Obwodnica Krakowa DK94 Modlnica – Modlniczka będzie ekspresową S52. Duże zainteresowanie projektowaniem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-02-14
Z końcem stycznia br. Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty na przygotowanie dokumentacji rozbudowy obwodnicy Krakowa między węzłami Modlnica i Modlniczka. Oferty złożyło ośmiu wykonawców. Najtaniej prace wyceniła firma MPRB – 2,878 mln zł.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla rozbudowy odcinka obwodnicy Krakowa, który obecnie stanowi DK94. - Analizie podlegać będą też szacowane koszty takiej inwestycji. Przygotowując dokumentację, wykonawca będzie również oceniał oddziaływanie nowej drogi na środowisko. Wykonawca będzie mieć na przygotowanie dokumentacji 36 miesięcy od podpisania umowy – dodają drogowcy.
Wielkie obwodnice wielkich polskich miast
Mapa Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52 i rozbudowa DK94 Modlnica - Modlniczka. Mapa: GDDKIA
Odcinek DK94, który zostanie poszerzony o dodatkowy trzeci pas ruchu, ma ok. 2,5 km długości. Wykonawca, poza dobudowaniem kolejnego pasa ruchu, będzie miał za zadanie opracowanie wariantów przebudowy tego odcinka w taki sposób, aby spełniał on parametry drogi ekspresowej. Dzięki temu w przyszłości droga stanie się fragmentem S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa.
- Rozbudowa jest potrzebna, gdyż badania prowadzone w latach 2020-2021 w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu, wykazały, że tą drogą porusza się prawie 24 tys. pojazdów na dobę. Dzięki poszerzeniu o trzeci pas, droga będzie bezpieczniejsza i pozwoli na płynny ruch pojazdów na Północnej Obwodnicy Krakowa – argumentują drogowcy.
Po rozbudowie, droga będzie miała parametry drogi ekspresowej, z dwiema jezdniami i trzema pasami ruchu w każdym kierunku.
Przypominamy, ze w budowie jest cały pozostały fragment Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu trasy S52 - do połaczenia z drogą S7. POK realizowana przez polsko-tureckie konsorcjum Mosty Łódź i Gulermak. Budowana S52 będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.