskowa dla S12 i S74 zielonym światłem do ich budowy
Budowa drogi ekspresowej S12 to inwestycja na najbliższe lata. Najbardziej zaawansowane prace dotyczą odc. w woj. lubelskim. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S12 docelowo ma liczyć 315 km. Zgodnie z planami pobiegnie z centrum kraju – (Piotrków Trybunalski, gdzie połączy się z drogą ekspresową S8 i autostradą A1) przez Opoczno, Radom (połączenie z drogą S7), Lublin (połączenie z S19 i S17) do Dorohuska na granicy z Ukrainą. Jej trasa przecina trzy województwa: łódzkie, mazowieckie oraz lubelskie. Końcowy odcinek projektowanej drogi ekspresowej S12 od Lublina do granicy z Ukrainą będzie fragmentem trasy europejskiej E373.