Obwodnica Białegostoku: Budimex coraz bliżej budowy S19 Białystok Zach. – Księżyno
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-10-27
Droga ekspresowe S19 na odcinku Białystok Zachód - Księżyno zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Budowa planowana jest na lata 2022-2024.
S19 Białystok Zachód - Białystok Księżyno to część obwodnicy Białegostoku oraz międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Odcinek ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów. Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca.
W ciągu trasy powstaną dwa węzły:
Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki,
Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678.
Zadanie obejmować będzie także budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego, 24 obiektów inżynierskich, w tym dwóch przejazdów kolejowych.
S19 Via Carpatia: Odcinki S19 w budowie, przetargu i przygotowaniu
Mapa drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Mapa: GDDKIA
Przypomnijmy, w przetargu na projekt i budowę odcinka S19 Białystok Zachód - Księżyno wpłynęło 11 ofert. Najtańszą ofertę złożyła turecka firma KOLİN İNŞAAT - 560,7 mln zł. GDDKIA na realizację zadania zamierzała przeznaczyć 713 mln zł.
- 11 września br. odrzuciliśmy najtańszą ofertę tureckiej firmy Kolin İnşaat opiewającą na kwotę 560,7 mln zł. Wątpliwości dotyczyły m.in. bilansu robót ziemnych na trasie głównej, który dalece odbiegał od szacunków GDDKiA zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom podczas przetargu. Największe różnice dotyczyły nasypów. Co istotne - wykonawca nie udzielił wyjaśnień, które umożliwiłyby weryfikację obliczeń. Zwróciła na to uwagę KIO, która nie uwzględniła odwołania tureckiej firmy. Na wyrok przysługuje jeszcze skarga do Sądu Okręgowego w Warszawie – wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Żeby w ogóle ocenić zgodności założeń z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia konieczne było przedłożenie niwelety przekroju podłużnego i poprzecznego dla całego odcinka drogi. Tylko na tej podstawie Zamawiający (GDDKiA) mógł ocenić zgodność założonej geometrii z tzw. stałymi punktami niwelety, czyli takimi, które są obwarowane istotnymi wymaganiami stawianym przez decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach - stwierdziła w uzasadnieniu wyroku Krajowa Izba Odwoławcza.
Obecnie GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert złożonych w przetargu ogłoszonym 6 lipca br. Druga w kolejności jest oferta firmy Budimex o wartości 577 mln zł i jest duże prawdopodobieństwo, że to właśnie z tą firmą zostanie zawarta umowa.
Wszystkie oferty na S19 Kuźnica – Sokółka mieszczą się w budżecie GDDKIA
Droga ekspresowa S19 to najdłuższy ciąg trasy Via Carpatia na terenie Polski. Via Carpatia to międzynarodowa trasa, która biegnie wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i Koszyce do Debreczyna na Węgrzech i dalej do Rumuni. Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa.
Budowa S19 na Podkarpaciu: W tym roku przetargi na 20 km trasy S19 w kierunku Barwinka
W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie wykorzystując oprócz drogi ekspresowej S19 również S61.