Obwodnica Częstochowy na A1 otwarta, poczekamy na węzły
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-12-27
Kierowcy omijają Częstochowę
Drogowcy sprawnie uporali się z dokończeniem budowy częstochowskiej A1-ki (po zerwaniu umowy z włoską firmą Salini). Przed świętami udostępnili do ruchu trasę główną autostrady A1 na ponad 20 km odcinku, co pozwala to wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, zarówno pojazdów ciężarowych jak i osobowych. Przypominamy, że pełną funkcjonalność mają jedynie węzły Częstochowa Północ i Częstochowa Południe.
- Węzły pośrednie tj. Częstochowa Blachownia i Częstochowa Jasna Góra udostępnimy dla ruchu w późniejszym terminie, po zakończeniu niezbędnych prac – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Oprócz realizacji dwóch pośrednich węzłów, do finalizacji wszystkich prac na częstochowskiej obwodnicy brakuje jeszcze m.in. ekranów dźwiękochłonnych, docelowego oznakowania poziomego, miejsc obsługi podróżnych i wykonania prac porządkowych wokół autostrady. Zadania te będą realizowane jeszcze w 2020 roku i mogą powodować utrudnienia w ruchu.
Mimo to ulgę powinni odczuć już teraz zarówno kierowcy jadący tranzytem, jak i samo miasto, zwłaszcza mieszkańcy Dźbowa. To właśnie Dźbów najbardziej odczuwał uciążliwości komunikacyjne po otwarciu (na początku sierpnia br.) odcinka A1 Pyrzowice - Częstochowa.
- Przez węzeł Częstochowa Południe i dzielnicę przetaczał się codziennie ruch blisko 20 tysięcy samochodów, m.in. tych, którzy po zjeździe z autostrady musieli kontynuować dalej podróż na północ – odcinkiem DK1 (i w kierunku przeciwnym). Wprawdzie na A1 w stronę miasta obowiązywało ograniczenie ruchu pojazdów do 12 ton, ale po pierwsze - natężenie ruchu mniejszych aut było naprawdę duże, a po drugie zakaz był często łamany przez kierowców ciężarówek – przypominają władze Częstochowy.
- Drogowcy sprawili kierowcom przedświąteczny prezent, trzeba to docenić. Mam nadzieję, że pozostałe jeszcze do wykonania prace, związane m.in. z dokończeniem prac na dwóch miejskich węzłach autostrady zakończą się jak najszybciej – komentuje prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – Przypomnę, że liczę na to, że obwodnica miasta będzie bezpłatnym odcinkiem A1 nie tylko czasowo, ale już docelowo.
Autostrada z ograniczeniami
Do zakończenia wszystkich prac będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Jak pisaliśmy wcześniej węzły pośrednie obwodnicy Częstochowy tj. Jasna Góra (łączący A1 z DK 43 i węzeł Blachownia (łączący A1 z DK 46) będą nadal w budowie a ich otwarcie planowane jest za kilka miesięcy.
Obwodnica Częstochowy połączy się z oddanym w tym roku 33-kilometrowym odcinkiem do Pyrzowic, a dalej kierowcy mogą dojechać A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Przypominamy jednak, że obecna organizacja ruchu przewiduje ograniczenia dla kierowców pojazdów o masie całkowitej powyżej 12 ton. Jadący autostradą A1 od Pyrzowic na północ będą mogli na węźle Częstochowa Południe (połącznie z drogami wojewódzkimi 904, 907 i 908) zjechać tylko w kierunku zachodnim na Konopiska. W kierunku wschodnim, na miejskim odcinku DW908, nadal obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 12 ton. Kierujący pojazdami o masie powyżej 12 ton, aby dojechać do Częstochowy, mogą skorzystać z połączenia autostrady A1 z drogą S1 na węźle Pyrzowice i dalej do DK1 lub dojechać autostradą A1 do węzła Częstochowa Północ i dalej w kierunku południowym do Częstochowy.
Do 2022 r. w budowie ostatni fragment A1
Przypominamy, że w budowie jest jeszcze blisko 81 km A1 między węzłem Tuszyn koło Łodzi i początkiem obwodnicy Częstochowy. Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów, a na całej długości mają powstać dwie jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego, po trzy pasy ruchu. Pierwszymi odcinkami – według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - pojedziemy w 2021 roku, a całość ma zostać sfinalizowana w 2022 r. Wtedy też pokonanie całej 580-kilometrowej trasy od Gdańska do granicy z Czechami zajmie niespełna pięć godzin.
Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego. Łączny koszt oddanych w tym roku odcinków A1 od Pyrzowic do Częstochowy jak i na wysokości Częstochowy to ponad 3 mld złotych. Ich realizacja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 na kwotę ponad 1,35 mld złotych.