Obwodnica Łodzi pozostanie w budowie. Jest decyzja o rozbudowie węzła Emilia na połączeniu S14 i A2
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-05-31
Przez kilka miesięcy, do grudnia 2022 r. węzeł Emilia był zamknięty ze względu na prace związane z budową drogi ekspresowej S14, zachodniej obwodnicy Łodzi. W ramach tej inwestycji węzeł Emilia został "rozbudowany" o nowe rondo. Rondo na istniejącej łącznicy węzła Emilia między drogą krajową nr 91 i autostradą A2 miało umożliwić włączenie do nich budowanej trasy S14 z Aleksandrowa Łódzkiego. Rozwiązanie to od początku budziło falę negatywnych komentarzy, głównie dotyczacych olbrzymiech korków i niewydolności takiego połaczenia ważnych dróg szybkiego ruchu. Przypominamy, że północny odcinek S14 prowadzący do autostrady A2 ma być otwarty w lipcu br.
S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi zostanie otwarta w lipcu - zdjęcia nowej trasy
Zachodnia Obwodnica Łodzi. Dobiega końca budowa S14 Aleksandrów Łódzki - Emila. Zdjęcia: GDDKIA
Z końcem maja br. resort infrastruktury zdecydował o zmianie koncepcji i ponownej rozbudowie węzła. - Jest konieczność, żeby wybudować szeroki, przepustowy węzeł komunikacyjny. I to się stanie niebawem faktem. Taką realizację przygotujemy i przeprowadzimy – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister podpisał Program inwestycji, który zapewnia finansowanie rozbudowy węzła Emilia wraz z budową odcinka drogi krajowej nr 91 w województwie łódzkim.
Pierwszy etap procesu przygotowawczego inwestycji będzie obejmował opracowanie koncepcji programowej rozbudowy węzła Emilia wraz z korektą połączenia z autostradą A2 i poprawą komunikacji z DK91, zbadanie warunków geologicznych, przygotowanie dokumentacji koniecznej do uzyskania decyzji środowiskowej i przeprowadzenie badań archeologicznych. Szczegółowe rozwiązania projektowe zostaną przyjęte z uwzględnieniem zaplanowanych do opracowania na etapie prac przygotowawczych analiz i prognoz ruchu.
W ramach zadania wybudowane zostaną nowe odcinki drogi klasy S długości około 1 km oraz klasy GP o długości 1,5 km, a także łącznice bezpośrednie na relacjach A2 – S14 w celu maksymalnego zwiększenia przepustowości tego połączenia. Zaplanowano ponadto budowę i przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, budowę obiektów inżynierskich, jezdni do obsługi przyległego terenu oraz wykonanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu. Inwestycja obejmie instalację urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, zbiorników podczyszczających wody, budowę systemu odwodnienia układu drogowego wraz z urządzeniami towarzyszącymi oraz wykonanie przejść dla zwierząt. Przewidziano ponadto wykonanie infrastruktury łączności Systemu Zarządzania Ruchem, budowę i przebudowę urządzeń inteligentnych systemów transportowych (ITS) wraz z infrastrukturą dla Systemu Zarządzania Ruchem, takich jak znaki o zmiennej treści, urządzenia pomiaru ruchu, wykrywania zdarzeń oraz kamer systemu wizyjnego.
– Rozbudowa węzła drogowego Emilia stanowić będzie swoiste, docelowe domknięcie łódzkiej obwodnicy miasta. Umożliwi zjazd z Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14 na autostradę A2 i na DK91 prowadzącą do Łodzi, jak i do Gdańska, a zarazem pozwoli kierowcom jadącym z północy ominąć centrum Zgierza. Zniweluje to problem narastających zatorów, które mają miejsce w obecnym układzie dróg w regionie – powiedział minister infrastruktury.
Szacowany koszt wspomnianych prac przygotowawczych to ok. 7,1 mln zł. Zakończenie ich realizacji zaplanowano na 2026 r. Później będzie mogła ruszyć rozbudowa węzła. - Nowy węzeł drogowy Emilia ma być w realizacji około 2027 roku – dodał Adamczyk.
Tak wygląda obecnie rondo, które ma pozwolić na wpięcie drogi S14 do autostrady A2
Zdjęcia: GDDKIA